sobota, 26 lipca, 2025
spot_imgspot_img
Strona główna Blog Strona 86

Opony rolnicze – co warto o nich wiedzieć?

0

Opony rolnicze i okołorolnicze to niezbędny element wyposażenia każdej maszyny wykorzystywanej w gospodarstwie rolnym, przemyśle czy transporcie. Ich odpowiedni dobór, użytkowanie i konserwacja mają kluczowe znaczenie dla wydajności pracy, bezpieczeństwa, trwałości sprzętu i ochrony gleby.

W poniższym artykule omówimy szczegółowo budowę i zastosowanie opon rolniczych, ich rodzaje, oznaczenia oraz najnowsze technologie. Znajdziesz tu również praktyczne porady dotyczące konserwacji i wymiany opon.

Zastosowanie opon

Opony rolnicze i okołorolnicze można podzielić ze względu na ich przeznaczenie:

Opony rolnicze – służą głównie do maszyn rolniczych, takich jak ciągniki, kombajny, siewniki czy przyczepy. Zapewniają dobrą trakcję na miękkim podłożu, minimalizując uszkodzenia gleby dzięki odpowiedniej budowie bieżnika.

Opony transportowe – przeznaczone do maszyn rolniczych poruszających się głównie po drogach asfaltowych lub utwardzonych, takich jak przyczepy czy ciągniki transportowe. Charakteryzują się bardziej zwartym bieżnikiem, który redukuje hałas i zwiększa trwałość.

Opony przemysłowe – stosowane w ładowarkach, koparko-ładowarkach czy wózkach widłowych używanych w rolnictwie. Ich konstrukcja zapewnia wytrzymałość na duże obciążenia i odporność na uszkodzenia mechaniczne.

Opony specjalistyczne – przeznaczone do specyficznych zadań, takich jak uprawa rzędowa, sadownictwo czy praca na terenach podmokłych. Mogą mieć wąski bieżnik dla pracy w wąskich rzędach lub specjalne mieszanki gumy, odporne na chemikalia.

Budowa opony rolniczej

Budowa opony rolniczej jest złożonym procesem, który łączy nowoczesne technologie i precyzyjne materiały. Każdy element opony pełni określoną funkcję, wpływając na jej wytrzymałość, wydajność i dopasowanie do różnych warunków pracy.

Warstwy osnowy

To kluczowy element konstrukcyjny opony, odpowiadający za jej wytrzymałość i elastyczność. Osnowa składa się z warstw tkanin (np. nylonowych, poliestrowych lub stalowych), które ułożone są w określonym kierunku.

Opony radialne – nici osnowy ułożone są promieniowo, prostopadle do osi toczenia. Dzięki temu opona jest bardziej elastyczna, co zmniejsza opory toczenia i pozwala na pracę przy niskim ciśnieniu.

Opony diagonalne – nici osnowy krzyżują się pod kątem, co nadaje oponie większą sztywność, ale zmniejsza jej elastyczność.

Różnice w budowie opony diagonalnej i radialnej.

Bieżnik

Bieżnik jest najbardziej zewnętrzną częścią opony i ma bezpośredni kontakt z podłożem. W oponach rolniczych bieżnik charakteryzuje się głębokimi rowkami, które zapewniają:

  • maksymalną trakcję w miękkim gruncie,
  • samoczyszczenie (np. usuwanie błota lub gliny),
  • zróżnicowaną przyczepność w zależności od kierunku jazdy.
  • W oponach transportowych bieżnik ma bardziej zwartą strukturę, co zmniejsza hałas i zużycie na twardych nawierzchniach.

Ściany boczne

Ściany boczne są odpowiedzialne za amortyzację i ochronę wewnętrznych warstw opony. To tutaj znajdziesz kluczowe oznaczenia, takie jak rozmiar, indeks prędkości czy nośności. W nowoczesnych oponach ściany boczne są wzmacniane, co pozwala na pracę przy niskim ciśnieniu bez ryzyka uszkodzenia.

Stopka opony

Stopka to część opony, która przylega do felgi. Wykonana z wyjątkowo wytrzymałych materiałów, zapewnia szczelność (w przypadku opon bezdętkowych) i stabilność montażu.

Warstwa wewnętrzna

W oponach bezdętkowych warstwa wewnętrzna pełni funkcję uszczelnienia, zapobiegając utracie powietrza. W oponach dętkowych tę funkcję pełni dętka, która znajduje się między osnową a felgą.

Podział opon: radialne, diagonalne, dętkowe i bezdętkowe

Opony radialne – ich konstrukcja opiera się na promieniowym ułożeniu nici kordów w warstwach, co pozwala na lepsze rozłożenie nacisku na podłoże. Są bardziej elastyczne, co zmniejsza opory toczenia, poprawia komfort jazdy i obniża zużycie paliwa. Doskonale sprawdzają się w nowoczesnych maszynach.

Opony diagonalne – w diagonalnych oponach nici kordów są ułożone pod kątem w kilku warstwach. Taka konstrukcja daje większą odporność na uszkodzenia mechaniczne, ale zmniejsza elastyczność i generuje większe opory toczenia. Są tańsze, co sprawia, że są popularne w mniej wymagających zastosowaniach.

Opony dętkowe – wymagają stosowania dętki, co pozwala na ich użytkowanie nawet w przypadku niewielkich uszkodzeń. Są łatwiejsze w naprawie, ale mniej szczelne niż opony bezdętkowe.

Opony bezdętkowe – nie posiadają dętki, a ich konstrukcja opiera się na szczelnym połączeniu opony z felgą. Charakteryzują się lepszą odpornością na przebicia, są bardziej niezawodne w trudnych warunkach pracy.

Oznaczenia opon

Oznaczenia na oponach rolniczych dostarczają szeregu informacji, które są kluczowe przy ich doborze i użytkowaniu. Oprócz rozmiaru zawierają dane dotyczące konstrukcji, daty produkcji, indeksów prędkości i nośności, a także specjalnych certyfikatów.

Rozmiar opony

Rozmiar opony to najczęściej spotykane oznaczenie, które informuje o szerokości, profilu oraz średnicy felgi.

  • Przykład: 380/85 R24

380 – szerokość opony w milimetrach,

85 – procentowy stosunek wysokości boku do szerokości opony (profil),

R – opona radialna (brak litery oznacza oponę diagonalną),

24 – średnica felgi w calach.

