piątek, 22 listopada, 2024
spot_img

Rynek mleka. Spektakularny wynik Polski na arenie unijnej!

spot_img

Światowy popyt, głównie ze strony Chin na produkty mleczarske rośnie szybciej niż mogłoby się wydawać co wywołuje presję na wyższe stawki. W polsce wysoka cena wynika z rosnącej konkurencji o surowiec pomiędzy mleczarniami. Rywalizacja ta wpłynęła na najniższą różnicę pomiędzy ceną skupu mleka w Polsce a średnią w UE. Prognozy przedstawiają nadchodzącego miesiące jako stabilne dla producentów mleka a nawet przewidują dalsze podwyżki. Należy przy tym zwrócić uwagę, że w ciągu ostatnich miesięcy koszty produkcji wzrosły o niemal o ¼. Swoją cegłę do możliwego pogorszenia sytuacji na rynku mleka dokłada Brexit, po którym obrót produktami mleczarskimi między Wielką Brytanią a Unią Europejską spadł o 96%. Na szczęście polskie produkty znalazły zainteresowanie wśród chińskich importerów. W minionym roku 2020, sprzedaż polskiego mleka w Chinach, pomimo utrudnień związanych z pandemią COVID-19, wzrosła o 70%. 

Jak kształtowały się ceny na krajowym rynku?

Według danych Zintegrowanego Systemu Rolniczej Informacji Rynkowej MRiRW w dniach 07.02 – 14.03.2021 r  masło w blokach zbywano przeciętnie po  16,95 zł/kg, o 5,3% drożej niż w poprzednim notowaniu. Masło konfekcjonowane sprzedawano po 17,47 zł/kg , o 0,6 % drożej niż w ubiegłym tygodniu. 

Cena zbytu OMP (odtłuszczone mleko w proszku) wyniosła 10,18 zł/kg i była o 0,3% niższa w porównaniu do zeszłego raportu. Za pełne mleko w proszku uzyskiwano 12,71 zł/kg, o 1,8% mniej niż w ostatnim tygodniu.

Ceny poszczególnych produktów mleczarskich w skupach

Obecnie mamy do czynienia ze stabilną ceną mleka w skupie na poziomie około 1,51 zł/l w zależności od zakładu skupującego oraz cennika. W tabelach poniżej zostały przedstawione ceny produktów mleczarskich jakie kształtowały się w kraju.

1.Produkty mleczarskie płynne

2. Produkty mleczarskie stałe

3. Sery i twarogi

źródło: Biuletyn „Rynek mleka” Ministerstwo Rolnictwa I Rozwoju Wsi. Zintegrowany system rolniczej informacji rynkowej 
kowr.gov.pl
pfhb.pl

spot_imgspot_img
Maria Chmal
Maria Chmal
Maria Chmal jest absolwentką ogrodnictwa na Uniwersytecie Przyrodniczym, specjalizującą się w content marketingu. Z pasją popularyzuje wiedzę na temat rolnictwa ekologicznego, ekonomii rynków oraz innowacji w produkcji żywności. Dzięki umiejętnemu wykorzystaniu narzędzi marketingowych, skutecznie zwiększa świadomość społeczną na temat znaczenia rolnictwa. Jej misją jest edukacja społeczeństwa w zakresie zrównoważonego rolnictwa oraz wspieranie inicjatyw na rzecz zdrowego i ekologicznego stylu życia.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Strefa wiedzy

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x