Notowania giełdowe ropy zaliczają swoje 8-letnie maksima, a wycena odmiany Brent przekroczyła 90 usd/b (27.01.2022), po wzroście z okolicy 70 usd/b na przełomie listopada i grudnia. Niestety w ostatnim tygodniu też widoczna była znaczna korekta wzrostowa w notowaniach usd/pln, co zwiększyło jeszcze wpływ drożejącej ropy na krajowy rynek. W hurcie, po stabilizacji na niższych poziomach w okresie świąteczno-noworocznym, ceny w styczniu ruszyły mocno w górę. Od początku miesiąca benzyna 95-oktanów podrożała w oficjalnym cenniku PKN Orlen aż o 39 gr/l i o 42 gr/l diesel. Przypominam, że grudniowa przecena o ok. 5% to efekt działań rządu, który od 20-grudnia 2021 obniżył akcyzę do minimalnej akceptowanej przez KE oraz zawiesił naliczanie opłaty paliwowej.
Na znacznie tańsze tankowanie musimy poczekać do lutego, kiedy to wejdzie w życie obniżona do 8% (z 23%) stawka VAT na paliwa.
Pozwoli to na obniżkę cen detalicznych o ok. 70 gr/l, ale ceny benzyny i ON nie spadną poniżej psychologicznej bariery 5 zł/l.
Ceny średnie na stacjach paliw
W połowie 4-go tygodnia 2022 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było zapłacić na krajowych stacjach średnio 5,83 i 5,89 zł/l. Oznacza to, że w ciągu tygodnia cena średnia obu podstawowych paliw wzrosła o 9-10 groszy na litrze. Cena średnia Pb98 to już blisko 6,10 zł/l. Zadowoleni mogą być jedynie posiadacze samochodów z instalacją gazową. LPG potaniał w ostatnim tygodniu o 3 groszy na litrze.
Ceny średnie paliw w detalu: 26-01-2022 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
• Pb98: 5,09 zł/l (+10 gr/l);
• Pb95: 5,83 zł/l (+9 gr/l);
• ON: 5,89 zł/l (+10 gr/l);
• LPG: 3,09 zł/l (-2 gr/l).
Nawet 10-groszowy wzrost cen średnich na rynku detalicznym nie zrekompensował podwyżek cen w hurcie. Stąd modelowa marża detaliczna na sprzedaży diesla jest ciągle mocno ujemna, a w przypadku Pb95 spadła poniżej 10 gr/l. Przypominam, że w końcówce 2021 roku stacje paliw odrybiły straty z tygodni 39-45, kiedy to marże ze sprzedaży ON były też mocno ujemne, a dla benzyny 95-oktanów oscylowała wokół zera.
W skali całego 2021 roku marże detaliczne ze sprzedaży paliw wróciły do przedziału sprzed pandemii.
Ceny paliw w kraju:
Zmiany cen paliw w skali roku:
W skali roku ceny, zarówno w hurcie, jak i na stacjach paliw wzrosły o 25-32%
Marże stacji paliw
Modelowe marże stacji paliw spadają w styczniu, gdy PKN Orlen zapewne zaczął stabilizować rynek, reagując bardzo wolno na swoich stacjach na szybko rosnące ceny hurtowe. W efekcie średnia marża ze sprzedaży diesla wynosi w tym tygodniu minus 9 gr/l, a w przypadku Pb-95 spadła do 9 gr/l.
W okresie 2017-2019 i w 2021 roku średnioroczna marża detaliczna zawierała się w przedziale 9-13 gr/l dla ON, i sięgała 17-20 gr/l w przypadku Pb95.
W skali 2020 roku średnie marże detaliczne były wyjątkowo wysokie (z powodu gwałtownego spadku sprzedaży) i osiągnęły poziom 25 groszy na litrze Pb95 i 24 grosze na litrze ON. Oznacza to, że stacje paliw zarobiły na sprzedaży każdego litra Pb95 o 37% więcej, a w przypadku ON, aż 124% więcej od średniej z lat 2017-2019.
Średnia modelowa marża stacji paliw w ujęciu tygodniowym (na podstawie PKN Orlen):
Średnia modelowa marża stacji paliw na 1 litrze Pb95:
- 2017: 17 groszy,
- 2018: 20 groszy,
- 2019: 18 groszy,
- 2020: 25 groszy (+36,8% w stosunku do średniej z 2017-2019);
- 2021: 17 groszy,
- 2022: 14 groszy.
Średnia modelowa marża na 1 litrze ON:
- 2017: 13 groszy,
- 2018: 9 groszy,
- 2019: 10 groszy,
- 2020: 24 grosze (+123,8% w stosunku do średniej z 2017-2019);
- 2021: 10 groszy,
- 2022: minus 6 groszy.
Obliczono na podstawie cen publikowanych przez PKN Orlen (ceny hurtowe+VAT) i e-Petrol (ceny średnie na stacjach paliw)
Marża stacji paliw obliczana jest na podstawie cen hurtowych publikowanej przez PKN Orlen. W praktyce handlowej funkcjonują jednak upusty dla poszczególnych klientów, stąd od ceny hurtowej (referencyjnej) należy odliczyć ok. 15-20 groszy w przypadku benzyny oraz dwadzieścia kilka do 30 groszy w przypadku oleju napędowego.
Andrzej Bąk – eWGT
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com, EIA