  • Przykład: 16.9-38

16.9 – szerokość opony w calach,

38 – średnica felgi w calach.

Łącznik („-”) wskazuje na konstrukcję diagonalną.

Data produkcji

Data produkcji znajduje się w oznaczeniu DOT na ścianie bocznej opony.

  • Przykład: DOT XXXX XXXX 2523

Ostatnie cztery cyfry oznaczają tydzień i rok produkcji. W tym przypadku:

25 – 25. tydzień roku (czerwiec),

23 – rok 2023.

Przy zakupie należy zwrócić uwagę na datę produkcji. Nawet nieużywana opona, ale starsza niż 6–8 lat, może tracić swoje właściwości techniczne.

Przykład opony napędowej z bardzo popularnym rozmiarem 12.4-24, który jest stosowany w ciągnikach rolniczych.

Indeks prędkości

Indeks prędkości informuje o maksymalnej prędkości, z jaką można poruszać się na danej oponie. Przykłady:

A6 – do 30 km/h,

A8 – do 40 km/h,

D – do 65 km/h.

Tabela indeksów prędkości

Indeks nośności

Indeks nośności określa maksymalne obciążenie, jakie opona może wytrzymać. Wartość indeksu należy sprawdzić w tabeli nośności.

  • Przykład: 110

110 – maksymalne obciążenie 1060 kg.

  • Przykład: 125/122

125 – maksymalne obciążenie przy pojedynczym montażu (1650 kg),

122 – maksymalne obciążenie przy podwójnym montażu na osiach bliźniaczych (1500 kg).

Tabela indeksów nośności

Oznaczenia specjalne

Na oponach można znaleźć również dodatkowe oznaczenia:

TL (Tubeless) – opona bezdętkowa,

TT (Tube Type) – opona dętkowa,

IF (Improved Flexion) – opona do pracy przy niskich ciśnieniach,

VF (Very High Flexion) – opona o bardzo wysokiej elastyczności.

Przykład oznaczenia opony dętkowej i bezdętkowej.

Certyfikaty i normy

Niektóre opony mają dodatkowe oznaczenia wskazujące na zgodność z normami, np. CE, E4 (homologacja europejska), czy symbole odporności na oleje lub chemikalia (np. „F” – opona flotacyjna).

Nowoczesne opony na niskie ciśnienia

Opony przeznaczone do pracy przy bardzo niskich ciśnieniach, takie jak opony IF (Improved Flexion) czy VF (Very High Flexion), mają specjalną konstrukcję pozwalającą na równomierne rozłożenie nacisku na glebę. Dzięki temu minimalizują zagęszczanie gleby, co jest kluczowe dla ochrony plonów.

Korzyści dla użytkownika:

  • lepsza trakcja,
  • mniejsze zużycie paliwa,
  • dłuższa żywotność opon.

Przykłady modeli:

Michelin AxioBib – opona VF do ciągników wysokiej mocy,

BKT Agrimax Force – do dużych maszyn rolniczych,

Trelleborg TM1000 High Power – wyróżniająca się szeroką powierzchnią styku z podłożem.

Przegląd producentów i przykładowych modeli

  • BKT

Modele: Agrimax RT 855, Flotation 558.

Znane z innowacyjnych technologii w oponach do ciągników i przyczep.

  • Michelin

Modele: AxioBib, MachXbib.

Opony premium, zapewniające wysoką trwałość i oszczędność paliwa.

  • Kabat

Modele: TR-09, KR-02.

Polska firma oferująca opony o dobrym stosunku jakości do ceny.

  • Trelleborg

Modele: TM700, Elite XP.

Specjalizuje się w oponach rolniczych i przemysłowych.

Kiedy wymienić opony?

Wyraźne sygnały, że opona wymaga wymiany:

  • widoczne uszkodzenia, takie jak pęknięcia lub przetarcia,
  • głębokość bieżnika mniejsza niż zalecana,
  • nierównomierne zużycie bieżnika, problemy z utrzymaniem ciśnienia.

Praktyczne porady dotyczące oznaczeń

Dobór odpowiedniego rozmiaru: nieprawidłowy rozmiar może prowadzić do problemów z montażem, nadmiernego zużycia opony i większego spalania paliwa.

Kontrola wieku opony: przy zakupie sprawdź, czy data produkcji nie przekracza 2–3 lat.

Odczytywanie indeksów: zawsze wybieraj opony z odpowiednimi indeksami prędkości i nośności, dostosowanymi do warunków pracy i rodzaju maszyny.

Obniżone zostały szacunki zbiorów i zapasów pszenicy miękkiej w UE-27

0
KE podniosła prognozy zbiorów pszenicy

W najnowszym raporcie Komisji Europejskiejobniżonoo0,4 mln tondo 111,9 mln ton produkcję pszenicy miękkiej w 2024 roku (skorygowano w dół areał). Aktualne szacunki ubiegłorocznych zbiorów pszenicy miękkiej są najniższe od 2012 roku.

Unijne zbiory pszenicy miękkiej spadły o ponad 10% – r/r

Produkcja pszenicy miękkiej obniżyła się o 10,6% – r/r i nieco więcej w stosunku do średniej 5-letniej.

Produkcja pszenicy miękkiej w UE-27 (tys. ton):

Za spadek produkcji odpowiada najmniejszy od lat areał i słabe plony

Dużo gorsze niż rok wcześniej zbiory są wynikiem mniejszego areału zasiewów (-7,7% – r/r) przy również gorszych plonach średnich (-3,3% – r/r).

SPRAWDŹ TAKŻE: Jakie będą ceny zbóż w 2025 r?

Areał pszenicy miękkiej w UE-27 (tys. ha):

Plon średni pszenicy miękkiej w UE-27 (t/ha):

Bilans na rynku pszenicy mocno pogorszy się w sezonie 2024/25

Konsumpcja pszenicy miękkiej szacowana jest w tym sezonie na 101,64 mln ton, a import powinien wynieść 7,0 mln ton (9,6 mln ton w 2023/24). Oczekiwany eksport pszenicy pozostawiono na poziomie 25,0 mln ton, co oznacza, że obniży się o 10,3 mln ton w skali roku.

