środa, 18 grudnia, 2024

John Deere 9RX 830. Ile kosztuje? Ile ma koni?

spot_img

Wśród producentów maszyn rolniczych trwa nieustanny wyścig, kto stworzy maszynę większą, wydajniejszą, czy bardziej oszczędną. Popyt na duże ciągniki nie przestaje rosnąć. John Deere będąc świadomym tego trendu, postanowił zawiesić poprzeczkę naprawdę wysoko! Przed Państwem John Deere 9RX 830!

Ile koni ma John Deere 9RX 830?

John Deere 9RX 830 to prawdziwy gigant wśród ciągników rolniczych. Wyposażony w silnik JD18X o pojemności 18 litrów, generuje imponujące 913 koni mechanicznych oraz moment obrotowy wynoszący aż 4234 Nm. To czyni go najsilniejszym seryjnie produkowanym ciągnikiem na świecie. Co ciekawe, jego silnik spełnia normy emisji spalin bez użycia AdBlue czy filtra cząstek stałych, co stanowi duży atut dla użytkowników.

Jaki traktor jest najsilniejszy na świecie?

Najsilniejszym ciągnikiem na świecie, dostępnym w seryjnej produkcji, jest właśnie John Deere 9RX 830. Dzięki mocy 913 KM i zaawansowanemu układowi gąsienicowemu, może pracować w najcięższych warunkach, oferując wyjątkową wydajność. Jego masa własna to aż 33,5 tony, co świadczy o jego potężnych możliwościach i niezrównanej wytrzymałości.

Potężne serce i minimum ekologii 

Co niezwykle ciekawe jednostka ta jest pozbawiona AdBlue i filtra cząstek stałych! Jak to możliwe? Tutaj też nie ma cudu, po prostu w Unii Europejskiej powyżej pewnej mocy (w granicach 700 koni mechanicznych) obowiązują znacząco mniej rygorystyczne normy emisji spalin, co oczywiście nie oznacza, że ich nie ma. John Deerowi udało się je jednak spełnić nie wykorzystując filtra cząstek stałych i AdBlue, co ewidentnie spodobało się rolnikom. Z systemów redukujących emisję 9RX ma tylko EGR. 

Wydajność i spalanie w John Deere 9RX 830

165 litrów oleju napędowego na godzinę, taką wartość przy pełnym obciążeniu możemy  zobaczyć na wyświetlaczu w kabinie! Chodź na pierwszy rzut oka, może ona przyprawić o zawrót głowy, to należy pamiętać o tym jaką wydajnością ciągnik ten się odpłaca.

Na polu na którym mieliśmy okazje pracować 9RX 830 z 9-metrowym agregatem do głębokiej uprawy, zagłębionym na 25cm osiągał wydajność na poziomie 9 ha na godzinę, spalając średnio 17 litrów paliwa na hektar. Nadmienić warto, że wynik ten można by jeszcze sporo poprawić. Co ciekawe zbiornik paliwa pomieści aż 2000 litrów.

John Deere 9RX 830 z 9 metrowym agregatem do głębokiej uprawy Köckerling Vector
John Deere 9RX 830 z 9 metrowym agregatem do głębokiej uprawy Köckerling Vector. Fot E.Lemański

John Deere 9RX 830 – wymiary

John Deere 9RX 830 to prawdziwy gigant, który ustanawia własne standardy w świecie ciągników rolniczych. Już sam fakt, że jego masa własna wynosi 33,5 tony – więcej niż masa całkowita wielu innych ciągników – mówi wszystko o jego skali. Aby lepiej zrozumieć, z czym mamy do czynienia, warto dodać, że jest cięższy niż czołg znany z „Czterech pancernych i psa”!

Mimo tak imponujących gabarytów, John Deere 9RX 830 został zaprojektowany z myślą o praktyczności. Jego szerokość transportowa wynosi zaledwie 3 metry, co pozwala na stosunkowo łatwe przemieszczanie się po drogach (wersja amerykańska to 3,5 m). Dodajmy do tego rozstaw osi wynoszący 4260 mm oraz całkowitą długość 8829 mm – te wymiary sprawiają, że maszyna imponuje swoją stabilnością i rozmiarem na każdym polu.

Ale to nie wszystko. Dzięki zaawansowanemu układowi gąsienicowemu, nacisk jednostkowy na powierzchnię wynosi zaledwie 0,58 kg/cm². Oznacza to, że mimo swojej wagi, ciągnik jest niezwykle delikatny dla gleby, co jest kluczowe w zrównoważonym rolnictwie.

Warto również zwrócić uwagę na przebudowane wózki. Inżynierowie postawili na większe koło napędowe o średnicy 1200 mm, które zapewnia lepszą przyczepność i mniejsze zużycie elementów. Kąt opasania na poziomie 110°, pozwalający na zazębienie 7,5 klocka, dodatkowo zwiększa trwałość układu i jego wydajność.

