Co znajdziesz w artykule?
W minionym tygodniu (od 25 do 26 lipca), przeprowadzono doraźne kontrole jakości handlowej świeżych owoców i warzyw w dużych sklepach spożywczych na terenie całego kraju, aby sprawdzić zgodność z obowiązującymi przepisami. Główny Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, Przemysław Rzodkiewicz, przedstawił wstępne wyniki tych kontroli.
W co trzecim sklepie stwierdzono nieprawidłowości
Inspekcja skontrolowała łącznie 69 sklepów detalicznych działających w ramach 10 sieci handlowych. Różnego rodzaju nieprawidłowości stwierdzono w 24 podmiotach, czyli w co trzecim badanym sklepie. Podczas kontroli skupiono się na 415 partiach świeżych owoców i warzyw, które łącznie ważyły 6825,89 kg. Spośród nich, aż 173 partie dotyczyły papryki, a ich łączna masa wyniosła 1645,91 kg.
Najwięcej nieprawidłowości dotyczyło znakowania produktów
Podczas kontroli najwięcej stwierdzonych nieprawidłowości dotyczyło znakowania produktów. W tej kategorii zakwestionowano łącznie 45 partii owoców i warzyw, co stanowiło 10,8% wszystkich skontrolowanych partii, a ich łączna masa wyniosła 652,87 kg. Szczególnie niepokojące jest, że niemal co trzecia z tych zakwestionowanych partii świeżych owoców i warzyw była nieprawidłowo oznakowana, zwłaszcza jeśli chodzi o informacje o kraju pochodzenia.
Jaką jakość warzyw i owoców oferują Polakom sklepy?
Pod względem oceny jakości oferowanych warzyw i owoców, stwierdzono znacznie mniej nieprawidłowości w porównaniu do zakresu znakowania. Wymagania jakościowe zostały zakwestionowane jedynie w 11 partiach (co stanowiło 2,7% wszystkich skontrolowanych partii) o łącznej masie 120,86 kg.
Wyniki kontroli wykazały pewne nieprawidłowości, w tym:
- Niespełnienie minimalnych wymagań jakościowych w przypadku sałaty, rzodkiewki oraz winogron (objawiające się utratą jędrności i świeżości, pomarszczoną skórką i zasuszoną łodygą) – dotyczyło 3 partii.
- Obecność szkodników oraz uszkodzenia mechaniczne produktów w przypadku kapusty pekińskiej – dotyczyło 3 partii.
- Niespełnienie minimalnych wymagań jakościowych w przypadku czerwonej papryki (charakteryzujące się utratą jędrności i świeżości, pomarszczoną skórką i wadami skórki) – dotyczyło 3 partii.
- Niespełnienie minimalnych wymagań jakościowych w przypadku brokułu (objawiające się objawami zepsucia i gniciem) – dotyczyło 1 partii.
W związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami wobec podmiotów wprowadzających do obrotu ww. produkty niespełniające wymagań zastosowane zostaną sankcje przewidziane prawem.
Rozmowy w sprawie podwyższenia kar
Podsumowując wyniki kontroli minister rolnictwa i rozwoju wsi poinformował o prowadzonych z Ministrem Sprawiedliwości rozmowach w sprawie podwyższenia kar za oszustwa w zakresie żywności.
“To muszą być kary na tyle wysokie, aby próbującym oszukiwać taki proceder się nie opłacał. To musi być bardzo dotkliwa kara, bo my nie pozwolimy oszukiwać Polaków” – podkreślił minister Robert Telus.
źródło: IJHARS