Zapasy unijnej pszenicy spadną o 45% na koniec tego sezonu

Niższa niż rok wcześniej produkcja i import powinny doprowadzić do obniżenia unijnych zapasów pszenicy miękkiej z 17,22 mln ton na koniec sezonu 2023/24 do tylko 9,44 mln ton na koniec sezonu 2024/2025. W porównaniu do poprzedniego raportu oczekiwane zapasy pszenicy miękkiej zostały obniżone o 0,4 mln ton (w skali miesiąca). Obecne szacunki zapasów na koniec sezonu oznaczają aż 45% spadek w skali roku.

Źródło: KE

Paliwa na stacjach pozostają drogie wbrew spadkowej tendencji na rynku ropy

0
Ceny paliw mocno wzrosł

Niestety dla kierowców, stacje paliw praktycznie nie zareagowały na znaczną (10-15 gr/l) przecenę na rynku hurtowym paliw z końcówki stycznia. Tymczasem w ostatnich dniach (poniedziałek i wtorek) ceny hurtowe lekko rosły śladem korekty wzrostowej na rynku ropy, ale w środę (05.02.2025) surowiec wrócił do trendu spadkowego i kosztuje już najmniej początku tego roku. Zapewne w czwartek zobaczymy też spadek cen hurtowych. Na świecie ropa tanieje od wyboru Donalda Trumpa na prezydenta Stanów Zjednoczonych i jednocześnie umocniła się złotówka. Dodatkowo, wyjątkowo ciepła w Europie zima obniża popyt na olej opałowy (identyczny z dieslem). Wszystko to razem sprawia, że ceny importowanego przez rafinerie surowca i sprowadzanych paliw gotowych powinny spadać.

W hurcie paliwa podrożały lekko po dużej przecenie tydzień wcześniej

W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 5-go lutego 2025, cena netto litra Pb95 zrosła o 4 grosze (-7 groszy tydzień wcześniej) i sięga 4,806 zł/l (bez VAT). W tym samym czasie diesel podrożał o 5 groszy (-15 groszy tydzień wcześniej) i kosztował 4,995 zł/l (bez VAT). Różnica w wycenie ON i Pb95 (z VAT) spadła do 23 groszy z 24 groszy tydzień wcześniej.

Od początku 2025 roku benzyna 95 i ON w hurcie podrożały o 4-5 groszy na litrze.

Ceny hurtowe paliw prawie nie zmieniły się w skali 2024 roku

2024 rok benzyna w hurcie zamknęła ceną identyczną jak przed rokiem, a diesel potaniał o skromne 6 groszy w skali roku (bez VAT).

SPRAWDŹ TAKŻE: Zwrot za paliwo rolnicze w 2025 r. Można składać wnioski


Na stacjach cena średnia ON spadła o 2 grosze, a cena Pb95 nie zmieniła się w skali tygodnia

Według e-Petrol.pl w połowie 6-go tygodnia 2025 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,19 i 6,35 zł/l. Oznacza to, że cena średnia benzyny nie zmieniła się, a diesla spadła o 2 grosze na litrze w skali tygodnia kończącego się 5-go lutego 2025 roku. Jednocześnie cena średnia autogazu obniżyła się o 2 grosze do 3,24 zł/l.

Aktualne ceny na stacjach paliw

Cena średnia paliw w detalu: 05-02-2025 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):

• Pb98: 6,95 zł/l (-3 gr/l);
• Pb95: 6,19 zł/l ( 0 gr/l);

• ON: 6,35 zł/l (-2 gr/l);
• LPG: 3,24 zł/l (-2 gr/l).

Na początku 2025 roku paliwa są dużo tańsze od swoich historycznych maksimów z 2023 roku (8,08 zł/l – ON z października i 7,95 zł/l – Pb95 z czerwca 2023).

Aktualnie ceny obu głównych paliw są również niższe niż przed rokiem o 15-17 gr/l w detalu i 24-36 groszy na litrze w hurcie.

Ceny paliw – zmiany w skali roku (tabela)

Hurtowe ceny paliw PKN Orlen i ceny paliw na krajowych stacjach (wykres)

Dla porównania, notowania ropy Brent (usd/b) na tle zmian kursu USD/PLN

Ropa mocno tanie od połowy stycznia

W ciągu ostatnich 15 sesji ropa Brent taniała 11 razy. W środowe (05.02.2025) popołudnie ropa Brent kosztuje ok. 74,2 usd/b, czyli potaniała o 9% od szczytu z połowy stycznia.

Notowania giełdowe ropy rosły gwałtownie w III dekadzie grudnia i I połowie stycznia. W konsekwencji ropa Brent przekroczyła 15-go stycznia 82 usd/b i była najdroższa od lipca 2024 roku. Wzrostom notowań surowca sprzyjało większe od wymaganego ograniczenie produkcji przez kraje OPEC+, w tym Rosję w grudniu i nałożenie przez USA nowych ograniczeń na rosyjskie dostawy i firmy międzynarodowe pracujące dla rosyjskiego sektora wydobywczego. Ceny surowca zaczęły jednak spadać w miarę zbliżania się do zaprzysiężenia Donalda Trumpa na prezydenta Stanów Zjednoczonych, a po zaprzysiężeniu tempo spadków przyspieszyło. Już wcześniej Trump zapowiadał zmianę nastawienia do polityki wydobycia i eksportu surowców energetycznych. Dodatkowo nowy prezydent USA wezwał kraje OPEC do obniżenia cen surowca poprzez zwiększenie podaży.

Złoty umocnił się do dolara i euro

Jeszcze 13.01.2025 kurs dolar/złoty notowany był najwyżej od ponad roku – 4,170 zł za dolara. Kolejne dni przyniosły jednak duży spadek w okolice 4,01 złotego za dolara – 24-go stycznia. Przełom stycznia i lutego przyniósł odbicie w górę do 4,08, ale dzisiaj dolar kosztuje już tylko 4,03 złotego.

Wahania kursu USD/PLN zależą od aktualnego kierunku zmian notowań głównej pary walutowej świata, czyli EUR/USD. W sytuacji, gdy dolar osłabia się do euro, to złoty zyskuje do obu walut i na odwrót.

Euro najtańsze od 2018 roku

Polska waluta pozostawała silna wobec euro, zamykając sesje poniżej 4,28 zł za euro od początku grudnia do połowy stycznia. W ostatnich dniach kurs eur/pln spadł jednak w okolice 4,20 złotego za euro dzisiaj (05.02.2025) – najniżej od kwietnia 2018 roku.

