czwartek, 28 marca, 2024
spot_img

Większość zbóż i oleistych odbiła w górę w ostatnim tygodniu

spot_img

Notowania giełdowe zbóż i nasion oleistych

Większość zbóż i oleistych odbiła w górę w ostatnim tygodniu, podrożała też pszenica na krajowym rynku.

Po jeszcze spadkowym poniedziałku (16.03.2020), podczas kolejnych sesji większość kontraktów rolnych zyskiwała na wartości. Sprzyjała temu poprawa nastrojów na globalnym rynku akcji, po tym jak banki centralne i rządy państw przystąpiły do działań, na niespotykaną wcześniej skalę, mających łagodzić skutki pandemii.

Kontraktom w Chicago pomagało (obok poprawy nastrojów na rynku akcji) także przystąpienie Chin do zakupów amerykańskiej soi oraz dużych partii pszenicy i kukurydzy.

Pszenica w USA korzystała również ze zwiększonego popytu krajowego w związku z panicznym gromadzeniem zapasów przez obywateli (podobny schemat miała miejsce w większości krajów z szerzącą się epidemią). W międzyczasie pogorszyły się lekko oczekiwania zbiorów soi w Brazylii, a wyższe cła na argentyński eksport już od paru tygodni wspierają notowania amerykańskiej śruty sojowej.

Konsekwencją oddziaływania wymienionych czynników były zdecydowane wzrosty amerykańskich kontraktów na pszenicę i kompleks sojowy.

Rekordzistą wzrostu była śruta sojowa 9,9%, soja podrożała tylko 1,5%, a pszenica (SRW) umocniła się o prawie 5%.

Wzrosty zapewne byłby większe, gdyby nie skokowe umocnienie dolara w stosunku do głównych walut.

Kukurydza (USA) straciła mocno na wartości (-7,3% w skali tygodnia), ponieważ jej notowania są mocno skorelowane z ropą. W USA 40% kukurydzy przerabiana jest na bioetanol, a ten jest wyjątkowo tani, podobnie jak ropa.

Giełda w Paryżu:

Pszenica drożała systematycznie od wtorkowej sesji naśladując giełdę w Chicago. Majowa seria podrożała w skali tygodnia o 13,75 euro (+7,75%), do 191,25 eur/t.

Kontrakt unijny wspierany jest silnym popytem eksportowym. Od początku sezonu, do 15 marca, kraje UE wyeksportowały 22 mln ton pszenicy miękkiej, czyli o 70% więcej niż w analogicznym czasie poprzedniego sezonu. Ubiegłotygodniowe skokowe osłabienie euro do dolara jeszcze bardziej poprawia konkurencyjność unijnego eksportu.

Przy okazji warto wspomnieć, że polska pszenica sprzedaje się również bardzo dobrze na rynkach. Do tej pory sprzedaliśmy poza UE blisko 2 mln ton pszenicy (dwa razy więcej niż w tym samym okresie przed rokiem) i zajmujemy 4 miejsce w rankingu unijnych eksporterów tego zboża.

Najdroższe od lat euro i wzrosty w Paryżu pociągnęły w górę ceny pszenicy w Polsce !!!

Ceny pszenicy w Polsce są skorelowane z giełdą w Paryżu (dawniej Matif). W minionym tygodniu mocno wzrosły ceny tego zboża w portach (najdroższe od lat euro). Za pszenicę 12,5% proponowano w końcówce tygodnia nawet 850 zł/t (wzrost 50-70 zł/t w tygodniu). W krajowych punktach skupu (część jest zamknięta z powodu epidemii) ceny także wzrosły i piątkowych cennikach (20-03-2020) najczęściej widniały kwoty w przedziale 700 – 780 zł/t (wzrost o ok. 50 zł/t w ciągu tygodnia). Na południu kraju zdarzają się nadal oferty zakupu znacznie poniżej 700 zł/t.

