piątek, 22 listopada, 2024
spot_img

Podwyżki w skupach są tylko pozorne

spot_img

Historyczne ceny mleka, jaj, drobiu czy bydła. Takie nagłówki towarzyszą nam od paru miesięcy i poniekąd są zgodne z prawdą. Biorąc pod uwagę coroczne analizy, ceny oferowane przez punkty skupujące są na najwyższych poziomach jednak jest jedno ale. Widniejące podwyżki wcale nie równają się z polepszeniem sytuacji finansowej rolników bowiem koszty produkcji zabierają znaczną część dochodu. Zdecydowanie za mało się o tym mówi.

Rolnicy rezygnują z działalności rolniczej

Aby produkcja stała się opłacalna, cena musi pokryć w odpowiednim stopniu koszty wytworzenia produktu. Drożejące paliwo, energia, pasze i środki do produkcji rolnej sprawiają, że w kieszeni rolników pozostaje niewiele. Dodatkowo od kilku miesięcy mamy do czynienia z rosnącą inflacją która potęguję problem.  Ciosem dla hodowców był rok 2020 w którym doszło do załamania rynków na skutek pandemii Covid-19. Ceny żywca drastycznie zmalały a w międzyczasie ceny zbóż notowały historycznie wysokie stawki. Doprowadziło to do sytuacji w której wiele rolników nie radząc sobie z okolicznościami postanowiło odejść od hodowli zwierząt. W przypadku produkcji rolnej zbóż, uwarunkowania były z goła inne. Dobre plony zapewniły w pewnym stopniu stabilne przejście przez trudny okres lecz niestety z paroma wyjątkami. W tym wypadku po kieszeni uderzyły najbardziej drożejące środki do produkcji rolnej oraz paliwo. Ceny podstawowych nawozów zdrożały nawet o 30% a dodatkowo zmalała ich ilość w związku z wycofywaniem się Unii Europejskiej z kolejnych substancji aktywnych, przez co rolnicy musza wykonywać zabiegi kilkukrotnie. Rok 2021 niestety jest umocnieniem tych tendencji. 

Temat kosztów produkcji powinien być nagłośniony

Co miesiąc informowani jesteśmy o kolejnych wzrostach cen żywności. Nikt jednak nie rozwija tematu rosnących kosztów produkcji, które zepchnięte są na margines. Istnieje silna potrzeba poruszenia tego tematu, z każdej zaangażowanej w rolnictwo, strony. Również podczas konferencji. Brak realnego wsparcia sprawi, że po kieszeni dostaną wszyscy, nie tylko rolnicy.

spot_imgspot_img
Maria Chmal
Maria Chmal
Maria Chmal jest absolwentką ogrodnictwa na Uniwersytecie Przyrodniczym, specjalizującą się w content marketingu. Z pasją popularyzuje wiedzę na temat rolnictwa ekologicznego, ekonomii rynków oraz innowacji w produkcji żywności. Dzięki umiejętnemu wykorzystaniu narzędzi marketingowych, skutecznie zwiększa świadomość społeczną na temat znaczenia rolnictwa. Jej misją jest edukacja społeczeństwa w zakresie zrównoważonego rolnictwa oraz wspieranie inicjatyw na rzecz zdrowego i ekologicznego stylu życia.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Strefa wiedzy

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x