Złoty pozostaje silny z racji wysokich stóp procentowych w naszym kraju, które pozostaną z nami w najbliższych miesiącach. Stopy procentowe są głównym narzędziem służącym do trzymania w ryzach inflacji, która nie odpuszcza. Dodatkowo popytowi na polskie aktywa (obligacje i akcje) pomaga perspektywa zakończenia wojny Rosji z Ukrainą.

Marże stacji paliw były rekordowe w 2024 roku

W połowie 6 tygodnia 2025 uśredniona marża modelowa stacji paliw wyniosła 24 grosze/l dla ON (-2 gr/l w skali tygodnia), a w przypadku benzyny (Pb95) 30 groszy na litrze (-2 grosze w skali tygodnia).

Na początku 2025 roku marże modelowe stacji paliw są wyjątkowo niskie w przypadku diesla, podczas gdy sprzedaż benzyny przynosi wyższe od średniej zyski (patrz wykres).

W skali 2024 roku marża modelowa ze sprzedaży benzyny 95 oktanów (29,8 gr/l) była o ponad 5 groszy wyższa od rekordu z 2020 roku, a w przypadku ON (24,8 gr/l) równa rekordowi z 2020 roku. Warto przypomnieć, że w okresie pandemii Covid-19 drastycznie ograniczona była sprzedaż paliw, a stacje próbowały częściowo zrekompensować to wysokimi marżami.

Dla porównania, średnia marża (modelowa) stacji paliw z ostatnich 5 lat (2017-2023) wyniosła 13,3 gr/l dla ON i 18,3 gr/l dla E95.

Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych poszczególnym odbiorcom (stacjom paliw), ale też nie uwzględniały upustów wakacyjnych stosowanych przez różne sieci stacji.

Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej (wykres)

W 2023 roku średnia marża modelowa stacji paliw wyniosła 20 groszy/l (2 gr/l powyżej średniej z 5 lat) dla benzyny 95-oktanów i 17 grosz/l (+7 gr/l w stosunku do średniej z 5-lat) dla oleju napędowego. O ile marża na sprzedaży benzyny jest w tym roku nieco wyższa od średniej wieloletniej, to w przypadku ON była ona w 2023 roku dużo wyższa od średniej.

W skali 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw ze sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Były to poziomy dużo niższe niż w poprzednich latach.

Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com

Ukraina zaproponowała wdrożenie harmonogramu eksportu produktów rolnych w celu utrzymania handlu bezcłowego z UE

0
KE zawarła porozumienie handlowe z Ukrainą

Ministerstwo Polityki Rolnej Ukrainy zaproponowało nowy mechanizm eksportu ukraińskich produktów rolnych do Unii Europejskiej. Propozycja ta wynika z faktu, że UE planuje nie przedłużać w czerwcu zawieszenia ceł dla Ukrainy, które obowiązuje od 2022 roku. Zamiast tego oczekuje się zawarcia nowej umowy handlowej w ramach DCFTA.

Minister rolnictwa Witalij Kowal powiedział: „Preferencje dla Ukrainy zostały ustanowione w odpowiedzi na trwającą wojnę. Domagamy się ich kontynuacji, jednak kraje UE potrzebują od nas przewidywalności. Dlatego zaproponowaliśmy system eksportu produktów zgodnie z ustalonym harmonogramem, z określoną ilością każdego miesiąca”.

Kowal zwrócił uwagę na ryzyko przedłużenia preferencji handlowych tylko po to, by później je cofnąć.

„Moim głównym wyzwaniem na ten rok jest dywersyfikacja naszego eksportu. Nasze produkty rolne są jednak w dużym stopniu uzależnione od importu z UE paliwa, nasion, nawozów mineralnych, środków ochrony roślin i maszyn. Mamy prawo być obecni na rynku UE, ponieważ kupujemy tam dużą część sprzętu produkcyjnego” – powiedział Kowal.

W2024 roku Ukraina wyeksportowała produkty rolne o wartości 24,6 mld dolarów – był to drugi najlepszy wynik w historii. W tym roku może zostać przekroczony o 10%, przewiduje minister polityki rolnej i żywności Witalij Kowal.

Mimo wojny, w 2024 roku ukraińscy rolnicy ustanowili jednocześnie dwa rekordy branżowe, co przyczyniło się do wzrostu dochodów z eksportu. I rekord to produkcja 6 mln ton soi, a II rekord to eksport 746 tys. ton cukru.

Źródło: UBN

W czwartek o poranku od -1 stopnia w Zamościu do +3 stopni w Szczecinie [POGODA]

0

Coraz większą część kraju dziś ogarniały niskie chmury i w nocy obejmą już całą Polskę. Z chmur lokalnie poprószy drobny śnieg lub popada znikoma mżawka. Na termometrach od -1 stopnia na wschodzie i Podkarpaciu do +1 stopnia na południu i w centrum kraju oraz 2 stopni na zachodzie i północy do 3 stopni na wybrzeżu oraz w rejonie Szczecina.

W ciagu dnia pochmurnie i miejscami słabo popada przelotna mżawka do 1 mm. Wiatr od Podlasia po Lubelskie i Kotlinę Sandomierską, wschód Mazowsza nieodczuwalny. Na zachodzie powieje słabo z północy a w centrum wiatr umiarkowany do 35 km/h. Na termometrach od 1 stopnia w Lesku do 5 stopni na Nizinie Szczecińskiej.

SPRAWDŹ TAKŻE: Pogoda długoterminowa na luty 2025

Zwrot za paliwo rolnicze w 2025 r. Można składać wnioski

5

Rolnicy mogą w 2025 roku liczyć na zwrot akcyzy za paliwo rolnicze na dotychczasowych zasadach. Poniżej znajdziesz wszystkie kluczowe informacje dotyczące stawek, limitów i sposobu składania wniosku o zwrot akcyzy za paliwo.

Stawka zwrotu akcyzy za paliwo rolnicze 2025

Resort rolnictwa poinformował, że zwrot podatku akcyzowego w 2025 roku będzie wynosił 1,46 zł na litr oleju napędowego. Jest to taka sama kwota jak w 2024 roku, co oznacza brak zmian w tym zakresie.

