GIW alarmuje: Mamy nowe przypadki rzekomego pomoru drobiu

spot_imgspot_img
spot_imgspot_img

Rok 2025 staje się coraz trudniejszy dla polskiej branży drobiarskiej. Rzekomy pomór drobiu (ND), jedna z najgroźniejszych chorób wirusowych atakujących drób, rozprzestrzenia się w błyskawicznym tempie. Główny Lekarz Weterynarii potwierdził już 36 ognisk tej choroby, z czego aż pięć nowych pojawiło się w ostatnich dniach czerwca. Skutki są druzgocące – do utylizacji trafiło blisko 200 tys. kur.

Gdzie pojawiły się nowe ogniska rzekomego pomoru drobiu?

Nowe przypadki potwierdzono w województwach mazowieckim i pomorskim. Najwięcej ognisk wykryto w miejscowości Bieżuń, gdzie zidentyfikowano aż trzy (nr 32, 34 i 35).

Dodatkowe ogniska pojawiły się w Pałubicach na Pomorzu (nr 33) oraz w Karniszynie (nr 36). W sumie objęte zakażeniem zostały zarówno duże fermy komercyjne, jak i gospodarstwa przyzagrodowe. W samych ostatnich ogniskach zlikwidowano ponad 190 tys. ptaków, co pokazuje skalę problemu.

Zgodnie z unijnymi regulacjami, Główny Inspektorat Weterynarii bezzwłocznie wdrożył procedury mające na celu powstrzymanie choroby. Ptaki w zakażonych gospodarstwach zostały uśmiercone, zutylizowane, a teren ognisk poddano gruntownemu oczyszczaniu i dezynfekcji.

Dodatkowo wokół każdego ogniska wyznaczono strefy zapowietrzone i zagrożone w promieniu odpowiednio 3 i 10 km, gdzie obowiązują specjalne środki bioasekuracji.

Uwaga Rolnicy! ASF w gminie Luzino

Rzekomy pomór drobiu rozprzestrzenia się, liczba ognisk stale rośnie

Łączna liczba ognisk rzekomego pomoru drobiu w Polsce w 2025 roku wzrosła już do 65. W gospodarstwach komercyjnych wykryto 36 ognisk, które dotknęły ponad 3,7 miliona sztuk drobiu. Z kolei w hodowlach przyzagrodowych pojawiło się 29 ognisk, gdzie zakażeniu uległo ponad 1 tys. ptaków. Te liczby pokazują, że sytuacja staje się coraz trudniejsza do opanowania, a skutki finansowe i organizacyjne dla producentów drobiu są ogromne.

źródło: GIW

spot_img
Maria Chmal
Maria Chmal
Maria Chmal jest absolwentką ogrodnictwa na Uniwersytecie Przyrodniczym, specjalizującą się w content marketingu. Z pasją popularyzuje wiedzę na temat rolnictwa ekologicznego, ekonomii rynków oraz innowacji w produkcji żywności. Dzięki umiejętnemu wykorzystaniu narzędzi marketingowych, skutecznie zwiększa świadomość społeczną na temat znaczenia rolnictwa. Jej misją jest edukacja społeczeństwa w zakresie zrównoważonego rolnictwa oraz wspieranie inicjatyw na rzecz zdrowego i ekologicznego stylu życia.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Strefa wiedzy

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x