piątek, 18 października, 2024
spot_img

Mamy się czym szczycić. Polska kluczowym graczem w eksporcie wołowiny na europejskim rynku

spot_img

Polska, będąca jednym z głównych producentów mięsa wołowego w Unii Europejskiej, odgrywa istotną rolę na międzynarodowej arenie handlowej. W 2023 roku eksport tego surowca przyniósł Polsce przychody rzędu 2,2 miliarda euro, umacniając jej pozycję jako drugiego co do wielkości eksportera w UE, zaraz po Irlandii, oraz trzeciego w kontekście eksportu do krajów spoza Wspólnoty.

Polska na rynkach Unii Europejskiej i poza nią

Ponad 80% eksportu trafiło na rynek Unii Europejskiej, z Włochami, Niemcami i Niderlandami jako głównymi odbiorcami. Polska handluje zarówno zwierzętami żywymi, jak i wołowiną świeżą, schłodzoną, mrożoną oraz przetworzonymi produktami. Eksport mięsa wołowego stanowi kluczowy sektor polskiej gospodarki rolno-spożywczej, odpowiadając za niemal 5% całkowitej wartości eksportu tego sektora.

Wyzwania i szanse dla polskich hodowców

Tendencje na rynku unijnym wskazują na spadek produkcji wołowiny o 3% w 2023 roku, co wynika między innymi z wyższych kosztów produkcji oraz malejącego spożycia. Polska, reprezentowana przez Polskie Zrzeszenie Producentów Bydła Mięsnego, stara się skutecznie wykorzystać te zmiany. „To niewątpliwie szansa dla polskich hodowców i tylko od nas zależy czy ją wykorzystamy” – podkreśla Jerzy Wierzbicki, prezes Zrzeszenia.

Ekspansja na rynki poza Unią Europejską

Polska świadomie poszukuje nowych rynków zbytu poza granicami UE. W 2024 roku odbyła się misja do Kazachstanu, mająca na celu wzmocnienie pozycji polskiej wołowiny w Azji Środkowej. Kazachstan, będący kluczowym partnerem Unii Europejskiej, staje się coraz bardziej atrakcyjnym rynkiem w kontekście zmian geopolitycznych.

Dywersyfikacja rynków zbytu

Ostatnie lata przyniosły sukcesy w otwarciu rynków w Turcji, Wietnamie, Algierii i Chinach. To istotny krok w dywersyfikacji rynków zbytu dla polskiego mięsa wołowego, co zostało osiągnięte dzięki współpracy hodowców z polskimi służbami weterynaryjnymi.

Polski eksport mięsa wołowego nie tylko umacnia gospodarkę kraju, ale także wzmacnia jego pozycję na globalnej mapie handlowej. Przed polskimi producentami wołowiny stoją nowe wyzwania i możliwości, których sprawnie wykorzystują, poszukując nowych rynków zbytu i adaptując się do zmieniających się warunków globalnych.

źródło: Polskie Zrzeszenie Producentów Bydła Mięsnego

spot_imgspot_img
Maria Chmal
Maria Chmal
Maria Chmal jest absolwentką ogrodnictwa na Uniwersytecie Przyrodniczym, specjalizującą się w content marketingu. Z pasją popularyzuje wiedzę na temat rolnictwa ekologicznego, ekonomii rynków oraz innowacji w produkcji żywności. Dzięki umiejętnemu wykorzystaniu narzędzi marketingowych, skutecznie zwiększa świadomość społeczną na temat znaczenia rolnictwa. Jej misją jest edukacja społeczeństwa w zakresie zrównoważonego rolnictwa oraz wspieranie inicjatyw na rzecz zdrowego i ekologicznego stylu życia.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Artur
Artur
2 miesięcy temu

I ekstra! Polska hodowla musi się rozwijać

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Strefa wiedzy

Pogoda dla rolników

1
0
Would love your thoughts, please comment.x