Pandemia COVID- 19 zmieniła nasze życie . Po jej wybuchu, rolnicy nie mogli sprzedawać produktów, wytwarzanych we własnych gospodarstwach rolnych a konsumenci, szczególnie ci z miast mieli utrudnione możliwości dotarcia do żywności wysokiej jakości, dostępnej wcześniej na targowiskach i bazarach. W odpowiedzi na problem powstała platforma internetowa umożliwiająca sprzedaż produktów przez rolników bezpośrednio konsumentom.
Konkurencyjne ceny
Dzięki skróceniu drogi od producenta do konsumenta ceny produktów są konkurencyjne w porównaniu do cen w sklepie. Na mazowieckim bazarku za kilogram wiśni zapłacimy 5zł/kg a na wielkopolskim za kilogram ziemniaków 1,10zł Oferty są zróżnicowane, można wystawiać i kupować zboża, zwierzęta hodowlane, warzywa i owoce a nawet regionalne produkty takie jak miód czy ser. Pomysł wywiódł się z Boguchwały. Prekursorem tego działania był Podkarpacki Ośrodek Doradztwa Rolniczego. Jako pierwszy z 16 wojewódzkich ośrodków, umożliwił wystawcom ze swojego regionu bezpłatne promowanie produktów, a konsumentom z całej Polski – dotarcie do tych informacji za pośrednictwem Podkarpackiego e-bazarku.
Odbiór produktów ma charakter osobisty i zależy od uzgodnień obu stron, natomiast Ośrodek – poprzez e-bazarek – pośredniczy w nawiązaniu kontaktów i znalezieniu produktów odpowiadających wymaganiom konsumenta. Ogromnym plusem jest brak nakładanej marży przez pośredników Dzięki takiemu działaniu konsument płaci dokładnie tyle, ile proponuje rolnik.
W każdym ODR działają specjalnie utworzone infolinię oferując pomoc zarówno producentom, chcącym zaprezentować swoje produkty na stronie e-bazarku, jak i konsumentom, szukającym interesujących ich produktów.
„”Wierzę w to, że to jest przyszłość. We wrześniu uruchamiamy nabór na dofinansowanie takich systemów jak „paczka od rolnika” czy wiejska e-skrzynka”. Chcemy przeznaczyć 5 mln euro z PROW 2014-2020 w ramach działania „współpraca” – poinformował wiceminister. Ocenił, że rozwinięcie takich inicjatyw nie jest łatwe i wymaga wielu tygodni przekonywania rolników do wspólnego działania.
Tańsze ceny na skutek braku marż nakładanych przez producentów oraz “towar prosto od producenta” może sprawić, że E-bazarek stanie się konkurencją dla popularnych sieci handlowych.
Autor: Maria Chmal
źródło: forsal.pl
Zdjęcie: Envato