Limit litrów paliwa na hektar w 2025 roku

Rolnicy mogą ubiegać się o zwrot akcyzy za paliwo rolnicze w ramach ustalonych limitów. W 2025 roku limity mają być następujące:

  • 100 litrów paliwa na hektar użytków rolnych,
  • 40 litrów paliwa na 1 dużą jednostkę przeliczeniową (DJP) bydła, owiec, kóz, koni lub świń.

Warto podkreślić, że ilość paliwa objętego dotacją w 2025 roku nie zostanie zmniejszona w stosunku do poprzedniego roku.

Wniosek o zwrot akcyzy za paliwo rolnicze 2025

Aby uzyskać zwrot akcyzy za paliwo rolnicze, rolnicy muszą złożyć odpowiedni wniosek w urzędzie gminy właściwym dla miejsca prowadzenia działalności rolniczej. Aktualny wzór wniosku o zwrot podatku akcyzowego można pobrać w urzędzie lub na stronie internetowej Ministerstwa Rolnictwa.

Wymagane dokumenty:

  • Wypełniony wniosek,
  • Faktury VAT potwierdzające zakup oleju napędowego,
  • Dokumenty potwierdzające posiadanie gruntów rolnych lub zwierząt.

Wniosek na olej napędowy:

WZÓR WNIOSKU O ZWROT PODATKU AKCYZOWEGO

Druk dopłaty do paliwa – gdzie znaleźć?

Druk wniosku o dopłatę do paliwa rolniczego jest dostępny w formie papierowej w urzędach gmin, ale można go również pobrać online. Wypełnienie wniosku jest prostym procesem, który nie powinien zająć więcej niż kilka minut.

Ponad 2 miliardy złotych na dopłaty do paliwa w 2025 roku

Według projektu ustawy budżetowej na rok 2025, na zwrot podatku akcyzowego przeznaczono ponad 2 miliardy złotych. Niestety pomimo rozmów o podniesieniu stawki zwrotu do 2 zł, nic się w tej kwestii nie zmieniło.

Zwrot akcyzy za paliwo rolnicze 2025 – terminy

Rolnicy mają możliwość ubiegania się o zwrot akcyzy za paliwo rolnicze w dwóch wyznaczonych terminach:

  • Luty 2025 r. – to pierwsza okazja na złożenie dokumentów,
  • Sierpień 2025 r. – kolejny termin dla zainteresowanych dopłatami.

Aby wniosek o zwrot akcyzy za paliwo rolnicze został rozpatrzony, konieczne jest jego złożenie w urzędzie gminy zgodnie z miejscem prowadzenia gospodarstwa. Należy również załączyć faktury VAT, które potwierdzają zakup oleju napędowego wykorzystywanego w działalności rolnej.

Kiedy można spodziewać się wypłaty zwrotu akcyzy?

Wypłata dotacji do paliwa rolniczego odbywa się w ściśle określonych terminach:

  • W przypadku wniosków złożonych w lutym, pieniądze są wypłacane w kwietniu,
  • Wnioski złożone w sierpniu skutkują wypłatą w październiku 2025 r.

SPRAWDŹ TAKŻE: Zwrot za paliwo rolnicze w 2024 r. Do kiedy? Jakie stawki i warunki?

3 mln dofinansowania na inwestycje w Przetwórstwie Rybactwa [NABÓR 2025]

0

Jeśli prowadzisz mikro-, małe lub średnie przedsiębiorstwo w sektorze przetwórstwa, chowu lub hodowli ryb, Program Fundusze Europejskie dla Rybactwa 2021-2027 oferuje wsparcie finansowe, które pozwoli na wprowadzenie nowoczesnych i ekologicznych rozwiązań w Twojej firmie. 

Dzięki dofinansowaniu do 3 000 000 zł możesz zrealizować inwestycje poprawiające efektywność energetyczną, ochronę środowiska oraz innowacyjność Twojego przedsiębiorstwa.

Dlaczego warto aplikować o dofinansowanie?

• Wsparcie finansowe do 50% kosztów kwalifikowanych:

Maksymalna kwota wsparcia wynosi 3 000 000 zł, co pozwala na znaczące oszczędności w realizacji inwestycji.

• Ryczałtowe dofinansowanie na koszty pośrednie:

Otrzymaj dodatkowe środki – do 100 000 zł, 200 000 zł lub 300 000 zł – w zależności od wartości projektu.

• Premiowane projekty ekologiczne:

Projekty instalujące odnawialne źródła energii i systemy oczyszczania ścieków mogą zdobyć maksymalnie 35 punktów w procesie oceny.

• Prosty proces aplikacji:

Składanie wniosków odbywa się online poprzez aplikację WOD2021, dostępną na stronie wod.cst2021.gov.pl.

Jakie inwestycje można sfinansować?

Program skierowany jest do firm działających w branży rybactwa, które chcą wprowadzić nowoczesne i ekologiczne rozwiązania. W ramach dofinansowania możesz zrealizować inwestycje, takie jak:

• Modernizacja technologiczna:

Zakup lub aktualizacja oprogramowania komputerowego, systemów teleinformatycznych, a także nabycie patentów, licencji i praw autorskich.

• Stacje ładowania pojazdów elektrycznych:

Instalacja stacji ładowania na terenie zakładu, co wspiera ekologiczny transport oraz zmniejsza emisję CO₂.

• Pojazdy o napędzie alternatywnym:

Zakup środków transportu o napędzie alternatywnym, dedykowanych do przewozu produktów rybnych.

Kluczowe daty i warunki naboru

• Termin składania wniosków:

Nabór trwa od 3 do 17 marca 2025 r.

• Adres aplikacji:

Wnioski należy składać elektronicznie przez aplikację WOD2021, która znajduje się na stronie wod.cst2021.gov.pl.

• Kto może aplikować:

Program skierowany jest do mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw z sektora przetwórstwa, chowu lub hodowli ryb.

Jak zdobyć maksymalną ilość punktów?

W procesie oceny projektów kluczowe jest wsparcie dla działań proekologicznych. Projekty mogą zdobyć do 35 punktów, gdzie:

• Instalacja odnawialnych źródeł energii:

Projekty mogą uzyskać do 15 punktów za wdrożenie rozwiązań opartych na energii odnawialnej.

• Systemy oczyszczania ścieków:

Dodatkowe 15 punktów przyznawane jest za inwestycje zwiększające efektywność oczyszczania ścieków.

• Zakup pojazdów alternatywnych:

Za zakup ekologicznych środków transportu przysługuje dodatkowe 5 punktów.

