Co znajdziesz w artykule?
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zadziwił swoją decyzją o odwołaniu przetargu na dzierżawę terenu pod terminal zbożowy w Gdańsku. Brak jasno określonej przyczyny tej decyzji pozostawia wiele pytań bez odpowiedzi. Jednakże, konsekwencje tego posunięcia mogą być znaczne, szczególnie dla polskich rolników, których eksport może zostać dotknięty poważnymi problemami.
Kto przejmie terminale zbożowe?
Podobna sytuacja miała miejsce niedawno w Gdyni, gdzie również unieważniono przetarg na terminal zbożowy. Przemysław Błażejewski, broker w BST Brokers, podkreśla w gazecie “Rzeczpospolita”, że za tą niewątpliwie zaskakującą serią wydarzeń może stać Krajowa Grupa Spożywcza. Istnieje podejrzenie, że grupa ta mogłaby oczekiwać darmowego przejęcia tych obszarów pod budowę terminali, w imię zapewnienia bezpieczeństwa żywnościowego kraju.
Jednakże, Błażejewski wyraża również poważne wątpliwości co do sensowności takiego rozwiązania. Wskazuje, że powierzenie państwowemu podmiotowi zarządzania taką działalnością handlową i logistyczną wiąże się z ryzykiem podsycania grupowych interesów, co może wpłynąć na efektywność i przejrzystość tego procesu.
Ministerstwo nie uzasadnia swoich działań
Ministerstwo Infrastruktury również wstrzymało się od zatwierdzenia przetargu na dzierżawę terminala zbożowego w Gdyni. Choć motywacje ministerstwa nie zostały wyjaśnione w pełni, podkreśla się, że decyzja ta ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa państwa.
„Podjęliśmy decyzję, że nie wyrażamy zgody na dzierżawę terminala zbożowego w Gdyni w obecnej formule przetargowej. Decyzja została podjęta w celu zapewnienia bezpieczeństwa państwa. Opinie, na podstawie których zapadła, mają charakter niejawny, dlatego MI stanowiska nie uzasadnia” — napisał resort na portalu X.
Konsekwencje odczuje branża rolnicza
Konsekwencje tych decyzji będą bolesne dla branży rolniczej. Odwołanie przetargów może prowadzić do tymczasowego zamrożenia działalności terminali, co w dłuższej perspektywie będzie prowadziło do znaczących opóźnień w eksporcie. Portal Gospodarkamorska.pl ostrzega, że ten stan może utrzymać się nawet przez kilkanaście miesięcy, co stanowi poważne zagrożenie dla stabilności sektora.
Obawy dotyczące eksportu wyrażają również rolnicy. Istnieje realne ryzyko, że w obliczu braku działających terminali w Polsce, producenci zboża będą zmuszeni szukać alternatywnych rozwiązań, np. korzystając z portów w Niemczech.
źródło: buisnessinsider