sobota, 18 maja, 2024
spot_imgspot_img

Rumunia z pomocą KE pomoże zwiększyć  ukraiński eksport przez porty na Dunaju

spot_img

Ukraina eksportuje obecnie około 2 mln ton zbóż i roślin oleistych miesięcznie przez porty na Dunaju, ale chce zwiększyć przeładunek do 3 mln ton miesięcznie, poinformowało Ukraińskie Stowarzyszenie Zbożowe (UZA).

Wzrost eksportu do 3 mln ton

Komisja Europejska koordynuje prace z Rumunią i Ukrainą nad intensyfikacją wysyłek. Istnieją dwa wejścia/wyjścia do Dunaju: ujście Sulina i Bystre. Obecnie Komisja Europejska przeznaczyła środki na sprzęt nawigacyjny, który przyspieszy żeglugę wzdłuż Suliny. Ponadto Rumunia szkoli dodatkowych pilotów, którzy już w sierpniu rozpoczną pracę, co pozwoli kanałowi działać 24 godziny na dobę. Dlatego już we wrześniu możemy spodziewać się wzrostu eksportu do 3 mln ton.

Aby zwiększyć przepustowość, Ukraina negocjuje kotwicowiska, na których można załadować statki. Na spotkaniu z Komisją Europejską Minister Transportu Rumunii potwierdził utworzenie kotwicowiska w porcie Konstanca, gdzie będzie można załadować 5 statków. Zostanie uruchomiony pod koniec sierpnia i zwiększy obroty terminali rzecznych i barek na Dunaju. Jeśli teraz do Konstancy przypływają barki i czekają na zacumowany przy nabrzeżu statek, to w przyszłości statki będą ładowane na kotwicy, co zwiększy przepustowość portu. Jednocześnie organizacja parkingu nie wymaga inwestycji, a jedynie odpowiedniej dokumentacji pozwolenia.

Niestety port w Konstancy nie jest w stanie obsłużyć dużych ilości ukraińskiego zboża. W idealnych warunkach pogodowych jego ładowność wynosi 30 mln ton, ale w zeszłym roku ustanowili rekord przewożąc 25 mln ton zboża. Nawet wzrost przeładunków o kolejne 1-2 mln ton nie rozwiąże problemu Ukrainy, która planuje wyeksportować 40-50 mln ton zboża – uważa UZA.

Ukraina planuje również utworzenie kotwicowisk na wodach terytorialnych Rumunii przy wyjściu z Suliny, co zmniejszy odległość do portów, przyspieszy obrót barek i zwiększy wolumen eksportu do 3,5-4 mln ton miesięcznie. Umożliwiłoby to korzystanie z terminali Rumunii (Galatz) i Mołdawii (Giurgiulesti). Stworzenie takich parkingów zajmuje około 3 miesięcy – mówi UZA.

Zwiększony tranzyt zboża

Ministerstwo Spraw Zagranicznych Rumunii potwierdziło plany kraju dotyczące zwiększenia przepustowości kanałów Dunaju i liczby kapitanów statków z 40 do 60 osób, zaangażowania personelu emerytalnego i wojskowego w celu przyspieszenia tranzytu przez kanały Dunaju, otwarcia nowych punktów kontrolnych na granicy z Ukrainą oraz zwiększyć liczbę personelu na istniejących przejściach granicznych. Takie działania pozwolą zwiększyć tranzyt ukraińskiego zboża o 50%.

Źródło: graindrade-com-ua

Andrzej Bąk
Andrzej Bąk
Pochodzę ze wsi położonej na Lubelszczyźnie. Wykształcenie zdobyłem na studiach rolniczych w Olsztynie i Lublinie (ekonomika rolnictwa), oraz w Wyższej Szkole Menedżerów (doradztwo inwestycyjne i analiza finansowa). Pracowałem przy tworzeniu Warszawskiej Giełdy Towarowej S.A. (WGT S.A.) przy udziale ekspertów z giełdy w Chicago. Aktualnie prowadzę portal internetowy e-WGT - Internetowa Giełda Rolna należący do WGT S.A. Na co dzień zajmuję się analizą rynków rolnych i paliw.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x