Kukurydza w Paryżu podrożała w minionym tygodniu o 3,25 euro (+2%), do 168,25 eur/t. Mimo głębokiej przeceny kontraktu w Chicago, unijny kontrakt korzystał z silnego odbicia na rynku pszenicy (wspólne wykorzystanie na cele paszowe).

Rzepak potaniał w skali tygodnia o 3,5 euro (-1%), do 349 eur/t. Skala przecen rzepaku jednak wyhamowała w porównaniu z poprzednimi tygodniami. Rzepak najbardziej cierpi z powodu niskich cen olejów roślinnych i rekordowo taniej ropy.

Tegoroczne zbiory pszenicy mogą być gorsze niż rok temu.

COCERAL obniżył  (drugi raz w ciągu tygodnia) swoje szacunki produkcji pszenicy miękkiej w UE, z 136,5 do 135,4 mln ton (137,9 mln ton) miesiąc wcześniej. Byłby to znaczny spadek, w porównaniu do 145,7 mln ton w 2019 roku.

Zmiany okresowe notowań na giełdowym rynku zbóż i oleistych:

RYNEK ROPY I PALIW

Notowania giełdowe ropy obniżyły się o ponad 60% od początku roku i są najniższe od 17-18 lat

Tańsza ropa to dużo niższe ceny paliw na krajowym rynku

W tygodniu kończącym się 18-go marca 2020 „mocno” spadły na stacjach ceny wszystkich paliw. Cena średnia ON zmniejszyła się o 22 grosze, a Pb95 o 21 groszy na litrze. W mniejszym zakresie potaniał autogaz. W konsekwencji w połowie 12 tygodnia 2020 roku za benzynę 95-oktanów trzeba było zapłacić średnio 4,55 zł/l, a za ON 4,67 zł/l. Dla popularnej benzyny jest to najniższy poziom cen od dokładnie połowy marca 2018 roku. Wydaje się jednak, że spadki cen na stacjach są ciągle zbyt małe w stosunku do cen hurtowych oraz ropy, która jest najtańsza od prawie 20 lat !!!

Ceny średnie paliw w detalu: 18-03-2020 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):

  • Pb98: 4,93 zł/l (-16 gr/l);
    • Pb95: 4,55 zł/l (-21 gr/l);
    • ON: 4,67 zł/l (-22 gr/l);
    • LPG: 2,05 zł/l (-7 gr/l).

Ropa jest najtańsza od 17-18 lat !!!

W ostatnich tygodniach ceny ropy naftowej gwałtownie spadły. Kulminacja przecen miała miejsce w piątek – 6 marca i w poniedziałek – 9 marca. Tylko w ciągu tych dwóch sesji ropa potaniała o 1/3. Koronawirus jest głównym winowajcą drastycznego ograniczenia popytu na paliwa i w konsekwencji na ropę. Tymczasem kraje OPEC, na spotkaniu 5-6 marca, nie dogadały się z Rosją, by ograniczyć podaż (z winy Rosji). Zamiast tego Arabia Saudyjska podniosła wydobycie i wypowiedziała wojnę cenową konkurentom (obniżyła o 20% ceny). Celem jest wyeliminowanie mniejszych producentów z rynku i ograniczenie podaży w dłuższym horyzoncie czasowym.

W piątek 20-go marca notowania ropy Brent spadły poniżej 30 usd za baryłkę, a ropa WTI kosztowała tylko 22,5 usd za baryłkę.

Skokowe przeceny na rynku ropy przełożyły się na dużo niższe ceny paliw w hurcie.

Ceny paliw w hurcie:

Skokowe przeceny na rynku ropy przełożyły się na dużo niższe ceny paliw w hurcie.

W PKN Orlen w ciągu tygodnia (11-18.03.2020) olej napędowy potaniał o 24 grosze na litrze, a najpopularniejsza benzyna (Pb95) była tańsza aż o 36 groszy.

W hurcie w ciągu ostatnich 4 tygodni diesel potaniał o ok. 71 groszy, a Pb95 o ponad 95 groszy na litrze.