Krótko mówiąc, John Deere 9RX 830 to nie tylko potęga, ale także przemyślana konstrukcja

JOHN DEERE 9RX W PRACY
Mimo długości blisko 9 metrów, ciągnik dzięki swojej konstrukcji przegubowej sprawnie wykonuje nawroty. Fot E.Lemańśki

John Deere 9RX 830 – dane techniczne

John Deere 9RX 830 imponuje parametrami technicznymi:

  • Silnik: JD18X, 18 litrów pojemności, 6 cylindrów.
  • Moc: 913 KM.
  • Moment obrotowy: 4234 Nm.
  • Skrzynia biegów: PowerShift, 21 przełożeń.
  • Zbiornik paliwa: 2000 litrów.
  • Masa własna: 33,5 tony.
  • Wymiary: szerokość transportowa 3 m (wersja amerykańska – 3,5 m).
  • Układ gąsienicowy: zmniejsza nacisk jednostkowy na glebę do zaledwie 0,58 kg/cm².

Szczegółowe dane techniczne znajdziesz na stronie John Deere.

Tylko jedna przekładnia

John Deere 9RX dostępny jest z tylko jedną przekładnią i jest to przekładnia PowerShift, z 21 przełożeniami. Dlaczego nie ma bezstopniówki? Po pierwsze to trzeba pamiętać, że mechaniczna przekładnia to niskie straty energii, po drugie przypomnieć trzeba, że mówimy o momencie obrotowym silnika przekraczającym 4000 Nm! Jak na razie żaden producent jeszcze nie pokusił się o stworzenie przekładni bezstopniowej zdolnej do przenoszenia takich obciążeń. 

Nowa kabina w 9RX – dobrze znana i lubiana

W zasadzie nowa kabina w 9RX to dobrze znana i lubiana kabina z serii 8R, oczywiście po odpowiedniej adaptacji. Widoczność z kabiny wcale nie jest zła, mimo gabarytów ciągnika, szczególnie do tyłu. Dodatkowo operator ma podgląd na to, co zasłonięte ogromną maską, dzięki kamerze umieszczonej z przodu. Druga kamera umieszczona jest nad zaczepem, i ułatwia agregowanie ciągnika.

Pod ogromna maską ukryty jest pakiet wydajnych chłodnic, a wentylator ma opcje zmiany kierunku obrotów. Fot. E.Lemański

Wewnątrz operator ma naprawdę sporo miejsca, fotel jest duży i obrotowy. Z udogodnień warto wymienić wyświetlacz G5Plus CommandCenter, radio z cyfrowym ekranem dotykowym 6.5” ze zintegrowanym Apple CarPlay i Android Auto oraz system audio 6.1. 

Pakiet rolnictwa precyzyjnego w John Deere 9RX

Ciągnik rzecz jasna wyposażony jest w cały pakiet rolnictwa precyzyjnego:

  • AutoTrac™,
  • sterowanie sekcjami Section Control,
  • funkcja zmiennego dawkowania,
  • 1-Click-Go-AutoSetup,
  • JDLink™,
  • funkcja dokumentacji i
  • Data Sync,

jest tego naprawdę sporo!

Bardzo ciekawą sprawą, wyprzedzającą poniekąd swoje czasy, jest gniazdo Ethernet znajdujące się z tyłu ciągnika. Po co? Złącze Ethernet jest znacznie wydajniejsze od ISOBUS, i chodź na razie nie byłoby potrzebne, to marka wybiega w przyszłość, przygotowując ciągnik pod późniejszą możliwość dostosowania go do pracy jako pojazd autonomiczny. 

Złącze Ethernet
Złącze Ethernet umieszczone z tyłu ciągnika. Fot. E.Lemański

Dla kogo jest John Deere 9RX?   

John Deere 9RX 830, jest pokazem możliwości amerykańskiego producenta, mocny, wydajny, naszpikowany technologią i bardzo przemyślany. Ale czy na tak duży ciągnik jest miejsce w Polsce? Okazuje się, że tak! Dla wielu będzie to pewnie zaskoczenie, ale chętnych na ten ciągnik nad Wisłą nie brakuje, wręcz przeciwnie, zanosi się, że niedługo wcale nie tak trudno będzie na polskich polach zobaczyć w pracy największy ciągnik na świecie.  

Ile kosztuje najnowszy John Deere 9RX 830?

Cena najnowszego John Deere 9RX 830 zależy od wielu czynników, takich jak wybrany pakiet wyposażenia czy dodatkowe opcje technologiczne. Szacunkowy koszt podstawowej wersji tego giganta zaczyna się od około 3 milionów złotych netto.

spot_imgspot_img
Emil Lemański
Emil Lemański
Z rolnictwem jestem związany praktycznie od zawsze. Wraz z ojcem prowadzę gospodarstwo rolne w zachodniej Wielkopolsce nastawione na produkcję bydła mięsnego oraz trzody chlewnej. Ukończyłem inżynierię rolniczą na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu. W redakcji Agro Profil piszę artykuły związane z techniką rolniczą oraz tworzę reportaże filmowe.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Strefa wiedzy

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x