Co znajdziesz w artykule?
Nie ma wątpliwości co do preferencji zakupowych Polaków. Według wyników sondażu, aż 84% naszych rodaków uważa mięso za ważny składnik diety, a aż 90% spożywa je czasami lub częściej. Choć niektórzy eksperci zauważają rosnącą świadomość ekologiczną oraz coraz większy dostęp do roślinnych produktów, to jednak nie przekłada się to na spadek zainteresowania mięsem. Większy wpływ na wybory ma obecnie przymus ekonomiczny. Znawcy tematu są natomiast nieomal jednomyślni co do tego, że konsumenci w miarę możliwości stawiają na jakość produktów. I ten trend będzie się umacniał.
Co kupujemy i dlaczego? Sześć grup konsumentów na polskim rynku mięsnym i roślinnych alternatywach
W badaniu „Rynek mięsny i roślinne alternatywy według polskiego smart shoppera”, przeprowadzonym przez Kantar Polska i Grupę BLIX, odkryto, że Polacy mają zróżnicowane podejście do spożywania mięsa. Sondaż objął prawie 1,8 tys. konsumentów, a na podstawie ich preferencji zakupowych badacze zidentyfikowali sześć grup shopperów.
Najliczniejszą grupą, stanowiącą 28% badanych, są „niezaangażowani mięsożercy”. Kupują mięso, ale nie rezygnują z roślinnych zamienników. Na drugim miejscu znajdują się „strażniczki zrównoważonej diety” (21%), które nie preferują mięsa jako podstawy posiłku. W pierwszej trójce są również „amatorzy” (18%), którzy stawiają na jakość mięsa, ale niekoniecznie spożywają je na co dzień. Na czwartej pozycji są „mięsożercy z krwi i kości” (17%), dla których mięso jest kluczowym elementem diety.
Pierwsze cztery grupy w sumie stanowią 84% konsumentów, dla których mięso odgrywa ważną rolę w diecie. Jednak piąta grupa „call me wege!” (10%) eliminuje mięso ze swojej diety, składają ją wegetarianie, weganie i osoby świadomie rezygnujące z mięsa. Najmniejszy udział wśród kupujących mają „jedną nogą vege” (6%), którzy widzą sens w poszukiwaniu zamienników mięsa, ale wciąż spożywają mięso. Oznacza to, że aż 90% Polaków spożywa mięso przynajmniej od czasu do czasu.
Co ciekawe według raportu Atlas Zwierząt 2022 63% badanych zadeklarowało, że chciałoby spróbować mięsa komórkowego.
Wybór czy przymus? Eksperci podzielni w ocenie trendów konsumenckich
Eksperci, którzy analizowali wyniki badań, nie są zgodni co do ich interpretacji. Kamila Sondej z firmy badawczej Kantar Polska uważa, że rosnąca świadomość konsumencka powoduje, że ludzie spożywający mięso są bardziej zainteresowani alternatywnymi produktami roślinnymi. Z drugiej strony, Wiesław Różański, Prezes Zarządu Unii Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego, uważa, że mięso i jego roślinne zamienniki to dwie różne kategorie, tak jak kawa kofeinowa i kawa zbożowa. Jerzy Rey, Przewodniczący Rady Związku Polskie Mięso, twierdzi, że obecnie wybory konsumentów są bardziej ograniczone przez inflację niż ich świadome decyzje. Natomiast ekspert z Grupy BLIX stwierdza, że Polacy są w większości mięsożercami, ale jednocześnie otwarci na roślinne alternatywy. Polacy mają silną tradycję jedzenia mięsa, a wiele klasycznych dań narodowych zawiera mięso. To także wpływa na wysoką konsumpcję mięsa w kraju.
Konsumenci w Polsce wciąż preferują mięso mimo rosnącej popularności weganizmu i wegetarianizmu
Opinie ekspertów co do struktury spożycia w głównej mierze warunkują ich prognozy dotyczące ewentualnych zmian w wyborach konsumenckich rodaków w zakresie mięsa i jego zamienników. Jednak, nawet w dłuższej perspektywie czasowej, Polacy prawdopodobnie nie porzucą mięsa. Wiesław Różański uważa, że roślinne produkty nie wpłyną na spadek spożycia mięsa, a trend ograniczania jego konsumpcji wynika głównie z inflacji i skłonności do wyboru lepszej jakości mięsa. Z drugiej strony, Marcin Lenkiewicz stwierdza, że weganizm i wegetarianizm rozwijają się w Polsce wolniej niż w Europie Zachodniej, ale rośnie zainteresowanie zdrowym stylem życia i zrównoważoną produkcją żywności. Jerzy Rey zwraca uwagę na to, że obserwujemy spadek świadomej konsumpcji w Polsce, ponieważ niewielu ludzi stać na wybór droższych produktów mięsnych, co powoduje kupowanie najtańszych wyrobów mięsnych lub kaszanek.
Wyzwaniem zmienne gusta
Eksperci widzą perspektywy zarówno dla branży mięsnej, jak i producentów roślinnych produktów. Polacy wciąż preferują mięso, ale zmieniają swoje gusta i poszukują coraz częściej wysokiej jakości żywności. Trendy żywieniowe, takie jak weganizm czy redukcja mięsa, dają również szansę na rozwój nowych alternatyw mięsnych.
“Inwestowanie w oba obszary, zarówno w rozwój sprzedaży mięsa, jak i roślinnych zamienników, pozwala na osiągnięcie szerszej grupy odbiorców, którzy mają zróżnicowane preferencje żywieniowe. Konsumenci, o ile tylko inflacja ustąpi, a ceny się ustabilizują, mogą liczyć na to, że świadomi ich wyborów przedsiębiorcy branży spożywczej nadal będą stawiać na jakość i zróżnicowanie produktów, zarówno w segmencie mięsa, jak i jego roślinnych alternatyw” – podsumowuje Marcin Lenkiewicz.
źródło: MondayNews – Maj 2023