Co znajdziesz w artykule?
Ich charakterystyczne cechy, to mała wysokość transportowa, doskonałe dopasowanie wirników do podłoża i łatwa obsługa.
Rozpiętość i wytrzymałość
Szkieletem nowych modeli zgrabiarek czterowirnikowych serii LINER jest innowacyjna rama główna wykonana z wysokowytrzymałej stali, której geometria przypomina geometrię żurawi teleskopowych. Dzięki ogromnemu przekrojowi poprzecznemu konstrukcja, w połączeniu z profilem trapezowym, zapewnia równomierne pochłanianie siły, co zapewnia jej dużą stabilność. Natomiast wewnątrz maszyny znajduje się dobrze chroniony blok sterowniczy, moduł elektroniczny i zawory hydrauliczne. Natomiast teleskopowanie wysięgników odbywa się poprzez system z profilem C i szynami ślizgowymi. Gwarantuje to bardzo szybkie dostosowanie szerokości roboczej zgrabiarki do potrzeb. Dodajmy, że w modelach BUSINESS wysięgniki mogą być wysuwane i wsuwane pojedynczo, a w modelach TREND – parami. Dzięki górnemu przegubowi we wszystkich modelach uzyskuje się wysoki prześwit i duże przejście.
Szerokość roboczą, w zależności od modelu, można regulować od 3,40 m do 4,90 m, co daje zakres szerokości roboczej serii od 9,30 m do 15 m. Szerokość pokosu jest regulowana w zakresach: 1,30–2,20 m (LINER 4700), 1,40–2,40 m (LINER 4800) i 1,40–2,50 m (LINER 4900). W modelach BUSINESS szerokość pokosu reguluje się hydraulicznie poprzez obsługę systemem integracji i przesyłania danych ISOBUS. Przy czym możliwe jest też zapisanie w terminalu kilku szerokości pokosu. A w modelach TREND dostosowanie szerokości pokosu odbywa się w pozycji transportowej, bez użycia narzędzi.
Wszystkie cztery wirniki napędzane są mechanicznie i tym samym efektywnie oraz bezpośrednio przez WOM (wał odbioru mocy). Pozwala to na uzyskanie do 50% większych sił zgrabiania w porównaniu z napędami hydraulicznymi. Wszystkie wirniki są indywidualnie chronione przed przeciążeniem za pomocą sprzęgieł ciernych, które reagują łagodnie i umożliwiają nieprzerwaną pracę, nawet w przypadku skoków obciążenia.
Głowica z trwałym torem krzywkowym
Średnica wirnika i liczba zębów, a także prędkość obrotowa wirnika są identyczne dla przednich i tylnych wirników. Umożliwia to optymalne współdziałanie szeroko zgrabiających wirników przednich z poruszającymi dużą masę wirnikami tylnymi, co zapewnia najwyższą przepustowość i jednolity pokos. Średnica wirników w modelu LINER 4700 wynosi 3,30 m, a w LINER 4800 – dokładnie 3,50 m. Wirniki w zgrabiarce LINER 4900 mają średnicę 3,80 m i są wyposażone w 14 dźwigarów zębów, czyli o dwa więcej niż w mniejszych modelach. Rury łożyskowe o średnicy 57 mm są także przystosowane do najwyższych obciążeń.
Nowe kardanowe zawieszenie
Wszystkie cztery wirniki nowych zgrabiarek czterowirnikowych serii LINER mają kardanowe zawieszenie i mogą poruszać się w trzech płaszczyznach. Konstrukcja zawieszenia kardanowego zapewnia przy tym najwyższy stopień swobody. Natomiast układ prowadzenia wirników GRASS CARE z podwójną sprężyną gwarantuje płynne ruchy wirników. Nawet przy dużych prędkościach jazdy. Wszystko to w połączeniu z zawieszeniem sprawia, że tylko 20% masy spoczywa na przednich kołach wirników, co umożliwia ich optymalne dopasowanie do konturów podłoża.
Zarówno w wersji wyposażenia BUSINESS, jak i TREND przednie i tylne wirniki mogą być podnoszone i opuszczane jeden po drugim za pomocą sterowania sekwencyjnego. Modele BUSINESS mają również programowalną funkcję indywidualnego podnoszenia wirników. Wszystkie cztery wirniki seryjnie wyposażone są w podwozie z czterema kołami z możliwością wyposażenia podwozia w sześć kół.
Wysokość zgrabiania można sprawnie regulować za pomocą korby przy wirnikach. W modelach BUSINESS dla wszystkich czterech wirników opcjonalnie dostępna jest hydrauliczna regulacja wysokości zgrabiania z poziomu kabiny, z możliwością zakodowania do czterech wysokości zgrabiania.
Maszyny z mocnymi zębami
Dźwigary zębów mocowane są bez luzów za pomocą 20-rowkowego połączenia frezowego. Zabezpiecza się je pałąkiem PROFIX. Ich wkładanie i wyjmowanie jest bardzo proste, a w przypadku kolizji można szybko wymienić dźwigar zębów. Natomiast głowica jest dobrze chroniona dzięki zintegrowanemu miejscu ugięcia zabezpieczającego. Podwójne zęby nasuwane są ze swoimi zwojami na dźwigar zębów i przykręcane do niego, co ogranicza ryzyko złamania. Na każdym dźwigarze zębów zamontowano też cztery podwójne zęby o grubości 9,5 mm. Podwójnie wygięty kształt zęba do kiszonki z końcówką nachyloną pod kątem 10° i naddatkiem 10 mm umożliwia skuteczne i jednocześnie łagodne zgrabianie oraz optymalne formowanie pokosu.
Kompaktowe w transporcie
Podczas transportu drogowego wysięgniki teleskopowe zgrabiarek są w całości chowane i składane pod kątem ponad 90° w kierunku ramy głównej. A po hydraulicznym opuszczeniu podwozia głównego zachowana jest dozwolona wysokość transportowa 4,0 m.
Dla zapewnienia spokojnego transportu drogowego zawieszenie kardanowe przednich wirników zgrabiarek jest mechanicznie blokowane w pozycji transportowej. Wysięgniki mają automatyczną blokadę transportową, a odblokowywanie w modelach BUSINESS odbywa się hydraulicznie. Dużych rozmiarów ogumienie podwozia głównego o średnicy do 1240 mm, zapewnia bezpieczny transport po drogach i polnych ścieżkach z prędkością do 40 km/h oraz chroniące glebę skręcanie na uwrociach. Poza tym, nawet z największymi dostępnymi na rynku oponami w rozmiarze 800/35 R22,5 nowe zgrabiarki czterowirnikowe LINER zachowują szerokość transportową poniżej 3,0 m. Na uwagę zasługuje też min. dwupunktowy zaczep z maksymalnym kątem skrętu 80° do wykonywania ciasnych skrętów.
Obsługa dla wersji TREND i BUSINESS
Obsługa modeli TREND odbywa się w sposób konwencjonalny i bezpośredni poprzez jednostki sterujące ciągnika lub opcjonalnie dzięki obsłudze PLUS na terminalu CEMIS 10. Natomiast zgrabiarki LINER 4800 BUSINESS i flagowy model LINER 4900 BUSINESS z seryjnym układem hydraulicznym Load Sensing obsługiwane są przez uniwersalny terminal ISOBUS lub terminal ISOBUS dla ciągników, terminal ISOBUS CEMIS 700 lub nowy CEMIS 100.
Źródło i foto: materiały Firmy CLAAS