Podsumowanie

Dofinansowanie z Programu Fundusze Europejskie dla Rybactwa to okazja dla przedsiębiorstw rybactwa, które chcą inwestować w nowoczesne, ekologiczne technologie. Dzięki wsparciu do 3 000 000 zł oraz dodatkowym środkom na koszty pośrednie, Twoja firma może znacznie poprawić swój wizerunek i efektywność energetyczną. Nie zwlekaj – nabór wniosków trwa od 3 do 17 marca 2025 r. i odbywa się całkowicie online!

Skorzystaj z tej szansy, aby rozwijać swoją działalność zgodnie z nowoczesnymi standardami ekologicznymi. Odwiedź wod.cst2021.gov.pl i złóż wniosek już dziś!

KE obniżyła swoje szacunki zbiorów zbóż w 2024 roku

0

W raporcie z 3-go lutego 2025 roku Komisja Europejska (KE) zaktualizowała swoje comiesięczne dane na temat produkcji zbóż w 2024 roku. Według najnowszego raportu ubiegłoroczne zbiory zbóż w UE-27 osiągnęły poziom 255,8 mln ton.

Skorygowano w dół produkcję pszenicy, jęczmienia i kukurydzy

Obecne szacunki są o 1,1 mln ton mniejsze niż jeszcze miesiąc wcześniej, dzięki korekcie w dół zbiorów pszenicy miękkiej, jęczmienia, owsa i kukurydzy.

W skali roku unijna produkcja zbóż obniżyła się o blisko 5%

W porównaniu do 2023 roku zbiory zbóż spadły o 4,5% (12,0 mln ton) i będą niższe o 8,8% od średniej 5-letniej (280,4 mln ton).

Tylko produkcja owsa i sorgo przewyższyła średni poziom

W stosunku do 2023 roku wzrosła produkcja jęczmienia (+5,5%), owsa (+33,6%) i sorgo (+33,8%), ale średnią 5-letnią przewyższa jedynie produkcja owsa i sorgo.

Produkcja zbóż razem w UE-27 – tabela

Produkcja zbóż razem w UE-27 – wykres

SPRAWDŹ TAKŻE: Jakie będą ceny zbóż w 2025 r?

Źródło: KE

Nabór „Energia dla wsi 2025” – zasady, terminy, kwoty

0

Wystartował nabór w programie Energia dla wsi 2025. Sprawdź w poniższym tekście jakie wymagania musisz spełnić, by uzyskać wsparcie oraz na co będzie można przeznaczyć pozyskane środki.

Energia dla wsi NFOŚiGW. Dla kogo?

Program „Energia dla wsi” jest kompleksowym programem, dzięki któremu zwiększy się dostępność oraz wykorzystanie odnawialnych źródeł energii na obszarach wiejskich.

Program skierowany jest do:

  • Rolników – osób fizycznych, prawnych oraz jednostek organizacyjnych, które prowadzą działalność rolniczą przez co najmniej 12 miesięcy. Warunkiem jest posiadanie gospodarstwa rolnego lub działu specjalnego produkcji rolnej.
  • Spółdzielni energetycznych i ich członków – w tym nowo powstających, których działalność obejmuje produkcję energii elektrycznej, biogazu lub ciepła wyłącznie na potrzeby własne.

Terminy składania wniosków – Energia dla wsi 2025

Nabór wniosków rusza 3 lutego 2025 r. i potrwa do 19 grudnia 2025 r. To najlepsza okazja, aby zdobyć środki na rozwój inwestycji w zieloną energię.

Na jakie inwestycje można otrzymać dofinansowanie?

Dla rolników:

  • Instalacje fotowoltaiczne i wiatrowe o mocy od 50 kW do 1 MW
  • Elektrownie wodne i biogazownie o mocy od 10 kW do 1 MW
  • Magazyny energii – pod warunkiem integracji z inwestycją OZE

Dla spółdzielni energetycznych:

  • Instalacje fotowoltaiczne, wiatrowe, elektrownie wodne i biogazownie o mocy od 10 kW do 10 MW
  • Magazyny energii – jako część realizowanej inwestycji

Rodzaje i wysokość dofinansowania

Program „Energia dla Wsi” oferuje dwie formy wsparcia:

  • Pożyczka – do 100% kosztów kwalifikowanych, maksymalnie 25 mln zł na beneficjenta.
  • Dotacja – do 20 mln zł, w zależności od rodzaju inwestycji:
    • Elektrownie wodne i biogazownie – do 45% kosztów kwalifikowanych
    • Magazyny energii – do 20% kosztów kwalifikowanych

Maksymalny poziom dotacji może zostać zwiększony o:

  • 20 punktów procentowych – dla mikro i małych przedsiębiorstw
  • 10 punktów procentowych – dla średnich przedsiębiorstw

Warunki uczestnictwa w programie

Aby skorzystać z programu, inwestycja nie może być rozpoczęta przed złożeniem wniosku. Wymagany okres trwałości projektu to 5 lat od zakończenia realizacji.

Jaki budżet ma program Energia dla wsi?

Na realizację programu przeznaczono 3 miliardy złotych, a jego realizacja potrwa do 2030 roku.

To właśnie ten ciągnik rolnicy wybierali najczęściej w 2024 r!

0

W 2024 roku model New Holland T5.90S zdobył tytuł najczęściej wybieranego ciągnika rolniczego w Polsce (wg danych z rejestracji pojazdów Agritrac Sp. z o.o.). Co sprawia, że rolnicy tak ochoczo go wybierają?

Seria T5S – Nowoczesność i wszechstronność

Seria T5S, obejmująca modele T5.90S oraz T5.100S, to połączenie nowoczesnego designu, wyjątkowej funkcjonalności oraz sprawdzonej technologii. Maszyny te zostały stworzone z myślą o gospodarstwach o zróżnicowanym profilu, które wymagają kompaktowych, mocnych i wszechstronnych ciągników.

Model T5.90S wyposażony jest w niezawodny silnik FPT o mocy 90 KM, spełniający normy emisji spalin Stage V. Dzięki temu zapewnia wysoką wydajność i jednocześnie ogranicza wpływ na środowisko.

