Co znajdziesz w artykule?
Polska podobnie jak inne kraje Unii Europejskiej zobowiązana jest do wdrożenia do dnia 1 lipca br. Dyrektywy Komisji Europejskiej RED II o promowaniu stosowania odnawialnych źródeł energii (OZE). Sprawa dotyczy wielu polskich rolników gospodarujących na ogólnej powierzchni 2 milionów hektarów, a sektor ten ma szerokie możliwości rozwoju.
Europoseł Jurgiel interweniuje!
W związku z powyższym Poseł do Parlamentu Europejskiego Krzysztof Jurgiel (Prawo i Sprawiedliwość), zwrócił się do Ministra Klimatu i Środowiska Michała Kurtyki z wnioskiem o przedstawienie założeń krajowej polityki w zakresie gospodarowania biopaliwami ze szczególnym uwzględnieniem udziału biopaliw z surowców rolnych od polskich rolników. Dotyczy to przede wszystkim realizacji strategicznego celu Dyrektywy RED II, czyli zastosowania 14 procent OZE w sektorze transportu. W tym przypadku postulat ma wspomóc polskich rolników produkujących surowce do biopaliw.
Kiedy się to stanie?
Europoseł Krzysztof Jurgiel poprosił też Ministra Klimatu i Środowiska o wskazanie ram czasowych praktycznego wdrażania unijnej Dyrektywy RED II w Polsce.
Pytanie Europosła Jurgiela do szefa resortu klimatu i środowiska dotyczyło też sposobu prowadzenia publicznej debaty dotyczącej nowelizacji ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych.
– Tylko kontynuując dotychczasową politykę przy jednoczesnym promowaniu rodzimych producentów jesteśmy w stanie utrzymać i uzyskiwać pozytywne efekty w zakresie promocji biopaliw z polskiego sektora rolnego – wyjaśnia Europoseł Krzysztof Jurgiel.
Polskie biopaliwa w transporcie
Europoseł zaapelował też do Ministra o wykorzystanie w pełni możliwości jakie daje unijna Dyrektywa RED II w kontekście udziału krajowych biopaliw w transporcie. Kolejny postulat europosła dotyczy wydłużenia o dziesięć lat założeń tzw. mechanizmu współczynnika redukcyjnego Narodowego Celu Wskaźnikowego, który to zgodnie z obecnymi założeniami ma wygasnąć po 2022 roku. Europoseł domaga się kontynuowania wdrażania tego mechanizmu także po 2022 roku, bo jego zastosowanie wymusza preferencję dla krajowej produkcji względem importu.
Benzyna E10 i nowe paliwo B10
Następny wniosek to maksymalnie szybkie wdrożenie (np. w czwartym kwartale 2022 roku), standardu E10 (10 procentowa domieszka biokomponentów), w benzynie w ślad za 18 państwami Unii Europejskiej, które już wcześniej wprowadziły to rozwiązanie. Kolejny krok to podjęcie prac nad wdrożeniem nowego paliwa B10 umożliwiającego 10 procentowe wykorzystanie estrów pochodzenia roślinnego w litrze paliwa do silników wysokoprężnych diesla. Przy czym w tym przypadku Europoseł Jurgiel zaznacza, że dysponuje informacjami o tym, że temat ten zostanie wkrótce podjęty przez Komisję Europejską.
Rozszerzenie składu paliw
Europoseł Krzysztof Jurgiel wnosi też o ograniczenie mechanizmu obligatoryjnego blendingu oleju napędowego (dodawania dodatków do oleju bazowego) do estrów metylowych, benzyny do bioetanolu i ewentualnie eterów produkowanych z bioetanolu.
2/3 produkcji rzepaku i milion ton zbóż
Europoseł zauważa, że od produkcji biopaliw zależy ekonomika upraw na około 2 milionach hektarów użytków rolnych w Polsce. A około 2/3 zbiorów rzepaku, to jest ponad 2 miliony ton i około 1 miliona ton zbóż trafia corocznie do przemysłów związanych z wytwarzaniem biopaliw, czyli: olejarskiego, estrowego i gorzelnianego.
– Dlatego tak ważna jest stabilność polskiego rynku biopaliw, którego wartość i kształt zależeć będzie wprost od wypracowania w ramach Dyrektywy RED II krajowych rozwiązań prawnych. A polscy rolnicy, producenci surowców do produkcji biopaliw zasługują na wsparcie Rządu w tej ważnej sprawie. Oczekuję więc merytorycznie zwięzłej odpowiedzi od Pana Ministra Klimatu i Środowiska Michała Kurtyki. Pytam o to jakie konkretnie działania będą podejmowane? – podsumowuje Europoseł Krzysztof Jurgiel.
Źródło: Materiały Posła do PE Krzysztofa Jurgiela
Foto: Pixabay