piątek, 22 listopada, 2024
spot_img

Pod lupą IJHARS. Kontrola na rynkach hurtowych w Polsce wykazała szereg nieprawidłowości

spot_img

Ostatnia inspekcja przeprowadzona przez Inspekcję Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS) odsłoniła szereg nieprawidłowości, dotyczących handlu świeżymi owocami, warzywami oraz ziemniakami.

Nieprawidłowości u 10 z 17 skontrolowanych podmiotów

Kontrola, która miała miejsce 16 maja 2024 roku, objęła szereg kluczowych miast w Polsce, w tym Kraków, Lublin, Poznań, Rzeszów, Szczecin i Warszawę, we współpracy z Państwową Inspekcją Sanitarną. Skupiono się głównie na jakości handlowej oraz poprawności znakowania 73 partii świeżych produktów o łącznej masie 41 159,1 kg, obejmujących pomidory, ogórki, sałatę, młodą kapustę, truskawki oraz ziemniaki. W sumie skontrolowano 17 podmiotów.

Wyniki kontroli wywołały niemałe zaskoczenie. Spośród skontrolowanych podmiotów, aż 10 nie spełniało norm. Problemy dotyczyły głównie znakowania zarówno produktów krajowych, jak i zagranicznych.

Wymagania jakościowe zakwestionowano w przypadku 1 partii pomidorów koktajlowych cherry (Hiszpania), z uwagi na objawy zepsucia – widoczne objawy pleśni.

Stwierdzone nieprawidłowości w zakresie znakowania, w tym:

  • całkowity brak oznakowania, np. truskawki z Grecji, kapusta z Macedonii, ziemniaki z Rumunii,
  • brak cech identyfikacyjnych pakującego/wysyłającego, np. pomidor gałązka z Holandii,
  • brak oznakowania w języku polskim, tj. truskawki z Grecji, ziemniaki z Grecji,
  • brak kodu identyfikującego partię, tj. ziemniaki z Hiszpanii.

W związku z powyższymi ustaleniami, przeciwko podmiotom, które dopuściły się nieprawidłowości, będą prowadzone postępowania administracyjne. Konsekwencją tych działań mogą być sankcje przewidziane prawem.

źródło: IJHARS

spot_imgspot_img
Maria Chmal
Maria Chmal
Maria Chmal jest absolwentką ogrodnictwa na Uniwersytecie Przyrodniczym, specjalizującą się w content marketingu. Z pasją popularyzuje wiedzę na temat rolnictwa ekologicznego, ekonomii rynków oraz innowacji w produkcji żywności. Dzięki umiejętnemu wykorzystaniu narzędzi marketingowych, skutecznie zwiększa świadomość społeczną na temat znaczenia rolnictwa. Jej misją jest edukacja społeczeństwa w zakresie zrównoważonego rolnictwa oraz wspieranie inicjatyw na rzecz zdrowego i ekologicznego stylu życia.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Strefa wiedzy

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x