Ministerialno-Rządowy projekt Platforma Żywnościowa wszedł w kolejną fazę realizacji. Niedawno pisaliśmy o rozwoju giełdowego Rynku Towarów Rolno-Spożywczych (RTRS) o kolejne notowane towary, czyli: żyto klasy B i C oraz pszenicę.
Natomiast na obecnym etapie skupiono się na przekazywaniu zainteresowanym podmiotom, czyli m.in.: rolnikom i producentom rolnym, wiedzy na temat działania giełdy towarowej. Przeszkolono zatem ponad 16 500 osób z zasad funkcjonowania rynków zorganizowanych oraz zasad działania Platformy. Z tej liczby ponad 9 500 potencjalnych uczestników rynku przeszkolono w formie stacjonarnej lub wideokonferencji. Natomiast ponad 7 000 osób w formie szkolenia e-learningowego. Uruchomiono również stronę internetową Platformy Żywnościowej (w języku polskim i angielskim). Uzupełnieniem tych działań była akcja mailingowa skierowana do ponad 20 tys. potencjalnych użytkowników Platformy.
Ceny mają sprzyjać rolnikom
Podstawą działania Platformy Żywnościowej jest Towarowa Giełda Energii (TGE), Izba Rozliczeniowa Giełd Towarowych (IRGiT) i Magazyny Autoryzowane. Giełda zapewnić ma przejrzysty obrót towarami rolnymi, a izba rozliczeniowa – bezpieczeństwo rozliczeń finansowych. Natomiast Magazyny Autoryzowane wysoką jakość przechowywanego towaru. Podstawowym założeniem giełdowego projektu jest zachęta dla rolników i producentów rolnych do współpracy w celu wystawiania większych partii towarów rolnych na giełdzie. Ma to przeciwdziałać niejasnym spekulacjom rynkowym i generowaniu niekorzystnych dla rolników cen.
Okres pilotażowy projektu „Platforma Żywnościowa” potrwa do końca sierpnia 2020 r. W tym czasie TGE i IRGiT nie pobierają żadnych opłat od uczestników rynku. Wykonawca akcji promocyjnej i szkoleniowej dla Platformy Żywnoścowej była firma Althermedia Sp. z o.o. Nadzór nad Platformą Żywnościową ma Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa.
Tekst przygotował: Robert Gorczyński
Źródło: KOWR
Foto: Pixabay