wtorek, 10 grudnia, 2024

Jak wiele zależy od ciśnienia

spot_img

Znany światowy producent maszyn rolniczych Firma John Deere do zalet swoich ciągników dodała nową funkcjonalność. Jest nią w pełni zintegrowany system kontroli ciśnienia w oponach do ciągników serii John Deere 8R, który na życzenie klienta może być zamontowany fabrycznie w zamawianej maszynie. 

Ciśnienie dostosowane do warunków 

Skuteczność tego rodzaju rozwiązania polega na tym, że ciągła optymalizacja, czyli dostosowywanie ciśnienia w oponach ciągnika do warunków pracy, pozwala jak nigdy dotąd, zwiększyć osiągi i wydajność maszyny zarówno na polu, jak i na drodze.  
Przykładowo, niskie ciśnienie w oponach na polu pomaga zapobiegać ugniataniu gleby i chroni jej strukturę ograniczając tworzenie rowków. Obniżenie ciśnienia eliminuje też przypadki poślizgu kół powodujące ostatecznie większe zużycie paliwa. Zmniejszone ciśnienie w takich warunkach zwiększa również siłę uciągu maszyny. 
Z drugiej natomiast strony, wysokie ciśnienie w oponach na drodze poprawia właściwości jezdne, jednocześnie zmniejszając opory toczenia i zużycie opon. 

Mniejsze zużycie paliwa 


Dostosowanie ciśnienia do pracy na polu lub jazdy drogowej walnie przyczynia się też do zmniejszenia zużycia paliwa. W ogólnym rozrachunku zastosowanie zintegrowanego systemu kontroli ciśnienia w oponach przynosi rolnikom korzyści w postaci wyższych plonów i niższych kosztów operacyjnych.

System można też łatwo regulować za pomocą wyświetlacza John Deere CommandCenter™. A ciśnienie wewnętrzne kombinacji dużych opon (opony 710/75R42 w połączeniu z oponami 650/60R34) można np. zwiększyć z 0,8 do 1,8 bara w zaledwie 6,4 minuty. Natomiast redukcja ciśnienia w oponach zajmuje tylko 3,9 minuty. Jest to możliwe dzięki przewodom napełniającym o średnicy wewnętrznej o 33 procent większej niż w przypadku innych rozwiązań.

Dodatkowe wspomaganie sprężarką

Natomiast wykorzystanie zewnętrznego szybkozłącza w ciągniku umożliwia jeszcze szybsze zwiększanie ciśnienia poprzez doprowadzenie powietrza np. ze sprężarki wozu asenizacyjnego. Możliwe jest również odprowadzenie powietrza z maszyny, np. poprzez podłączenie pistoletu powietrznego do czyszczenia urządzeń. 
Dodajmy, że zamiast często stosowanych standardowych przewodów z tworzywa sztucznego stosuje się tu mocne przewody z tkaniny, które bezpiecznie mocuje się na przednich i tylnych oponach.

Firma John Deere odpowiedziała także na zapotrzebowanie klientów na opony o wyższej wydajności. I oferuje im coraz szerszy asortyment opon VF (o bardzo dużej elastyczności). W ogólnym efekcie umożliwia to operatorom pracę przy najniższym ciśnieniu w oponach. Nawet w warunkach dużego dociążenia.

Źródło i foto: materiały Firmy John Deere

spot_imgspot_img
Robert Gorczyński
Robert Gorczyńskihttps://agroprofil.pl/
Działa na styku: instytucje, organizacje, problemy rolników. Zafascynowany etosem pracy rolnika, tradycjami i kulturą polskiej wsi.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Strefa wiedzy

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x