Dziś, 15 sierpnia, już po raz 10. obchodzimy Dzień Polskiej Żywności, który powstał z inicjatywy Ogólnopolskiego Programu Promocyjnego „Doceń polskie”. Celem tego projektu jest zwrócenie uwagi na bogatą ofertę rodzimych producentów żywności, a także wspieranie lokalnej przedsiębiorczości. W ten dzień szczególnie zwróćmy uwagę n polskich rolników, dzięki którym mamy żywność zdrową i wysokiej jakości. To są godziny spędzone na ciągniku czy kombajnie. To wstawanie rano by nakarmić zwierzęta. To radość, duma , poświęcenie, ale ostatnio coraz częściej smutek i niepewność. Dlatego idąc do sklepu sięgajmy po polskie produkty i wesprzyjmy polskich rolników.
Czy Polacy chętnie sięgają po polskie produkty?
Okazuje się, że Polacy chętnie wybierają rodzime produkty. Według badań przeprowadzonych przez Barbora 43% Polaków zawsze wybiera polskie artykuły spożywcze, a prawie 40% – w przypadku określonych kategorii. Zaledwie niecałe 3% preferuje produkty importowane.
Wśród najczęściej wybieranych są polskie jabłka, truskawki i inne owoce. Co ważne aż 62,5% badanych twierdzi, że to kraj pochodzenia jest powodem ich wyboru. Dla 61,7% ankietowanych pochodzenie produktów ma znaczenie przy zakupie warzyw, jak np. warzywa, pomidory czy ogórki. Natomiast 59,3% Polaków sięga po polski nabiał, jajka, mleko czy sery, a 57,9% osób wybiera rodzime mięso i wędliny. Wśród osób, dla których kraj pochodzenia nie ma znaczenia, przeważają osoby w przedziale wiekowym do 24 roku życia.
Za co Polacy cenią rodzime produkty?
Jak wynika z badań Barbora ponad połowa respondentów uważa, że polskie produkty mają dobrą jakość. Najwięcej takich głosów płynie od kobiet (ok.62%) i osób powyżej 50 roku życia. Dla prawie 48% badanych smak polskich warzyw i owoców jest lepszy niż importowanych. 37% badanych chce wspierać polskie przedsiębiorstwa, dla 17,7% osób wybór rodzimych produktów to przejaw patriotyzmu. Około 16% zadeklarowało nawet, że mając do wyboru produkt polski droższy, a zagraniczny tańszy, zawsze wybiera ten z Polski. Tylko 3,3% udzielonych odpowiedzi wskazywało, że polskie produkty są słabej jakości.
– Polacy uważają, że polskie produkty są dobrej jakości i chętnie po nie sięgają. Jednak z badania, które zleciliśmy na początku sierpnia tego roku, wynika, że około 13% ankietowanych ma świadomość, iż można je znaleźć w ofercie sklepów internetowych. To i mało i dużo, biorąc pod uwagę niewielki jeszcze udział rynku e-grocery w branży FMCG. Jako internetowy sklep spożywczy – Barbora.pl, chcemy, aby ta świadomość rosła, a polscy klienci otrzymywali to czego oczekują. Dlatego istotnym elementem naszej działalności jest podejmowanie współpracy z lokalnymi dostawcami i oferowanie produktów regionalnych, cenionych przez mieszkańców obsługiwanych przez nas obszarów. Dzięki takiej strategii wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom konsumentów oraz wspieramy polskich przedsiębiorców – mówi Szymon Suleja, Head of Assortment, Barbora.pl.
W materiale wykorzystano wyniki badania, przeprowadzonego na zlecenie marki Barbora przez Agencję Badań Rynku i Opinii SW Reaserch w sierpniu 2022 roku, N = 1000.
Źródło: materiały prasowe www.barbora.pl, www.facebook.com/BarboraPolska/.