sobota, 6 marca, 2021

Notowania rynkowe: spore wzrosty zanotował rzepak

-REKLAMA-
-REKLAMA-

Kontrakty na zboża i soję traciły w minionym tygodniu na wartości, ale spory wzrost zanotował unijny rzepak

Notowania amerykańskich kontraktów na zboża i soję mocno spadły w tygodniu 28.02–03.04.2020.  Skala spadków przecen sięgnęła 3%-4,5%, a nawet 6% w przypadku śruty sojowej.  Złożyło się na to wiele czynników, począwszy od kwartalnego raportu USDA z 31-go marca, który zapowiedział 8-10% wzrost areału zasiewów kukurydzy i soi w Stanach Zjednoczonych tej wiosny.

Kukurydza dodatkowo cierpiała z powodu drastycznego ograniczenia popytu na paliwa, których obowiązkowym składnikiem jest bioetanol. Warto wiedzieć, że w przeszłości aż 40% zebranej w USA kukurydzy przetwarzane było na biopaliwo.

 

Wycenom wszystkich amerykańskich kontraktów szkodzi skokowe umacnianie się dolara względem innych walut. Towary importowane z USA stają się coraz droższe.

Pszenica była najlepszym przykładem załamania się amerykańskiego eksportu. Tygodniowy raport USDA pokazał najgorszą w tym sezonie sprzedaż tego zboża (tylko 73 tys. ton). Przypominam, że jeszcze niedawno notowania amerykańskiej pszenicy zaliczały dwumiesięczne maksima, a zyskujący dolar jeszcze bardziej windował ceny dla zagranicznych nabywców.

Ubiegły tydzień był burzliwy także na rynkach akcji.

Dane o bezrobociu w USA potwierdziły niewyobrażalnie duży wpływ pandemii koronawirusa na amerykańską gospodarkę. W ciągu jednego tygodnia w USA przybyło aż 6,6 mln nowych bezrobotnych, po tym jak tydzień wcześniej w gospodarce ubyło 3,3 mln miejsc pracy.

Dla zobrazowania skali problemu warto wiedzieć, że USA mają ok. 330 mln mieszkańców.

Zboża – Publikacja Specjalna Agro Profil

 

Giełda w Paryżu

Skala przecen unijnych kontraktów zbożowych była zdecydowanie mniejsza niż ich amerykańskich odpowiedników.

Unijne kontrakty na zboża naśladowały w minionym tygodniu zachowanie giełdy w Chicago.  01-go kwietnia (środa) kontrakty na kukurydzę i pszenicę wyłamały się w dół z ponad tygodniowej konsolidacji. W czwartek zboża te pogłębiły spadki i były najtańsze od dwóch tygodni. Piątkowa sesja przyniosła tylko  symboliczne odbicie notowań obu zbóż.

W efekcie najbliższa seria kukurydzy zamknęła tydzień na poziomie 165,5 eur/t, tracąc w skali tygodnia ponad 2 euro (-1,3%).

Pszenica z dostawą w maju zakończyła piątek ceną 191 eur/t, czyli o 4 euro (-2,1%) niżej niż tydzień wcześniej.

Spadek cen pszenicy ogranicza utrzymujący się na wysokim poziomie popyt eksportowy. Skokowa przecena euro (-3% w ciągu tygodnia) do dolara będzie sprzyjać konkurencyjności unijnego eksportu.

W ubiegłym tygodniu Komisja Europejska podniosła z 28, do 30 mln ton swoje prognozy sprzedaży eksportowej pszenicy.

Rzepak korzystał w minionym tygodniu ze skokowego wzrostu cen ropy. W piątek seria majowa rzepaku podrożała o 2 euro, ale w całym tygodniu aż o 7,5 euro (2,0%).

Ropa wystrzeliła w górę o 30-40% w końcówce tygodnia w nadziei na cięcie wydobycia przez największych producentów.

Agencja Bloomberg poinformowała w piątek, że Rosja jest gotowa do ograniczenia produkcji ropy, jeśli tylko do takich ograniczeń przyłączą się Arabia Saudyjska oraz USA. Szczyt OPEC i Rosji miał się odbyć w poniedziałek (6-go kwietnia), jednak został przełożony na czwartek.

Rzepak – Publikacja specjalna Agro Profil

Eksport unijnej pszenicy utrzymuje się na wysokim poziomie

W tygodniu kończącym się 29-marca kraje Unii Europejskiej wyeksportowały poza UE 182.243 pszenicy miękkiej. Wynik ten zostanie najpewniej skorygowany w górę wzorem tygodni poprzedzających (eksport z tygodnia poprzedzającego skorygowano w górę o ponad. 300 tys. ton, do 654.688 ton). Od początku lipca (początek sezonu 2019/20) wywieziono poza UE 23,94 mln ton pszenicy miękkiej. Jest to rezultat aż o 68% lepszy niż w analogicznym okresie sezonu 2018/19.

Eksport wszystkich gatunków pszenicy oraz mąki pszennej (w ekwiwalencie ziarna) sięgnął już 25,30 mln ton i jest o 65% wyższy niż rok temu (w analogicznym okresie).

