czwartek, 28 marca, 2024
spot_img

Polska Smakuje w turystyce – współpraca w branży?

spot_img

W obecności ministra rolnictwa i rozwoju wsi Jana Krzysztofa Ardanowskiego oraz sekretarza stanu w ministerstwie rozwoju Andrzeja Gut-Mostowego przedstawiciele kierownictwa Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa i Polskiej Organizacji Turystycznej podpisali dziś list intencyjny dotyczący współpracy branży turystycznej z lokalnymi producentami żywności. Celem sygnatariusz listu jest  zarówno promocja Polski jako kraju atrakcyjnego turystycznie, oferującego dobrą i bezpieczną żywność, jak i wzmocnienie działań mających na celu współpracę branży turystycznej z lokalnymi producentami żywności, w szczególności z rolnikami prowadzącymi działalność w ramach rolniczego handlu detalicznego.

Minister rolnictwa i rozwoju wsi Jan Krzysztof Ardanowski podkreślał, że budowanie skróconego łańcucha dostaw od producenta do konsumenta, jest w tym przypadku także budowaniem społecznych więzi i wzajemnego zaufania.

– Zgoda buduje, niezgoda rujnuje. Ta stara prawda dziś się potwierdza. Koronawirus zmienił wiele rzeczy, ale życie musi toczyć się dalej. Nadchodzi czas wakacji. Ludzkie obawy są zrozumiałe, a każdy chce odpocząć, tym bardziej po tak długim czasie izolacji i ograniczeń. Prezydent RP Andrzej Duda wyszedł z inicjatywą bonu turystycznego, a my umożliwiliśmy rolnikom sprzedawanie produktów żywnościowych wytworzonych we własnym gospodarstwie. To idealne połączenie – mówił szef resortu rolnictwa.

Do idei utworzenia Polskiego Bonu Turystycznego oraz do możliwości jego realnego wykorzystania nawiązywał także Andrzej Gut-Mostowy, wiceminister rozwoju odpowiedzialny za turystykę, Pełnomocnik Prezesa Rady Ministrów do spraw promocji polskiej marki.

– Będzie to zachęta dla polskich rodzin do podejmowania aktywności turystycznej – jakże wartościowej pod względem krajoznawczym, kulturowym i zdrowotnym. Z dopłaty do wakacji lub ferii zimowych skorzysta ponad 6 mln dzieci – mówił wiceminister.

Szczegóły działań związanych z akcją „Polska Smakuje w turystyce” przedstawiał Marcin Wroński – zastępca dyrektora generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa.

– Specyfika i szybkie tempo prowadzenia działalności gospodarczej, zwłaszcza podczas sezonu turystycznego, nie pozwala często restauratorom i hotelarzom na szukanie dostawców żywności i surowców w najbliższej okolicy. Turyści chcą degustować lokalną żywność, dlatego Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa wychodząc naprzeciw oczekiwaniom branży turystycznej, lokalnych rolników i producentów żywości pomoże w nawiązywaniu kontaktów między dostawcami, a punktami gastronomicznymi. Każdy właściciel hotelu, czy restauracji, będzie mógł zgłosić się do jednego z 17 Oddziałów Terenowych KOWR, a my wskażemy mu lokalnego rolnika, lub przetwórcę żywności. Zorganizujemy także regionalne pokazy i degustacje dedykowane branży hotelowej – zadeklarował dyrektor KOWR.

Organizatorzy są przekonani, że kampania, której efektem jest podpisanie listu intencyjnego ma ogromny potencjał i będzie miała szeroki odzew społeczny.

– Polskie obszary wiejskie kojarzone są z gościnnością, dziedzictwem kulturowym, bogactwem natury, wspaniałą kuchnią bazującą na naturalny składnikach.  Jestem przekonany, że dzięki wspólnym działaniom informacyjno-promocyjnym ten uświadomimy przedsiębiorcom turystycznym jak ogromny potencjał ma turystyka kulinarna i bogactwo oferty regionalnych dostawców – powiedział Robert Andrzejczyk, prezes Polskiej Organizacji Turystycznej.

Obecni na spotkaniu patroni wydarzenia podkreślali bogactwo kulinarne wszystkich regionów naszego kraju.

– Zdrowa i naturalna żywność oraz zróżnicowane regionalnie tradycje kulinarne – od oscypków po truskawki kaszubskie to niewątpliwy atut naszego kraju. Wszyscy cieszymy się nimi na co dzień, ale potencjał zasługuje na jeszcze większe wyeksponowanie i pokazanie światu. Dlatego podjęliśmy inicjatywę polegającą na łączeniu rolników  i lokalnych producentów żywności z przedstawicielami branży hotelarskiej. Dzięki temu hotele i pensjonaty  uatrakcyjnią swoją ofertę siłą regionalnych przysmaków, a producenci żywności zyskają nowe kanały dystrybucji – powiedział Andrzej Gut-Mostowy, wiceminister rozwoju odpowiedzialny za turystykę.

– Proponujemy „Polskę smakować w turystyce”. Agroturystyka to „strzał w dziesiątkę” – pieniądze zostają w kraju, ludzie odpoczywają i poznają tradycyjne smaki. Z pewnością na naszej wsi każdy znajdzie coś odpowiedniego dla siebie. Polska jest piękna i w każdym jej zakątku czekają inne turystyczne atrakcje. Nasze dziedzictwo kulinarne jest bardzo bogate – specjały poszczególnych regionów, różne smakołyki i miejscowe dania łączące często smaki różnych kuchni. Czy trzeba czegoś więcej? – przekonywał minister rolnictwa i rozwoju wsi Jan Krzysztof Ardanowski.

Z badań przygotowanych na zlecenie Polskiej Organizacji Turystycznej wynika, że aż 82 proc. Polaków, którzy planują urlop w najbliższych miesiącach, zamierza spędzić go na terenie naszego kraju. Resort rolnictwa akcją „Odpoczywaj na wsi” zachęca, by robić to w zgodzie z naturą. To szansa nie tylko na wsparcie lokalnych producentów i właścicieli gospodarstw agroturystycznych, to także wyraz troski o nasze zdrowie, i zdrowie naszych najbliższych.

 

Redakcja
Redakcja
Przygotowujemy dla Was zawsze najświeższe wiadomości z branży rolniczej. Newsy, wydarzenia, relacje, opinie. Widziałeś coś ważnego? Chcesz się z nami czymś podzielić? Napisz na adres redakcja@agroprofil.pl

Napisz komentarz

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Pogoda dla rolników