piątek, 22 listopada, 2024
spot_img

Marże detaliczne stacji paliw są w tym roku rekordowo wysokie

spot_img

Na krajowych stacjach paliw ceny spadły o kilka groszy w ostatnim tygodniu, podczas gdy w hurcie spadek cen paliw wyhamował. Od początku miesiąca benzyna potaniała jednak w cenniku hurtowym o 25 gr/l, a ON o 15 gr/l. Za znaczny spadek cen hurtowych paliw odpowiada przede wszystkim wyjątkowo mocny złoty.

W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 28-go sierpnia 2024, cena netto litra Pb95 nie zmieniła się (-21 groszy tydzień wcześniej) i sięga 4,669 zł/l (bez VAT). W tym samym czasie diesel podrożał o 3 groszy (-19 groszy tydzień wcześniej) i kosztował 4,720 zł/l (bez VAT).

Ceny hurtowe paliw spadał też w lipcu. W skali miesiąca cena benzyny w hurcie obniżyła się o 16 groszy, a diesla spadła o 29 groszy/l (bez VAT). Lipcowe przeceny w hurcie wynikały ze spadających notowań ropy. Niestety, na stacjach paliw spadki cen średnich dwóch głównych paliw ograniczyły się w lipcu do 7-10 groszy na litrze i ta tendencja utrzymuje się również w sierpniu. Przekłada się to na rekordowe marże detaliczne uzyskiwane ze sprzedaży.

PKN Orlen (też inne sieci stacji) miał zatem duży margines zysku do stosowania wakacyjnych upustów na swoich stacjach.

Notowania ropy pozostają w sierpniu w trendzie bocznym

W sierpniu ceny ropy Brent oscylują wokół poziomu 79 usd/b, poruszając się w szerokim trendzie bocznym w przedziale 76 – 82,5 usd/b. Ceny na przemian rosną (gdy rośnie ryzyko eskalacji konfliktu na Bliskim Wschodzie) i spadają po wpływem obaw o stan amerykańskiej i chińskiej gospodarki. Wtorkową sesję ropa Brent zamknęła spadkiem do poziomu ok. 79,5 usd/b, po wzroście o ok. 3% w skali tygodnia. W środę surowiec tanieje nadal. Zagrożenie rozszerzenia się konfliktu na Bliskim Wschodzie jest stale obecne i co jakiś czas podbija ceny surowca. Z drugiej jednak strony światowa podaż ropy jest duża z uwagi na rekordową produkcję w USA (13,4 mln baryłek dziennie) i przekraczaniu limitu wydobycia przez członków porozumienia OPEC+, w tym Rosję.

Kierowcom pomaga nadal tani dolar

Po spadku na długoterminowe minima (3,81 zł za dolara) w dniu 23-go sierpnia, kurs usd/pln wzrósł w okolice 3,87 w środę (28.08.2024). W skali tygodnia złoty osłabił się o 3 grosze do dolara, a wynika to z lekkiej korekty w dół notowań najważniejszej pary walutowej świata, czyli eurodolara

Wahania kursu USD/PLN zależą od aktualnej tendencji zmian notowań pary EUR/USD. W sytuacji, gdy dolar osłabia się do euro, to złoty zyskuje do obu walut i na odwrót. Dolar tracił w sierpniu do euro, ponieważ najnowsze dane gospodarcze napływające z USA zwiększają prawdopodobieństwo rozpoczęcia cyklu obniżek stóp procentowych w USA. Wcześniej cykl łagodzenia polityki monetarnej rozpoczął Europejski Bank Centralny.  Jednocześnie wysokie stopy procentowe w Polsce pozostaną z nami na dłużej w obliczu powrotu inflacji na ścieżkę wzrostową. Zachęca to międzynarodowy kapitał do inwestowania w polskie obligacje (kupowane za złotówki).

