Co znajdziesz w artykule?
W ciągu trzech kwartałów bieżącego roku, polski eksport rolno-spożywczy osiągnął imponujące wyniki, podkreślając siłę i konkurencyjność rodzimego sektora na arenie międzynarodowej. Według danych przedstawionych przez wiceszefa Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR), Marcin Wroński, wpływy ze sprzedaży żywności za granicę wzrosły o 11 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem, osiągając imponującą kwotę 38,7 mld euro.
Rekordowe przychody w 2023 roku
Unia Europejska stanowi kluczowy rynek zbytu dla polskich produktów rolno-spożywczych, aż 75% całkowitego przychodu z eksportu tego sektora generowane jest właśnie na terenie UE. W trzech kwartałach 2023 roku osiągnięto znaczący wzrost przychodów, który wyniósł 28,4 mld euro, co oznacza wzrost o 9% w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Główne produkty eksportowe do krajów Unii Europejskiej to wyroby tytoniowe (o wartości 3,0 mld euro), mięso drobiowe (2,4 mld euro), produkty mleczne (1,7 mld euro), pieczywo i wyroby piekarnicze (1,5 mld euro), mięso wołowe (1,3 mld euro), karma dla zwierząt (1,2 mld euro), oraz wyroby czekoladowe (1,2 mld euro).
Naszą przewagą nadal jest konkurencja cenowa
Wiceszef KOWR, Marcin Wroński, zauważył, że sukcesy na rynku europejskim są częściowo wynikiem wysokich cen transakcyjnych, a jednocześnie polskie produkty utrzymują swoją konkurencyjność cenową. Niemniej jednak, wyzwanie stanowi umocnienie złotego wobec euro, co miało wpływ na wyniki handlowe, zwłaszcza w pierwszej połowie roku.
Imponujący wzrost handlu poza UE, z Wielką Brytanią na czele
Szczególnie optymistycznym sygnałem jest znaczny wzrost eksportu poza Unią Europejską, co świadczy o skutecznym poszukiwaniu nowych rynków zbytu przez polskie firmy. W okresie trzech kwartałów br. wartość eksportu do krajów spoza UE wyniosła 10,3 mld euro, co stanowiło wzrost o imponujące 15 proc. w porównaniu z analogicznym okresem w 2022 r.
Najbardziej spektakularnym wzrostem było zanotowane w przypadku Wielkiej Brytanii, która jest obecnie najważniejszym partnerem handlowym Polski spośród krajów trzecich. Eksport żywności do Wielkiej Brytanii wzrósł o imponujące 16 proc. Warto również zauważyć, że polskie produkty zdobywają popularność na rynkach takich jak Nigeria czy Turcja, gdzie odnotowano odpowiednio 2,5-krotny i 2,3-krotny wzrost wartości sprzedanych produktów.
Zmierzamy ku kolejnym rekordom?
Mimo optymizmu co do kolejnych kwartałów, Wroński zauważa, że tempo wzrostu eksportu nie będzie tak spektakularne, jak w poprzednim roku, kiedy to skokowe wzrosty cen żywności były rezultatem wojny na Ukrainie. Niemniej jednak, bazując na dotychczasowych wynikach, prognozy na cały rok 2023 są obiecujące, a sektor rolno-spożywczy Polski zdaje się zmierzać ku kolejnemu rekordowi przychodów z eksportu. W 2022 roku wartość eksportu towarów rolno-spożywczych z Polski wyniosła 47,9 mld euro, co stanowiło wzrost o około 27 proc. w porównaniu z rokiem 2021.
źródło: KOWR