W analizowanym tygodniu udział polskiej pszenicy miękkiej w całym eksporcie stanowił większość, bo 140,72 tys. ton. 

W unijnym eksporcie pszenicy (miękkiej) dominują dwa kraje, są to Francja (32% udział) i Rumunia (17%). W rankingu eksporterów wyprzedzają nas także: Niemcy (13%).

Najwięksi odbiorcy unijnej pszenicy miękkiej:

  • Algieria: 3,5 mln ton (15%);
  • Arabia Saudyjska: 2,4 mln ton (10%);
  • Maroko: 1,7 mln ton (7%);
  • Egipt: 1,6 mln ton (7%);
  • Chiny: 1,2 mln ton (5%).

 

Polski eksport zbóż (poza UE) podwoił się, a import spadł pięciokrotnie w porównaniu z poprzednim sezonem.

W tygodniu kończącym się 29-marca udział polskiej pszenicy miękkiej w całym unijnym eksporcie wyniósł 140,72 tys. ton i stanowił większość. W ostatnich 4 tygodniach Polska wyeksportowała poza UE średnio po 130 tys. ton pszenicy.

Od początku tego sezonu wywieźliśmy poza UE 2,30 mln ton pszenicy. Pszenica pochodząca z Polski stanowi 9,0% unijnego eksportu pszenicy miękkiej, co daje nam 4 miejsce w rankingu eksporterów tego zboża.

Tempo eksportu polskiej pszenicy miękkiej (poza UE) jest o ponad dwa razy szybsze (+119%) niż sezon wcześniej (w całej UE wzrost sięga 68%).

W sezonie 2018/19 (po 39 tygodniach sezonu) polski eksport tego zboża sięgnął 1,05 mln ton.

Import zbóż do Polski (spoza UE) spadł ponad pięciokrotnie w tym sezonie.

Od początku obecnego sezonu sprowadziliśmy spoza UE tylko 54,26 tys. ton ziarna, w tym 35,09 tys. ton kukurydzy.

W sezonie 2018/19 (po 39 tygodniach) nasz import zbóż sięgał 270,69 tys. ton, w tym 201,36 tys. ton kukurydzy.

RYNEK ROPY I PALIW

Olej napędowy jest najtańszy od 2,5 roku, a Pb95 od 4 lat

W tygodniu kończącym się 1-go kwietnia 2020 spadły na stacjach ceny wszystkich paliw. Cena średnia ON zmniejszyła się o 12 groszy, a Pb95 o 14 grosze na litrze. W podobnym zakresie (w ujęciu procentowym) potaniał autogaz. W konsekwencji w połowie 14 tygodnia 2020 roku za benzynę 95-oktanów trzeba było zapłacić średnio 4,19 zł/l, a za ON 4,30 zł/l. Dla popularnej benzyny jest to najniższy poziom cen od kwietnia 2016 roku. Warto zauważyć, że najtańsze stacje sprzedają paliwa o kilkadziesiąt groszy taniej.

Ceny średnie paliw w detalu: 01-04-2020 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):

  • Pb98: 4,56 zł/l (-13 gr/l);
    • Pb95: 4,19 zł/l (-14 gr/l);
    • ON: 4,30 zł/l (-12 gr/l);
    • LPG: 1,92 zł/l (-7 gr/l).

Najtańsze stacje paliw (przy centrach handlowych) obniżyły ceny dużo bardziej niż pozostałe. Cena najpopularniejszej benzyny Pb-95 zbliża się w wielu miejscach do granicy 3,5 zł/l, podczas gdy diesel sprzedawany jest nieco poniżej 4 zł/l (wynika to z różnicy cen hurtowych).

Przynajmniej na jednej stacji paliw PB95 można teraz (01-04-2020) kupić poniżej 3,0 zł/l. Jest to stacja przy Makro w Poznaniu, gdzie za litr benzyny 95 zapłacimy 2,99 zł.

 

Rynek ropy

Wprawdzie w ostatnich dniach (2-3 kwietnia) ceny ropy mocno odbiły w górę, gdy Donald Trump poinformował, że nakłonił Rosję i Arabię Saudyjską do nie tylko zakończenia wojny cenowej, ale i do głębokiego cięcia produkcji (miałoby dotyczyć też USA). Ostatnie wzrosty były imponujące w ujęciu procentowym (30%-40% w ciągu dwóch dni), ale już nie tak duże w ujęciu kwotowym.

Wcześniej jednak ceny ropy naftowej runęły w dół. Kilkunastoprocentowe przeceny były stale obecne na rynku. Koronawirus jest głównym winowajcą drastycznego ograniczenia popytu na paliwa i w konsekwencji na ropę. Kolejną przyczyną była wojna cenowa prowadzona przez głównych producentów ropy, po tym jak kraje OPEC, na marcowym szczycie, nie dogadały się z Rosją w sprawie cięć w produkcji. Celem wojny cenowej jest wyeliminowanie mniejszych producentów z rynku (też producentów biopaliw) i ograniczenie podaży w dłuższym horyzoncie czasowym. W konsekwencji ceny ropy spadły (od połowy lutego do końca marca) o 60%, do poziomów niewidzianych od prawie 20 lat.