Na stacjach paliw ceny spadały w tym czasie (4 tygodnie) o tylko 42 gr/l – diesel i 34 gr/l – Pb95.

Wzrosły zatem, i tak już bardzo wysokie, marże na sprzedaży paliw!!!

W 11-tygodniu tego roku marża modelowa ze sprzedaży Pb95 wyniosła 68 groszy, a w przypadku ON 54 groszy na litrze. Do tego należy doliczyć 20-30 groszowe upusty od oficjalnych cen hurtowych dla poszczególnych odbiorców detalicznych.

Uczciwość wymaga jednak przypomnienia, że w całym III kwartale 2019 ceny detaliczne, głównie oleju napędowego, były sztucznie utrzymywane często poniżej oficjalnych cen hurtowych. Wynikało to z polityki cenowej państwowych rafinerii, których stacje dominują na rynku (okres wyborów sejmu). Początek nowego roku przynosi gwałtowne odbudowywanie marż detalicznych na sprzedaży ON, a ostatnio też benzyn. Także teraz o poziomie cen decydują stacje należące do państwowych koncernów (Orlen, Lotos).

 Średnia modelowa marża stacji paliw na 1 litrze Pb95 wyniosła:

  • 2017 r: 17 groszy,
  • 2018 r: 20 groszy,
  • 2019 r: 18 groszy,
  • 2020 r: 32 grosze, a w tygodniu 11 marża wzrosła do 68 groszy (+28 groszy w tygodniu).

Średnia modelowa marża na 1 litrze ON wyniosła:

  • 2017 r: 13 groszy,
  • 2018 r: 9 groszy,
  • 2019 r: 10 groszy,
  • 2020 r: 37 groszy, a w tygodniu 11 marża wzrosła do 64 grosze (+18 groszy w tygodniu).

Obliczono na podstawie cen publikowanych przez PKN Orlen (ceny hurtowe+VAT) i e-Petrol (ceny średnie na stacjach paliw)

Marża stacji paliw obliczana jest na podstawie cen hurtowych publikowanej przez PKN Orlen. W praktyce handlowej funkcjonują jednak upusty dla poszczególnych klientów, stąd od ceny hurtowej (referencyjnej) należy odliczyć ok. 15-20 groszy w przypadku benzyny oraz dwadzieścia kilka do 30 groszy w przypadku oleju napędowego.

 

Zmiany cen w skali roku

Warto zauważyć, że hurtowa cena diesla była w 11-tygodniu 2020 o 72 gr/l niższa niż rok temu, ale w detalu ON kosztował średnio o tylko 20 groszy mniej niż przed rokiem. Zawdzięczamy to bardzo olbrzymim marżom ze sprzedaży paliw.

Oficjalne hurtowe ceny Pb95 były w 11-tygodniu 2020 o 54 gr/l niższe niż rok temu, a dzięki wyższym marżom na stacjach płaciliśmy za to paliwo średnio o symboliczny 1 grosz mniej niż przed rokiem.

Zmiany cen paliw w skali roku:

ZMIANY CEN ŚREDNICH PALIW W HURCIE (PKN-Orlen) i DETALU:

 

Notowania ropy Brent / WTI (usd/b):

 

Ceny hurtowe diesla przewyższały ceny Pb95 o blisko 30 groszy na litrze:

 

Średnia modelowa marża stacji paliw w ujęciu tygodniowym (na podstawie PKN Orlen):

 

Andrzej Bąk – eWGT

Źródło cen: PKN ORLEN, e-petrol.pl

Redakcja
Redakcja
Przygotowujemy dla Was zawsze najświeższe wiadomości z branży rolniczej. Newsy, wydarzenia, relacje, opinie. Widziałeś coś ważnego? Chcesz się z nami czymś podzielić? Napisz na adres redakcja@agroprofil.pl

Napisz komentarz

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Pogoda dla rolników