Rolnicy i producenci rolni często podkreślają jak ważne jest informowanie klientów o tym co jest, a co nie jest produktem polskim. Nawet podczas wczorajszych protestów rolniczych w Warszawie, organizatorzy demonstracji za pośrednictwem megafonów zwracali się do Warszawiaków i mieszkańców innych miast z apelem o kupowanie polskich produktów rolnych.
Obowiązek oznaczania mięsa
Tym razem kwestia ta znalazła swoje odzwierciedlenie w prawie. Wczoraj (30 września br.), weszły w życie przepisy nakładające obowiązek prezentowana (na etapie sprzedaży detalicznej) flagi kraju pochodzenia w odniesieniu do nieopakowanego mięsa. W nowelizacji rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 grudnia 2014 r. w sprawie znakowania poszczególnych rodzajów środków spożywczych wprowadzono dodatkowy wymóg prezentowania grafiki przedstawiającej flagę państwa pochodzenia w przypadku nieopakowanego świeżego, schłodzonego i zamrożonego mięsa ze świń, owiec, kóz i drobiu (oprócz informacji słownej o pochodzeniu zgodnie z rozporządzeniem nr 1337/2013). Dodajmy, że obowiązek ten nie dotyczy mięsa sprzedawanego luzem, w odniesieniu do którego podano znak: „Produkt polski”.
Przepisy mówią też, że deklarację kraju pochodzenia mięsa wskazywać należy na wywieszce umieszczonej w widocznym miejscu bezpośrednio przy jego prezentacji. Jej rozmiar (tj. wielkość czcionki dla informacji słownej oraz wysokość flagi) nie może być mniejsza niż wysokość czcionki użytej do prezentacji nazwy mięsa. Grafika flagi może natomiast mieć uproszczoną formę, o ile pozwala to na właściwą identyfikację państwa pochodzenia.
Źródło i foto: MRiRW