Notowania ropy Brent / WTI (usd/b): 

 

Ceny paliw w hurcie:

Skokowe przeceny na rynku ropy przełożyły się na dużo niższe ceny paliw w hurcie, ale w ostatnim tygodniu obniżki wyhamowały

W PKN Orlen w ciągu tygodnia (25.03-01.04.2020) olej napędowy potaniał o nieco ponad 1 grosz na litrze, podczas gdy najpopularniejsza benzyna (Pb95) była tańsza o niespełna 3 grosze na litrze.

W połowie 14-tygodnia tego roku marża modelowa ze sprzedaży Pb95 wynosi 74 grosze (-11 gr/l), a w przypadku ON 36 groszy na litrze (-10 gr/l). Do tego należy doliczyć 20-30 groszowe upusty od oficjalnych cen hurtowych dla poszczególnych odbiorców detalicznych.

Średnia modelowa marża stacji paliw w ujęciu tygodniowym (na podstawie PKN Orlen): 

Uczciwość wymaga jednak przypomnienia, że w całym III kwartale 2019 ceny detaliczne, głównie oleju napędowego, były sztucznie utrzymywane często poniżej oficjalnych cen hurtowych. Wynikało to z polityki cenowej państwowych rafinerii, których stacje dominują na rynku (okres wyborów sejmu). Początek nowego roku przynosi gwałtowne odbudowywanie marż detalicznych na sprzedaży ON, a ostatnio też benzyn. Także teraz o poziomie cen decydują stacje należące do państwowych koncernów (Orlen, Lotos).

Średnia modelowa marża stacji paliw na 1 litrze Pb95 wyniosła:

  • 2017 r: 17 groszy,
  • 2018 r: 20 groszy,
  • 2019 r: 18 groszy,
  • 2020 r: 39 grosze, a w tygodniu 13 marża spadła do 85 groszy (-6 groszy w tygodniu).

Średnia modelowa marża na 1 litrze ON wyniosła:

  • 2017 r: 13 groszy,
  • 2018 r: 9 groszy,
  • 2019 r: 10 groszy,
  • 2020 r: 38 groszy, a w tygodniu 13 marża spadła do 46 groszy (-25 groszy w tygodniu).

Obliczono na podstawie cen publikowanych przez PKN Orlen (ceny hurtowe+VAT) i e-Petrol (ceny średnie na stacjach paliw)

Marża stacji paliw obliczana jest na podstawie cen hurtowych publikowanej przez PKN Orlen. W praktyce handlowej funkcjonują jednak upusty dla poszczególnych klientów, stąd od ceny hurtowej (referencyjnej) należy odliczyć ok. 15-20 groszy w przypadku benzyny oraz dwadzieścia kilka do 30 groszy w przypadku oleju napędowego.

Zmiany cen w skali roku

Warto zauważyć, że hurtowa cena diesla jest w połowie 14-tygodnia 2020 o 1 zł/l niższa niż rok temu, ale w detalu ON kosztował średnio o 79 groszy mniej niż przed rokiem. Zawdzięczamy to olbrzymim marżom ze sprzedaży paliw.

Oficjalne hurtowe ceny Pb95 są w połowie 14-tygodnia 2020 o 1,53 zł/l niższe niż rok temu, ale dzięki wyższym marżom na stacjach płaciliśmy za to paliwo średnio o 79 groszy mniej niż przed rokiem.

 

ZMIANY CEN ŚREDNICH PALIW W HURCIE (PKN-Orlen) i DETALU:

Ceny hurtowe diesla przewyższają ceny Pb95 o blisko 50 groszy na litrze (polityka cenowa koncernów państwowych, czyli państwa):

Andrzej Bąk – eWGT

Źródło: Euronext-Paryż, CBoT, KE, USDA, PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com

 

-REKLAMA-
Avatar
Agro Profil
Magazyn rolniczy Agro Profil tworzony jest przez redaktorów rolników. Praktyczne podejście do problemów jest dla nas najważniejsze.

Napisz komentarz

Podobne artykuły

Kolejny tydzień wzrostów na rynku wieprzowiny

1,56 €. Dokładanie na takim poziomie zakończyła się dziś (05.03.2021) aukcja ISN w Niemczech. Po parunastu tygodniach stagnacji w końcu ceny tuczników pną się...

Komu należą się dopłaty?

Jak bumerang powraca temat braku właściwego rozdziału unijnych dopłat bezpośrednich do rolnictwa. Sprawą tą zajmują się krajowe organizacje rolnicze, a także rolnicze samorządy. I nic...

Innvigo wprowadza nowe produkty!

Firma Innvigo to producent środków ochrony roślin, który w swym portfolio ma 54 produkty, poczynając od herbicydów, poprzez fungicydy, insektycydy, regulatory wzrostu, i zaprawy...

Śledź nas

21,252FaniLubię to
395ObserwującyObserwuj
6,540SubskrybującySubskrybuj

Ostatnie artykuły