Co znajdziesz w artykule?
W ciągu ostatnich stu lat maszyny rolnicze, a w szczególności ciągniki, zmieniły się diametralnie. Sprzęt stał się większy, mocniejszy, wydajniejszy i przede wszystkim szybszy. Z jaką prędkością poruszają się najszybsze ciągniki rolnicze na świecie?
Najszybsze ciągniki rolnicze na świecie – Rekord Guinnessa z 2015 roku
Valtra, fiński producent ciągników rolniczych, wchodzący w skład grupy AGCO w roku 2015 wraz z firmą Nokian ustanowili Rekord Guinnessa w prędkości ciągnika rolniczego. Próba bicia rekordu miała miejsce w Finlandii na terenie lotniska w Vuojärvi.
Do tego testu wykorzystano nowy ciągnik Valtra serii T, a dokładnie model T234. Ciągnik był standardowy tak, jakby właśnie opuścił mury fabryki. Jedyną modyfikacją było to, że w silniku zostało zmienione oprogramowanie, a przekładnia nie posiadała fabrycznego ograniczenia.
Dodatkowo, aby umożliwić osiągnięcie jak największej prędkości, zdjęto wał kardana. Za kierownicą fińskiego ciągnika zasiadł wielokrotny rajdowy mistrz świata Juha Kankkunen.
Odcinek pomiarowy znajdował się na jednym z pasów lotniska i jego długość wynosiła 2330 metrów. Natomiast czas przejazdu mierzony był na 50 metrowym odcinku w obu kierunkach.
Rekord prędkości najszybszego ciągnika rolniczego na świecie został pobity 19 lutego 2015 roku. Juha Kankkunen w ciągniku Valtra T234 osiągnął prędkość 130,165 km/h w warunkach zimowych.
Specjalne opony Nokian Hakkapeliita TRI
Na ciągniku, który w 2015 roku ustanowił rekord najszybszego ciągnika rolniczego na świecie zamontowane zostały specjalnie wyprodukowane opony zimowe przeznaczone do traktorów przez firmę Nokian.
Model opon Hakkapeliitta TRI został specjalnie zaprojektowany do warunków, jakie panowały podczas próby bicia rekordu, czyli zaśnieżonej i oblodzonej nawierzchni. Podczas szybkiej jazdy tak dużym sprzętem wymaga się dobrych i odpowiednich opon, które umożliwiały bicie rekordu, a także zapewniały bezpieczeństwo.
Najszybszy ciągnik rolniczy na świecie – JCB Fastrac Two
Ciągniki rolnicze brytyjskiego producenta JCB od samego początku produkowane były z myślą o szybkim przemieszczaniu się po drogach. Pierwsze Fastrac’i zostały wyprodukowane w roku 1991 i mogły osiągać prędkość 40 km/h, 65 km/h oraz 80 km/h.
W roku 2019 inżynierowie JCB skonstruowali ciągnik JCB Fastrac One, który ustanowił rekord prędkości 166,72 km/h. Nie było to jednak ich ostatnie słowo i jeszcze tego samego roku zaprezentowali ciągnik JCB Fastrac Two.
Bazą dla najszybszego ciągnika rolniczego świata był seryjny JCB Fastrac, który poddany został licznym modyfikacjom.
Ważącego ponad 8500 kg Fastraca odchudzono do 5000 kg, dzięki zastosowaniu aluminium i włókien węglowych oraz szklanych. Zamontowano zatwierdzoną przez FIA klatkę bezpieczeństwa oraz fotel z sześciopunktowymi pasami. Silnik jaki napędzał żółtą wyścigówkę to 7,2 litrowa jednostka o mocy 1030 KM i maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 2500 Nm.
Tak specjalnie przygotowany ciągnik był w stanie osiągnąć prędkość maksymalną 247,47 km/h, co dało średnią prędkość równą 217,57 km/h i pozwoliło na wpisanie tego osiągu do księgi rekordów Guinessa. W ten sposób JCB Fastrac Two zdobył tytuł najszybszego ciągnika rolniczego na świecie.
Ursusy wśród najszybszych ciągników rolniczych na świecie?
Na specjalne wyróżnienie zasługuje również ciągnik, który produkowany był w Zakładach Mechanicznych Ursus w Warszawie. Ciągnik Ursus 1614, został specjalnie przygotowany na lokalne wyścigi, lecz dalej jest w pełni sprawny do pracy w polu.
Kujawsko-Pałuckie Wyścigi Traktorów przyciągają wielu miłośników i entuzjastów klasycznych ciągników w naszym kraju. Zawody odbywają się w miejscowości Wielowieś koło Pakości. W wydarzeniu biorą udział kierowcy wraz ze swoimi ciągnikami w celu sprawdzenia swoich umiejętności oraz prędkości, jakie osiągają ich maszyny.
Wiele osób przystosowuje swoje ciągniki specjalnie do tego wydarzenia. Jedną z takich osób jest Pan Mariusz Mierzwicki, który zbudował Ursusa na wyścigi. Fabrycznie był to Ursus 1212, który został przerobiony na model 1614.
Ciągnik przeszedł gruntowny remont, a co za tym idzie trafiło wiele nowych części, w tym takie, które poprawiły jego osiągi.
Silnik został wyposażony w turbosprężarkę, duży intercooler oraz dodatkowo zostało zamontowane nowe sprzęgło od Ursusa 1614. Do silnika trafiła również nowa pompa paliwowa, która pochodzi z jednostki napędowej Martin, montowanej w kombajnach do zbioru zbóż Bizon BS.
Pozwoliło to osiągnąć moc ok. 175 KM. Oryginalna skrzynia biegów z Ursusa 1212 bądź 1224 została odpowiednio zmodyfikowana, aby osiągać jak największe prędkości.
Ciągnik został pomalowany w żółte intensywne barwy oraz otrzymał sportowe napisy oraz podobiznę niedźwiedzia na przedniej części maski.
50 km/h Ursusem 1614
Prędkość maksymalna jaką udało się osiągnąć Panu Mariuszowi wynosiła 49,5 km/h. Bez wątpienia jest to niesamowity wynik w tak wiekowym ciągniku, który fabrycznie osiągał prędkość na poziomie ok. 30 km/h. Ciągnik można podziwiać na Kujawsko-Pałuckich Wyścigach Traktorów, gdzie bierze udział w zawodach.