piątek, 22 listopada, 2024
spot_img

Eksport żywności i zboża z Ukrainy nabiera tempa

spot_img

Według najnowszych danych z Ministerstwa Polityki Agrarnej i Żywności Ukrainy, na dzień 29 lipca 2024 roku, Ukraina wyeksportowała łącznie 3 miliony 171 tysięcy ton zbóż i roślin strączkowych. Jest to wzrost o 1 milion 011 tysięcy ton, czyli prawie 47%, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego.

Wzrost eksportu zboża z Ukrainy

W szczegółach, eksport ukraińskiej pszenicy wyniósł 1 milion 274 tysięcy ton, co oznacza wzrost o 516 tysięcy ton, czyli 68% w porównaniu z poprzednim rokiem. Znaczący wzrost odnotowano także w eksporcie kukurydzy, który wyniósł 1 milion 465 tysięcy ton, co stanowi wzrost o 353 tysiące ton, czyli 31%. Ukraińscy rolnicy wyeksportowali również 419 tysięcy ton jęczmienia oraz 0,3 tysiąca ton żyta. W przypadku mąki, eksport wyniósł 4,4 tysiąca ton (5,9 tysiąca ton w przeliczeniu na zboże), co jest jednak spadkiem o 5,3 tysiąca ton, czyli 120%, w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Takie wyniki są w dużej mierze zasługą pełnego funkcjonowania korytarza zbożowego nad Morzem Czarnym. Leonid Kozachenko, prezydent Ukraińskiej Konfederacji Rolnej, podał, że dzięki temu korytarzowi Ukraina osiąga poziom 7 milionów ton eksportu zboża miesięcznie. Korytarz ten, odpowiadający za około 80-85% całkowitego eksportu, wznowił działalność w tym roku po tym, jak w lipcu 2023 roku Rosja wycofała się z umowy zbożowej ONZ.

W wyniku tego kroku, przez kilka miesięcy Ukraina była zmuszona polegać głównie na Dunajskim Szlaku Logistycznym do eksportu swoich produktów rolnych. Mimo narastających obaw o bezpieczeństwo na trasie przez Morze Czarne, w 2024 roku Ukraina zaczęła transportować większe ilości zboża tą drogą.

Źródło: APK Inform; All about feed

spot_imgspot_img
Maria Chmal
Maria Chmal
Maria Chmal jest absolwentką ogrodnictwa na Uniwersytecie Przyrodniczym, specjalizującą się w content marketingu. Z pasją popularyzuje wiedzę na temat rolnictwa ekologicznego, ekonomii rynków oraz innowacji w produkcji żywności. Dzięki umiejętnemu wykorzystaniu narzędzi marketingowych, skutecznie zwiększa świadomość społeczną na temat znaczenia rolnictwa. Jej misją jest edukacja społeczeństwa w zakresie zrównoważonego rolnictwa oraz wspieranie inicjatyw na rzecz zdrowego i ekologicznego stylu życia.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Strefa wiedzy

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x