Średnie ceny paliw w Polsce – stabilizacja na stacjach, wzrost w hurcie

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img
Advertisement

Według najnowszych danych portalu e‑Petrol średnie ceny paliw na stacjach w Polsce w połowie listopada 2025 roku pozostają relatywnie stabilne, mimo lekkich wahań na rynku hurtowym i zmian kursu dolara.

Ceny detaliczne na stacjach (średnie z 12.11.2025 )

  • Benzyna Pb95: 5,92 zł/l (-2 gr/l w skali tygodnia)
  • Olej napędowy (ON): 6,09 zł/l (-2 gr/l)
  • Benzyna Pb98: 6,67 zł/l (-2 gr/l)
  • LPG: 2,59 zł/l (-1 gr/l)

W ty, samym tygodniu ceny diesla wzrosły w hurcie (PKN Orlen) o 7 groszy za litr. a Pb95 podrożała o 2 grosze. Diesel jest obecnie znacznie droższy od benzyny Pb95, bo aż o 41 gr/l w hurcie i średnio 17 gr/l w detalu. Droższy diesel (od benzyny) jest rzadkością w Europie. Głównym powodem jest eksport oleju napędowego na Ukrainę.

Marże stacji paliw i rola PKN Orlen

Polskie stacje paliw odnotowują rekordowe marże drugi rok z rzędu, a średnie ceny i marże dyktuje PKN Orlen, czyli państwowy gigant. To oznacza, że część kosztów nie zależy od surowca, a od polityki strategicznej Orlenu.


Tabela – zmiany roczne cen paliw

Bezpośrednio z tabeli widać, jak w ciągu roku zmieniały się ceny Pb95 i ON – zarówno w hurcie, jak i w detalu. Diesel w Polsce rośnie szybciej niż benzyna, co potwierdza unikalną sytuację na rynku europejskim.


Wykres – ceny hurtowe i detaliczne paliw w czasie

Wykres pozwala obserwować bieżące trendy – hurt wykazuje dalszy wzrost (szczególnie ceny diesla), podczas gdy ceny detaliczne symbolicznie spadły w skali tygodnia.


Wykres – notowania ropy Brent na tle kursu USD/PLN (niebieska linia)

Dzięki temu wykresowi można zobaczyć, jak stabilna cena ropy Brent i umiarkowany kurs dolara wpływają na koszt importowanego paliwa w złotówkach i nie uzasadniają podwyżek cen hurtowych paliw w Polsce.


Wykres – marże uśrednione stacji paliw w ujęciu rocznym

Wykres pokazuje rekordowe marże stacji paliw (zwłaszcza w przypadku benzyny), utrzymujące się drugi rok z rzędu, oraz wpływ polityki PKN Orlen i wysokiego popytu na diesel eksportowany na Ukrainę. W 2024 i 2025 roku marże uśrednione stacji paliw przewyższają (benzyna) marże z 2020 roku, kiedy pandemia Covid-19 zamknęła nas w domach, a stacje paliw zmniejszyły sprzedaż o połowę i próbowały to zrekompensować rekordowymi wtedy marżami.


Zależności i wnioski dla rolników i firm agro

  • Lekkie wzrosty w hurcie nie zostały jeszcze w pełni przeniesione na stacje – detal pozostaje stabilny.
  • Diesel pozostaje droższy od benzyny, co warto uwzględnić w kosztach paliwa w gospodarstwach i firmach transportowych.
  • Rekordowe marże stacji (benzyna i bardzo wysokie diesel), ustalane w dużej mierze przez PKN Orlen, pokazują, że polityka państwowego giganta znacząco wpływa na rynek.
  • Warto monitorować hurt i planować zakupy paliwa, zanim wzrost cen dotrze do stacji.

Źródło cen: e-petrol, PKN Orlen, barchart.com

spot_img
Andrzej Bąk
Andrzej Bąk
Pochodzę ze wsi położonej na Lubelszczyźnie. Wykształcenie zdobyłem na studiach rolniczych w Olsztynie i Lublinie (ekonomika rolnictwa), oraz w Wyższej Szkole Menedżerów (doradztwo inwestycyjne i analiza finansowa). Pracowałem przy tworzeniu Warszawskiej Giełdy Towarowej S.A. (WGT S.A.) przy udziale ekspertów z giełdy w Chicago. Aktualnie prowadzę portal internetowy e-WGT - Internetowa Giełda Rolna należący do WGT S.A. Na co dzień zajmuję się analizą rynków rolnych i paliw.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Strefa wiedzy

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x