wtorek, 15 października, 2024
spot_img

Kierowcy nieco mniej zapłacą za tankowanie w długi weekend sierpniowy

spot_img

Na stacjach paliw ceny lekko spadają w sierpniu, co jest konsekwencją dużych przecen na rynku hurtowym w poprzednich pięciu tygodniach z rzędu. Niestety w ostatnich dniach spadek cen w hurcie wyhamował.

W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 15-go sierpnia 2024, cena netto litra Pb95 spadła o 1 grosz (-12 groszy tydzień wcześniej) i sięga 4,822 zł/l (bez VAT). W tym samym czasie diesel podrożał o 3 grosze (-9 groszy tydzień wcześniej) i kosztował 4,864 zł/l (bez VAT). Od początku sierpnia benzyna tanieje w hurcie o 10 groszy, a ON o tylko 1 grosz na litrze.

W lipcu spadek cen benzyny w hurcie sięgnął 16 groszy dla Pb95, podczas gdy cena diesla spadła o 29 groszy/l w skali miesiąca (bez VAT). Lipcowe przeceny w hurcie wynikały ze spadających notowań ropy. Niestety, na stacjach paliw spadki cen średnich dwóch głównych paliw ograniczyły się w lipcu do 7-10 groszy na litrze i ta tendencja utrzymuje się w sierpniu, co oznacza zbliżone do rekordowych lub rekordowe marże detaliczne uzyskiwane ze sprzedaży.

PKN Orlen (też inne sieci stacji) ma zatem duży margines zysku do stosowania wakacyjnych upustów na swoich stacjach.

W ostatnich dniach ropa odbiła w górę z 6-miesięcznego dołka

Na początku sierpnia ceny ropy Brent spadły do poziomu najniższego od 6 miesięcy (ok. 76 usd/b) pod wpływem, jak się okazało później nadmiernych, obaw o stan amerykańskiej i chińskiej gospodarki. Kolejne dni przyniosły jednak zdecydowane odbicie cen do ponad 82 usd/b w poniedziałek 12-go sierpnia 2024. Sprzyjały temu obawy o rozszerzenie konfliktu na Bliskim Wschodzie. W miniony wtorek i środę ropa oddała 1/3 wcześniejszego wybicia, spadając w okolice 80 usd/b. Zagrożenia eskalacji konfliktu na Bliskim Wschodzie są stale obecne i co jakiś czas podbijają ceny surowca. Z drugiej jednak strony światowa podaż ropy jest duża z uwagi na rekordową produkcję w USA (13,4 mln baryłek dziennie) i przekraczaniu limitu wydobycia przez członków porozumienia OPEC+, w tym Rosję

Kierowcom pomaga wyjątkowo tani dolar

Po umocnieniu złotego z I połowy lipca (kurs usd/pln spadł poniżej 4 zł) nastąpiła stabilizacja wyceny dolara wobec złotego w szeroki przedziale 3,93 – 3,98 złotego za dolara. Ostatnie dni przyniosły zdecydowany ruch w dół, śladem skokowego osłabienia dolara w stosunku do euro. W konsekwencji w czwartkowe południe (15.08.2024) dolar kosztuje tylko 3,884 złotego, czyli ustanawia teraz 3-letnie minima.

Wahania kursu USD/PLN zależą od aktualnej tendencji zmian notowań pary EUR/USD. W sytuacji, gdy dolar osłabia się do euro, to złoty zyskuje do obu walut i na odwrót. Dolar traci w ostatnich dniach do euro, ponieważ najnowsze dane o inflacji w USA zwiększają prawdopodobieństwo rozpoczęcia cyklu obniżek stóp procentowych w USA. Jednocześnie wysokie stopy procentowe w Polsce pozostaną z nami na dłużej w obliczu powrotu inflacji na ścieżkę wzrostową.

W detalu cena średnia dwóch głównych paliw spadła o 34 grosze w skali tygodnia

Według e-Petrol.pl w połowie 33-go tygodnia 2024 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach 6,34 i 6,35 zł/l. Oznacza to, że cena tych paliw spadła o 3 gr/l (Pb95) i 4 gr/l (ON) w skali tygodnia. Jednocześnie, drugi tydzień z rzędu, wzrosła cena średnia LPG używanego do napędu samochodów.

Warto zauważyć, że Orlen i inne największe sieci oferują wakacyjne rabaty, stąd ich ceny stały się teraz atrakcyjne dla kierowców.

Ceny średnie paliw w detalu: 14-08-2024 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):

• Pb98: 7,12 zł/l (-2 gr/l);
• Pb95: 6,34 zł/l (-3 gr/l);

• ON: 6,35 zł/l (-4 gr/l);
• LPG: 2,78 zł/l (+5 gr/l).

Aktualnie paliwa są dużo tańsze od swoich historycznych maksimów z 2023 roku (8,08 zł/l ON z października i 7,95 zł/l Pb-95 z czerwca 2023).

Jednocześnie ceny w hurcie i detalu są niższe niż przed rokiem (tabela poniżej).

Zmiany cen paliw w skali roku (tabela)

Wykres poniżej pokazuje jak ceny w hurcie mocno „odjechały” w dół od cen detalicznych !

Ceny hurtowe i detaliczne paliw w kraju:

Dla porównania, notowania ropy Brent na tle zmian kursu usd/pln

Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej są zbliżone lub wyższe od rekordowego poziomu

W połowie 33 tygodnia 2024 uśredniona marża modelowa stacji paliw sięgała 36 gr/l dla ON (-7 groszy w skali tygodnia) i 37 gr/l dla Pb95 (-4 gr/l w skali tygodnia).

W tym roku marża modelowa ze sprzedaży benzyny (24 gr/l) jest o tylko 0,6 grosza niższa od rekordu z 2020 roku, a w przypadku ON (25 gr/l) przewyższa o prawie 1 grosz rekordową marżę z 2020 roku.

Warto przypomnieć, że w okresie pandemii covid-19 mocno ograniczona była sprzedaż paliw, a stacje próbowały częściowo zrekompensować to wysokimi marżami.

Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych wcześniej poszczególnym odbiorcom (stacjom paliw), ale też nie uwzględniały upustów wakacyjnych stosowanych przez różne sieci stacji.

Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej (wykres)

W 2023 roku średnia marża modelowa stacji paliw wyniosła 20 groszy/l (2 gr/l powyżej średniej z 5 lat) dla benzyny 95-oktanów i 17 grosz/l (+7 gr/l w stosunku do średniej z 5-lat) dla oleju napędowego. O ile marża na sprzedaży benzyny jest w tym roku nieco wyższa od średniej wieloletniej, to w przypadku ON była ona w 2023 roku dużo wyższa od średniej.

W skali 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw ze sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Były to poziomy dużo niższe niż w poprzednich latach.

Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com

spot_imgspot_img
Andrzej Bąk
Andrzej Bąk
Pochodzę ze wsi położonej na Lubelszczyźnie. Wykształcenie zdobyłem na studiach rolniczych w Olsztynie i Lublinie (ekonomika rolnictwa), oraz w Wyższej Szkole Menedżerów (doradztwo inwestycyjne i analiza finansowa). Pracowałem przy tworzeniu Warszawskiej Giełdy Towarowej S.A. (WGT S.A.) przy udziale ekspertów z giełdy w Chicago. Aktualnie prowadzę portal internetowy e-WGT - Internetowa Giełda Rolna należący do WGT S.A. Na co dzień zajmuję się analizą rynków rolnych i paliw.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Strefa wiedzy

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x