wtorek, 26 listopada, 2024
spot_img

Wzrost cen żywności to cios dla producentów!

spot_img

Organizacja Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa poinformowała, że indeks cen żywności wzrósł w lutym o 2,4 %. To największy wzrost tego wskaźnika od 2014 roku. Do tak znacznego wzrostu przyczyniły się przede wszystkim ceny cukrów i olejów. Obawy z każdym dniem narastają bowiem galopująca inflacja może przełożyć się na wzrost konkurencji w Europie i pogorszenie warunków funkcjonowania na rynkach zagranicznych.

Wyższe stawki i wyższe koszty produkcji

 Międzynarodowa sytuacja z jaką mamy do czynienia wpłynęła na wzrost stawek produktów spożywczych. W lutym wartość cukru podrożała o 6,4%, co według ekspertów FAO było wynikiem wzmożonego popytu z Azji. O 6,2% podrożały oleje jadalne, które w skali roku podrożały aż o 51%. Wysoki skok cen objął zboża, które trzymają się rekordowych poziomów. Ich cena była o 26,5% wyższa  w porównaniu do analogicznego okresu 2020 r. Najmniejszy wzrost stawek dotyczył nabiału, który podrożał o 1,7% w ciągu miesiąca. W skali roku, wartość produktów mleczarskich wzrosła o prawie 10%. Wyjątkiem okazało się  mięso, które potaniało o 4,1%. Nagły wzrost indeksu cen żywności zapala czerwoną lampkę wśród producentów rolnych. Polska należy do państw o dużym potencjale produkcji rolnej w większej mierze zależnej od eksportu. Nieuczciwi kontrahenci, korzystając z perturbacji na rynku oferują niższe stawki chcąc zarobić jak najwięcej. Tymczasem polscy przedsiębiorcy stawiają czoło rosnącym w zawrotnym tempie kosztom produkcji przez co wyższy dochód jest tylko pojęciem względnym. Niekontrolowany wzrost cen może być przyczynkiem do zbyt dużej konkurencji co może wpłynąć na wyparcie mniejszych producentów na rynku unijnym czy też importu tańszych zagranicznych produktów do kraju.

Ożywienie popytu może sprzyjać dalszym wzrostem cen

Częściowo zamrożona gospodarka jest grząskim gruntem dla producentów rolnych jak i konsumentów. Zamknięta gastronomia, która jest ważnym odbiorcą polskiej żywności, osłabia popyt. W przypadku ponownego otwarcia lokali gastronomicznych będziemy mieli do czynienia z ożywieniem popytu a to będzie bezpośrednim czynnikiem oddziaływującym w kierunku wzrostu cen. 

źródło:kipdip.pl

spot_imgspot_img
Maria Chmal
Maria Chmal
Maria Chmal jest absolwentką ogrodnictwa na Uniwersytecie Przyrodniczym, specjalizującą się w content marketingu. Z pasją popularyzuje wiedzę na temat rolnictwa ekologicznego, ekonomii rynków oraz innowacji w produkcji żywności. Dzięki umiejętnemu wykorzystaniu narzędzi marketingowych, skutecznie zwiększa świadomość społeczną na temat znaczenia rolnictwa. Jej misją jest edukacja społeczeństwa w zakresie zrównoważonego rolnictwa oraz wspieranie inicjatyw na rzecz zdrowego i ekologicznego stylu życia.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Strefa wiedzy

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x