Kluczowe cechy techniczne serii T5S:

  • Silnik: 4-cylindrowy, 16-zaworowy silnik FPT o pojemności 3,6 litra z turbosprężarką i systemem wtrysku Common Rail.
  • Przekładnia: Standardowa mechaniczna 12×12 z rewersem mechanicznym oraz opcjonalnym rewersem hydraulicznym dla większej wygody.
  • Układ hydrauliczny: Wydajna pompa o przepływie do 82 l/min, umożliwiająca obsługę do czterech rozdzielaczy hydraulicznych.
  • Udźwig tylnego podnośnika TUZ: Maksymalny udźwig 4 400 kg, co pozwala na pracę z cięższym osprzętem.
  • Kabina: Ergonomiczna, 4-słupkowa konstrukcja zapewniająca widoczność 360°, wyposażona w klimatyzację i intuicyjny układ sterowania dla komfortowej pracy.

Dzięki kompaktowym wymiarom seria T5S doskonale sprawdza się zarówno na polu, jak i w budynkach gospodarczych oraz transporcie. To idealny wybór dla gospodarstw średniej wielkości, poszukujących niezawodnych i wszechstronnych maszyn.

Sukces marki New Holland

Popularność modelu T5.90S w Polsce to dla nas ogromny powód do dumy. Ten ciągnik doskonale odzwierciedla filozofię marki New Holland – dostarczamy rolnikom narzędzia, które są wydajne, nowoczesne i dostępne w konkurencyjnej cenie – mówi Kamil Deląg, przedstawiciel marki New Holland Polska.

SPRAWDŹ TAKŻE: Wyjątkowy New Holland T7.225: 2 mln ciągników z Basildon i tylko jeden taki!

Europejskie Forum Rolnicze 2025 już niedługo – sprawdź szczegóły!

0

W dniach 26-27 marca 2025 roku ZEN.COM Expo Centrum Wystawienniczo-Kongresowe Województwa Podkarpackiego (dawniej G2A Arena) stanie się centrum dyskusji o przyszłości sektora rolno-spożywczego. Sprawdź szczegóły wydarzenia!

Kluczowe zagadnienia 

Nadchodzące Forum skupi uwagę uczestników na aktualnych wyzwaniach i szansach rozwoju polskiego rolnictwa, w świetle obecnej i perspektywie kolejnej Wspólnej Polityki Rolnej oraz zmian w strukturach Parlamentu Europejskiego.

Wśród głównych tematów paneli dyskusyjnych znajdą się między innymi: wpływ Europejskiego Zielonego Ładu na konkurencyjność polskiej gospodarki żywnościowej, perspektywy jej zrównoważonego rozwoju oraz wyzwania związane z redukcją emisji CO2 i kosztami wdrożenia ESG. Eksperci poruszą również kwestie oczekiwań konsumentów wobec jakości i ekologiczności produktów, a także omówią rolę innowacyjnych technologii w transformacji rolnictwa, w tym zielonych rozwiązań oraz inwestycji w odnawialne źródła energii, kluczowych dla rozwoju obszarów wiejskich i walki
z ubóstwem energetycznym.  

Strefa wystawiennicza

Jak co roku integralną częścią Forum będzie strefa wystawiennicza, w której zaprezentowane zostaną najnowsze technologie i narzędzia wspierające efektywność produkcji rolnej. Uczestnicy będą mieli nie tylko możliwość zdobycia praktycznej wiedzy, ale również nawiązania wartościowych kontaktów biznesowych z liderami branży.  

Platforma wspólnego tworzenia strategii dla rolnictwa

–  Europejskie Forum Rolnicze to coś więcej niż coroczne wydarzenie branżowe. To również, a może przede wszystkim, przestrzeń do wspólnego opracowywania strategii rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich w Polsce i Europie. W dobie dynamicznych zmian w polityce rolnej i rosnących wyzwań związanych z Zielonym Ładem czy ESG, takie spotkania mają kluczowe znaczenie dla podtrzymania konkurencyjności i innowacyjności sektora. Nadchodząca edycja pozwoli zgłębić kluczowe aspekty związane z inwestycjami, zrównoważonym rozwojem i technologiami przyszłości. Serdecznie zapraszam wszystkich do udziału! – mówi Krzysztof Podhajski, prezes Fundacji Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej.

Europejskie Forum Rolnicze gromadzi rokrocznie w Jasionce ponad 3000 uczestników z Polski
i zagranicy, tworząc wyjątkowe miejsce do prowadzenia dialogu między nauką, biznesem i praktyką. Inspirujące dyskusje, prezentacje nowoczesnych rozwiązań technologicznych oraz okazje do nawiązywania nowych relacji biznesowych sprawiają, że Forum stało się jednym z kluczowych punktów w kalendarzu sektora rolno-spożywczego. 

Europejskie Forum Rolnicze to nie tylko platforma dialogu, ale także płaszczyzna do kreowania rozwiązań kluczowych dla przyszłości polskiego i europejskiego rolnictwa. Postępujące zmiany klimatyczne oraz rosnące oczekiwania konsumentów wymuszają konieczność wspólnej dyskusji, współpracy oraz generowania innowacyjnych pomysłów. Oferujemy branży unikalną możliwość wymiany doświadczeń i budowania strategii, które pozwolą skutecznie odpowiadać na zmieniające się potrzeby rynku oraz środowiska – dodaje Krzysztof Podhajski.

Tegoroczna edycja wydarzenia, wzorem poprzednich lat, odbywa się przy ścisłej współpracy z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, czego potwierdzeniem jest honorowy patronat, który objął nad Forum Czesław Siekierski, Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Europejskie Forum Rolnicze: Rejestracja

Udział w Europejskim Forum Rolniczym jest bezpłatny. Wymaga jedynie wcześniejszej rejestracji. Formularz zgłoszeniowy będzie dostępny na stronie internetowej wydarzenia: www.forum-jasionka.pl. Rejestracja rozpocznie się już niebawem!

AGRO-PREMIERY KIERUNEK ROLNICTWO 5.0. Podsumowanie eventu

0

Za nami pierwsza edycja eventu AGRO-PREMIERY KIERUNEK ROLNICTWO 5.0, które odbyły się 24-25 stycznia 2025 roku na Międzynarodowych Targach Poznańskich. Wydarzenie zgromadziło czołowych przedstawicieli branży rolniczej, ekspertów, innowatorów oraz pasjonatów nowoczesnych technologii. Był to czas pełen inspirujących spotkań, wymiany doświadczeń  i prezentacji najnowszych osiągnięć technologicznych w rolnictwie.

