poniedziałek, 9 grudnia, 2024

Polska żywność w obliczu fake newsów. Branżowe organizacje łączą siły 

spot_img

Zjawisko dezinformacji staje się coraz bardziej powszechne i dotyka nas wszystkich. Niestety, najbardziej dotkliwie odczuwają je osoby, które nie posiadają dogłębnej wiedzy na temat omawianych tematów. Osoby niezwiązane z rolnictwem często znajdują się w tej grupie. W celu skutecznego przeciwdziałania temu problemowi, przedstawiciele organizacji branżowych podjęli decyzję o zawiązaniu koalicji.

dezinformacja żywnościowa 

Rosnące zagrożenie fake newsami dla branży rolno-spożywczej

Rosnący problem fake newsów i dezinformacji pojawiających się w przestrzeni publicznej na temat polskiej żywności oraz hodowli i dobrostanu zwierząt w Polsce to coraz większe wyzwanie dla branży rolno-spożywczej. 

W 2022 r. wykryto 260 publikacji medialnych, powielających fałszywe informacje dotyczące żywności oraz 80 kont automatycznie rozpowszechniających w sieci fake newsy na ten temat. Przeprowadzono też cztery masowe akcje dezinformujące, a zmanipulowane przekazy dotarły do 14 mln odbiorców – podaje Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych. 

Walka z dezinformacją dotyczącą produktów rolnych to priorytet

W siedzibie MRIRW odbyła się specjalna konferencja prasowa zorganizowana przez Krajową Rada Drobiarstwa oraz Polskiego Związku Producentów i Hodowców Bydła Mięsnego.

Podczas spotkania, Minister Robert Telus zauważył, że istnieje wiele fałszywych informacji i dezinformacji dotyczących produktów rolnych z Ukrainy. Jest zaniepokojony tym faktem, ponieważ tego rodzaju dezinformacja może negatywnie wpływać na Polskę, zwłaszcza gdy rozprzestrzeniają się nieprawdziwe informacje o zakażonym salmonellą mięsie, które rzekomo trafia do naszego kraju. To z kolei może prowadzić do poważnych konsekwencji gospodarczych, takich jak ograniczenie eksportu.

Jak zauważa, nie jest to tylko kwestia informacyjna, ale również ekonomiczna, której należy stanowczo przeciwstawić się. Polska żywność to wysokiej jakości produkty, dlatego ważne jest przekazywanie rzetelnych informacji, które służą polskim rolnikom. Niestety, plotki i nieprawdziwe informacje nie pochodzą znikąd. Wiele organizacji branżowych, takich jak Izby Rolnicze, zwróciło uwagę na problemy związane z importowanym zbożem, w którym przekraczane są normy. 

Prezesi organizacji rolniczych alarmują: Wzrasta presja na branżę rolniczą

Prezes zarządu Krajowej Rady Drobiarstwa – Izby Gospodarczej, Dariusz Goszczyński, zauważył, że od wielu lat branża drobiarska jest narażona na ataki. W jego opinii, za tymi atakami stoi duża ilość środków i funduszy. Początkowym celem jest redukcja spożycia mięsa, a ostatecznym celem jest likwidacja produkcji mięsa jako takiej.

Również prezes Polskiej Izby Mleka, Agnieszka Maliszewska, zwróciła uwagę na działalność różnego rodzaju lobby. Przez długi czas nazwa „mleko” była zastrzeżona dla produktów pochodzących od krów i ssaków. Jednak próbowano wprowadzić napoje roślinne zamiast mleka do szkół. Na szczęście udało się to zablokować i teraz do szkół trafia mleko pochodzące od krów.

Prezes zarządu Polskiego Związku Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego, Jacek Zarzecki, podkreślił, że aby przeciwdziałać fake newsom, najlepiej jest przedstawiać konkretne liczby. Jacek Zarzecki jednoznacznie stwierdził, że w Polsce nie ma chowu przemysłowego. W ponad 300 tysiącach gospodarstw hodowlanych znajduje się około 6,4 miliona sztuk bydła, co oznacza nieco ponad 20 sztuk bydła w jednym gospodarstwie.

Deklaracja: Stop dezinformacji żywnościowej

W odpowiedzi na narastający problem fake newsów i dezinformacji dotyczących polskiej żywności oraz hodowli i dobrostanu zwierząt, przedstawiciele organizacji branżowych podjęli inicjatywę utworzenia koalicji mającej na celu zwalczanie tego zjawiska.

Podczas konferencji podpisana została Wspólna deklaracja, która jest wyrazem determinacji polskich organizacji rolno-spożywczych, producentów żywności oraz innych zainteresowanych podmiotów do walki z dezinformacją i fake newsami dotyczącymi żywności.

W deklaracji swoje podpisy złożyli:

  • Dariusz Goszczyński z Krajowej Rady Drobiarstwa – Izby Gospodarczej,
  • Jacek Zarzecki z Polskiego Związku Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego,
  • Agnieszka Maliszewska z Polskiej Izby Mleka,
  • Paweł Podstawka z Krajowej Federacji Hodowców Drobiu i Producentów Jaj,
  • Jerzy Wierzbicki z Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego,
  • Witold Choiński z Polskiego Mięsa,
  • Agnieszka Jamiołkowska wraz z Wiesławem Różańskim z Unii Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego,
  • Tomasz Parzybut ze Stowarzyszenia Rzeźników i Wędliniarzy RP.

źródło: MRIRW; KRD IG

spot_imgspot_img
Maria Chmal
Maria Chmal
Maria Chmal jest absolwentką ogrodnictwa na Uniwersytecie Przyrodniczym, specjalizującą się w content marketingu. Z pasją popularyzuje wiedzę na temat rolnictwa ekologicznego, ekonomii rynków oraz innowacji w produkcji żywności. Dzięki umiejętnemu wykorzystaniu narzędzi marketingowych, skutecznie zwiększa świadomość społeczną na temat znaczenia rolnictwa. Jej misją jest edukacja społeczeństwa w zakresie zrównoważonego rolnictwa oraz wspieranie inicjatyw na rzecz zdrowego i ekologicznego stylu życia.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Strefa wiedzy

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x