Co znajdziesz w artykule?
Od 1 stycznia br. 5 kolejnych szkół rolniczych dołączyło do rozbudowywanej intensywnie sieci szkół, dla których organem prowadzącym jest Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Dotychczasowi gospodarze placówek – samorządy powiatowe przekazały ministrowi: 3 szkoły rolnicze w województwie kujawsko-pomorskim – w Bielicach, Nadrożu i Samostrzelu, szkołę rolniczą w Oleszycach w województwie podkarpackim, a także szkołę w Szczecinie w województwie zachodniopomorskim.
59 ministerialnych szkół
Na obecnym etapie sieć szkół rolniczych pod egidą MRiRW liczy już 59 placówek w całym kraju. Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi pełni w nich funkcję organu prowadzącego i sprawującego nadzór pedagogiczny. Głównym celem sieci jest unowocześnianie procesu dydaktycznego, wprowadzanie nowych kierunków kształcenia dostosowanych do zapotrzebowania rynku pracy i wymogów współczesnej gospodarki rolnej, a także szersza promocja kształcenia rolniczego. Ważne jest też dostosowanie programu i możliwości kształcenia do rozwoju technologii w rolnictwie, wymogów bezpieczeństwa żywności, potrzeb konsumentów, wzrostu jakości życia na wsi i efektywnego wykorzystania zasobów rolnictwa.
Kolejny argument za tworzeniem tego rodzaju sieci to zdaniem Ministerstwa polityka rolna Unii Europejskiej zmierzająca do zrównoważonego rozwoju rolnictwa, co pociąga za sobą konieczność zmian w kształceniu przyszłych rolników w oparciu o otwarty dostęp do wiedzy i praktyk, także w innych krajach i rozwiniętych regionach UE.
Ministerstwo unowocześni szkoły?
Jak podkreśla MRiRW potencjał przejmowanych szkół jest różnorodny i często odbiegający od standardów szkół resortowych. Ministerstwo zapowiada więc ich doposażenie, łącznie z poniesieniem dodatkowych nakładów finansowych. Zmiany ukierunkowane zostaną na modyfikację kształcenia i wprowadzanie nowych zawodów, w zależności od potrzeb rynku pracy i oczekiwań pracodawców. Zakłada się też unowocześnianie szkolnej bazy dydaktycznej, z uwzględnieniem agrotroniki, rolnictwa precyzyjnego oraz nowoczesnych technologii produkcji i przetwórstwa. Planuje się wzmocnienie powiązań pomiędzy nauką i praktyką rolniczą, m.in. ściślejszą współpracę z instytutami badawczymi, uczelniami rolniczymi i organizacjami branżowymi, a także współdziałanie z partnerami zagranicznymi w zakresie przygotowania zawodowego.
Projekty UE i wsparcie nauczycieli
Szkoły prowadzone przez resort rolnictwa uczestniczyć będą w projektach dofinansowywanych ze środków unijnych, mających na celu poprawę infrastruktury edukacyjnej, wymianę staży zawodowych, organizację praktyk zawodowych, doskonalenie umiejętności posługiwania się językami obcymi, Ważna będzie też aktywizacja zawodowa oraz rozwój kształcenia ustawicznego młodzieży i dorosłych. Pomoc merytoryczną dla nauczycieli przedmiotów zawodowych zapewnia Krajowe Centrum Edukacji Rolniczej w Brwinowie.
Źródło: MRiRW
Foto: Pixabay