W detalu cena średnia dwóch głównych paliw spadła o 5 groszy w skali tygodnia

Według e-Petrol.pl w połowie 35-go tygodnia 2024 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,27 i 6,29 zł/l. Oznacza to, że cena tych paliw spadła o 5 gr/l w skali tygodnia. Jednocześnie cena średnia LPG wzrosła o 2 grosze, piąty tydzień z rzędu.

Warto zauważyć, że Orlen i inne największe sieci oferują wakacyjne rabaty, stąd ich ceny stały się teraz atrakcyjne dla kierowców.

Cena średnia paliw w detalu: 28-08-2024 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):

• Pb98: 7,05 zł/l (-4 gr/l);
• Pb95: 6,27 zł/l (-5 gr/l);

• ON: 6,29 zł/l (-5 gr/l);
• LPG: 2,81 zł/l (+2 gr/l).

Aktualnie paliwa są dużo tańsze od swoich historycznych maksimów z 2023 roku (8,08 zł/l ON z października i 7,95 zł/l Pb-95 z czerwca 2023). Jednocześnie ceny w hurcie i detalu są niższe niż przed rokiem (tabela poniżej).

Zmiany cen paliw w skali roku (tabela)

Wykres poniżej pokazuje jak ceny w hurcie mocno „odjechały” w dół od cen detalicznych !

Ceny hurtowe i detaliczne paliw w kraju:

Dla porównania, notowania ropy Brent na tle zmian kursu usd/pln

Marże modelowe stacji ze sprzedaży paliw wzrosły do rekordowych poziomów

W połowie 35 tygodnia 2024 uśredniona marża modelowa stacji paliw sięgała 49 gr/l dla ON (-3 groszy w skali tygodnia) i 52 gr/l dla Pb95 (-1 gr/l w skali tygodnia).

W tym roku marża modelowa ze sprzedaży benzyny (26 gr/l) jest o 1 grosz wyższa od rekordu z 2020 roku, a w przypadku ON (26 gr/l) przewyższa o 2,6 grosza rekordową marżę z 2020 roku. Warto przypomnieć, że w okresie pandemii covid-19 mocno ograniczona była sprzedaż paliw, a stacje próbowały częściowo zrekompensować to wysokimi marżami.

Warto przypomnieć, że w okresie pandemii covid-19 mocno ograniczona była sprzedaż paliw, a stacje próbowały częściowo zrekompensować to wysokimi marżami.

Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych wcześniej poszczególnym odbiorcom (stacjom paliw), ale też nie uwzględniały upustów wakacyjnych stosowanych przez różne sieci stacji.

Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej (wykres)

W 2023 roku średnia marża modelowa stacji paliw wyniosła 20 groszy/l (2 gr/l powyżej średniej z 5 lat) dla benzyny 95-oktanów i 17 grosz/l (+7 gr/l w stosunku do średniej z 5-lat) dla oleju napędowego. O ile marża na sprzedaży benzyny jest w tym roku nieco wyższa od średniej wieloletniej, to w przypadku ON była ona w 2023 roku dużo wyższa od średniej.

W skali 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw ze sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Były to poziomy dużo niższe niż w poprzednich latach.

Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com

spot_imgspot_img
Andrzej Bąk
Andrzej Bąk
Pochodzę ze wsi położonej na Lubelszczyźnie. Wykształcenie zdobyłem na studiach rolniczych w Olsztynie i Lublinie (ekonomika rolnictwa), oraz w Wyższej Szkole Menedżerów (doradztwo inwestycyjne i analiza finansowa). Pracowałem przy tworzeniu Warszawskiej Giełdy Towarowej S.A. (WGT S.A.) przy udziale ekspertów z giełdy w Chicago. Aktualnie prowadzę portal internetowy e-WGT - Internetowa Giełda Rolna należący do WGT S.A. Na co dzień zajmuję się analizą rynków rolnych i paliw.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Strefa wiedzy

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x