Ceny ropy rosną systematycznie odkąd pojawiły się doniesienia o wyprodukowaniu pierwszych szczepionek na koronawirusa, a rozpoczęcie masowych szczepień utwierdziło inwestorów w przekonaniu, że świat poradzi sobie z epidemią. Ceny rosną zatem w oczekiwaniu na ożywienie popytu na ropę i paliwa. Notowaniom ropy brakuje już tylko ok. 10 usd/b do poziomów sprzed pandemii. Na krajowych stacjach paliw ceny są jeszcze o 35-60 groszy niższe niż przed rokiem, ale w hurcie ta różnica jest znacznie mniejsza.
W połowie 3-tygodnia 2021 za benzynę 95-oktanów trzeba było zapłacić na krajowych stacjach paliw średnio 4,63 zł/l, a za olej napędowy 4,59 zł/l. Oznacza to, że w ciągu tygodnia cena tych paliw wzrosła odpowiednio o 4 i 3 gr/l. Czas taniego tankowania powoli się kończy wraz z rosnącymi cenami ropy. Od ubiegłorocznych minimów (maj 2020) krajowe ceny paliw wzrosły średnio o 63 gr/l – ON i o 79 gr/l – Pb95. Ciągle jeszcze płacimy za te paliwa średnio o 30-40 gr/l mniej niż przed rokiem.
Systematyczne podwyżki cen w hurcie w ostatnich tygodniach (śladem ropy) i mniejsze w detalu sprawiają, że spadły w ostatnim czasie wysokie średnie marże detaliczne ze sprzedaży diesla. Aktualnie marża modelowa ze sprzedaży ON sięga teraz tylko 1 grosz, a Pb95 16 groszy na litrze.
W skali 2020 roku średnie marże detaliczne były wyjątkowo wysokie i osiągnęły poziom 25 groszy na litrze Pb95 i 24 grosze na litrze ON. Oznacza to, że stacje paliw zarobiły na sprzedaży każdego litra Pb95 o 37% więcej, a w przypadku ON, aż 124% więcej od średniej z lat 2017-2019.
W okresie 2017-2019 średnia marża detaliczna zawierała się w przedziale 9-13 gr/l dla ON, i sięgała 17-20 gr/l w przypadku Pb95.
Ceny średnie paliw w detalu: 20-01-2021 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
• Pb98: 4,94 zł/l (+4 gr/l);
• Pb95: 4,63 zł/l (+4 gr/l);
• ON: 4,59 zł/l (+3 gr/l);
• LPG: 2,16 zł/l (+2 gr/l).
Zmiany cen w skali roku:
Ceny paliw w kraju:
Ceny hurtowe diesla przewyższają ceny Pb95:
Rynek ropy
Problemy związane z pandemią koronawirusa są ciągle olbrzymie, ale nie przeszkadza to inwestorom w kupowaniu akcji oraz kontraktów na surowce, w tym ropę. Inwestorzy korzystają z kolejnych programów „drukowania pieniądza”, które mają łagodzić efekty pandemii. Dodatkowym czynnikiem prowzrostowym są rozpoczęte z rozmachem szczepienia na Covid-19. Entuzjazm na rynkach zapanował już listopadzie i kontynuowany jest na początku 2021 roku. Systematyczne wzrosty sprawiły, że ropa wróciła do poziomów z lutego ubiegłego roku, a główne indeksy akcyjne ustalają nowe historyczne maksima (amerykański S&P500, niemiecki DAX ).
Do prawie połowy stycznia 2021 notowania surowca zdecydowanie rosły po obu stronach Atlantyku. Ropa WTI pokonała z łatwością psychologiczny poziom 50 usd/b, a odmiana Brent przekroczyła 55 usd/. Na sesji z 13-stycznia oba kontrakty ustanowiły swoje dzienne 11-miesięczne maksima. Ostatnie dni przyniosły jednak lekką korektę spadkową w notowaniach ropy, a następnie stabilizację w okolicy wspomnianych maksimów sprzed tygodnia.
Obawy o odrodzenie globalnego popytu na ropę powracają.
Międzynarodowa Agencja Energii obniżyła prognozę wzrostu zapotrzebowania na ropę na świecie w pierwszym kwartale 2021 roku ze względu na kolejne ograniczenia wprowadzane przez wiele krajów dotkniętych pandemią, ale też przez Chiny, które są motorem wzrostu gospodarczego i popytu na surowce.
Przewidując taki rozwój sytuacji już wcześniej Arabia Saudyjska zdecydowała się zmniejszyć własną produkcję ropy o 1 mln baryłek dziennie, stąd cięcia w lutym w ramach OPEC+ zwiększą się do 8,125 b/dziennie.
Notowania ropy WTI / Brent (usd/b) na tle pozycji netto kapitału spekulacyjnego (na ropie WTI):
Notowania ropy Brent (usd/b) na tle zmian kursu USD/PLN (lewa oś):
Ceny paliw w hurcie
W hurtowych cennikach początek drugiej połowa stycznia przyniósł wyhamowanie tempa podwyżek. Po 10-15 groszowym wzroście obu głównych paliw w tygodniu kończącym się 13-go stycznia, w kolejnym tygodniu (kończący się 20-go stycznia) cena średnia Pb95 wzrosła o tylko 1 grosz, a ON podrożał o 3 grosze na litrze. W środę (20.01.2021) olej napędowy kosztował w PKN Orlen ok. 4,58 zł/l, a Pb-95 4,47 zł/l (cena hurtowa z VAT). Tym razem diesel drożał szybciej od popularnej benzyny. Stąd różnica w cenie diesla w stosunku do Pb95 wzrosła w hurcie do ok. 11 groszy na litrze (z VAT).
W połowie 3-go tygodnia 2021 średnia marża modelowa ze sprzedaży ON wzrosła utrzymała się na poziomie 1 grosz, a Pb95 wzrosła o 2 grosze, do 16 gr/l. Do tego należy oczywiście doliczyć 20-30 groszowe upusty od oficjalnych cen hurtowych dla poszczególnych odbiorców detalicznych.
Średnia modelowa marża stacji paliw w ujęciu tygodniowym (na podstawie PKN Orlen):
Średnia modelowa marża stacji paliw na 1 litrze Pb95:
- 2017: 17 groszy,
- 2018: 20 groszy,
- 2019: 18 groszy,
- 2020: 25 groszy (+36,8% w stosunku do średniej z 2017-2019), a w 2 tygodniu 2021 marża wyniosła 14 gr/l.
Średnia modelowa marża na 1 litrze ON:
- 2017: 13 groszy,
- 2018: 9 groszy,
- 2019: 10 groszy,
- 2020: 24 grosze (+123,8% w stosunku do średniej z 2017-2019), a w 2 tygodniu 2021 wyniosła tylko 1 gr/l.
Obliczono na podstawie cen publikowanych przez PKN Orlen (ceny hurtowe+VAT) i e-Petrol (ceny średnie na stacjach paliw)
Marża stacji paliw obliczana jest na podstawie cen hurtowych publikowanej przez PKN Orlen. W praktyce handlowej funkcjonują jednak upusty dla poszczególnych klientów, stąd od ceny hurtowej (referencyjnej) należy odliczyć ok. 15-20 groszy w przypadku benzyny oraz dwadzieścia kilka do 30 groszy w przypadku oleju napędowego.
Porównując marże stacji paliw w ujęciu rocznym warto pamiętać, że to państwowe stacje (Orlen i Lotos) dyktują ceny na krajowym rynku.
Andrzej Bąk – eWGT
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com