Nowoczesność, ekologia i przyszłość rolnictwa

„O tej przyszłości i o tym, co dzieje się już – przyszłości cyfrowej w rolnictwie będziemy mówić dziś. Będą prezentowane trendy, innowacje, a także podejmiemy temat ekologii i redefiniowania rolnictwa w Polsce oraz Europie.” – powiedział Dariusz Muślewski, Dyrektor Grupy Produktów Grupy MTP podczas ceremonii otwarcia.

Minister Adam Nowak, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi, podkreślił znaczenie tego wydarzenia w kontekście nadchodzących wyzwań: „Dzisiejsze wydarzenie to kluczowy moment na drodze do rolnictwa 5.0. Polskie i europejskie rolnictwo stoi przed wyzwaniami w zakresie bezpieczeństwa, opłacalności i odpowiednich rozwiązań – zarówno technologicznych, jak i systemowych. Nie możemy zapomnieć o potencjale odnawialnych źródeł energii, biogospodarce i konieczności wsparcia instytucjonalnego.”

Z kolei Krzysztof Grabowski, Wicemarszałek Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego, zwrócił uwagę na regionalne osiągnięcia: „Wielkopolska od lat słynie z innowacyjnego podejścia do rolnictwa. Targi te są dowodem na to, że rolnicy z naszego regionu chcą rozwijać swoje gospodarstwa i zmieniać polskie rolnictwo na lepsze. Życzę, by te targi stały się platformą wymiany doświadczeń i pomysłów.”

Rekordowa frekwencja i bogata oferta wystawców

Wydarzenie przyciągnęło ponad 4000 uczestników, co świadczy o ogromnym zainteresowaniu nowoczesnymi technologiami i trendami w rolnictwie. Ponad 70 wystawców zaprezentowało swoje innowacyjne produkty i usługi, odpowiadając na potrzeby dynamicznie rozwijającego się rynku. Wystawcy oraz uczestnicy zgodnie podkreślali wysoki poziom organizacyjny oraz wartość merytoryczną wydarzenia.

Nowa formuła wydarzenia – dwie sceny, eksperckie prelekcje i debaty

Tegoroczna edycja AGRO-PREMIER KIERUNEK ROLNICTWO 5.0  odbyła się w nowej formule, która postawiła na merytoryczną wartość i innowacyjne podejście do przyszłości rolnictwa. Zamiast tradycyjnej ekspozycji wystawców, uczestnicy mieli okazję wziąć udział w bogatym programie prelekcji na dwóch scenach: Czerwonej i Czarnej. Tematyka wystąpień skoncentrowała się na kluczowych wyzwaniach, trendach i innowacjach w sektorze rolniczym.

Panel otwarcia z wyjątkowym gościem – Steffanem Kurtzem

Wyjątkowym momentem tegorocznej edycji był panel otwarcia, w którym udział wziął Steffan Kurtz, globalny menedżer firmy CLAAS. Jego prelekcja skupiła się na przyszłości autonomicznych maszyn rolniczych oraz wyzwaniach, jakie stawia przed inżynierami ich rozwój. Była to unikalna okazja, by poznać perspektywę eksperta zarządzającego innowacjami w jednej z wiodących firm sektora rolniczego.

„Rolnictwo 5.0: Jak AI rewolucjonizuje koszty i organizację pracy?”

Jednym z najważniejszych punktów programu był panel dyskusyjny „Rolnictwo 5.0: jakie korzyści niesie wykorzystanie AI dla redukcji kosztów i poprawy organizacji pracy?”. W panelu wzięli udział czołowi eksperci światowego formatu, a rozmowa była rekomendowana wszystkim zainteresowanym przyszłością rolnictwa. Gośćmi panelu byli:

  • Adam Ekielski – jeden z czołowych ekspertów w Polsce w zakresie inżynierii mechanicznej, specjalizujący się w rozwijaniu technologii dla współczesnego rolnictwa. Jego działalność łączy zaawansowaną naukę z praktycznymi zastosowaniami, co czyni go autorytetem zarówno w środowisku akademickim, jak i w sektorze przemysłowym. Na co dzień związany z Instytutem Inżynierii Mechanicznej SGGW w Warszawie, gdzie od wielu lat prowadzi badania naukowe, kieruje zespołami badawczymi oraz inspiruje studentów jako nauczyciel akademicki.
  • Dr Roland Lenain – dyrektor ds. badań w INRAE (Francuski Narodowy Instytut Rolnictwa, Żywności i Środowiska) w jednostce TSCF (Technologie i Systemy Informacyjne)  w Clermont-Ferrand. Jest specjalistą w zakresie automatyki maszyn rolniczych i robotów mobilnych. Jego badania koncentrują się na wyzwaniach związanych z autonomicznymi maszynami w rolnictwie i możliwościach zastosowania sztucznej inteligencji do optymalizacji produkcji polowej oraz zwierzęcej.
  • Prof. Jörg Rühle – ceniony specjalista w dziedzinie żywienia zwierząt i nauki o paszach. Posiada bogate doświadczenie zdobyte zarówno w sektorze akademickim, jak i w przemyśle, gdzie zajmował się m.in. rozwojem rynku, zarządzaniem produktami i kierowaniem zespołami sprzedaży. 

Eksperci omawiali kluczowe kwestie dotyczące wyzwań stojących przed konstruktorami maszyn robotów, planującymi oddanie mobilnej maszynie określonej swobody. Poruszono również temat korzyści płynących z wykorzystania sztucznej inteligencji w rolnictwie – zarówno w zakresie precyzyjnego rolnictwa polowego, jak i optymalizacji hodowli zwierząt.

Podwójne złoto dla wystawców AGRO-PREMIERY 2025!

Podczas eventu, oprócz laureatów Złotego Medalu Grupy MTP, wyłoniliśmy zwycięzców plebiscytów Konsumentów. W kategorii Rośliny nagrodę otrzymała firma DANKO Hodowla Roślin Sp. z o.o. za odmianę pszenicy ozimej „Iluminacja” – cenionej za stabilne, wysokie plony w różnych systemach uprawy. Natomiast w kategorii Maszyny konsumenci przekonali się o zaletach opryskiwacza HERON 4000 firmy UNIA Sp. z o.o., który zdobył aż 63% głosów dzięki precyzji, bogatemu wyposażeniu i możliwości integracji z rolnictwem 4.0.