niedziela, 1 grudnia, 2024
spot_img

Czy rozstrzygnięcie przetargu o terminal zbożowy dojdzie w końcu do skutku?

spot_img

Nadwyżka zboża w Polsce ciągle rośnie, jednak przetarg na dzierżawę kluczowego terminala zbożowego nadal utrzymuje się w stanowisku zawieszenia. Po serii opóźnień, termin otwarcia przetargu planowany jest na 20 września tego roku. Sytuacja ta wzbudza coraz większe zaniepokojenie na rynku.

Czy rozstrzygnięcie przetargu o terminal zbożowy dojdzie w końcu do skutku?

Przetarg na dzierżawę Terminalu Zbożowego w Porcie Gdynia opóźniony 

W październiku ubiegłego roku ogłoszono przetarg na dzierżawę Terminalu Zbożowego w Porcie Gdynia aż do roku 2053. Początkowo termin składania ofert został wyznaczony na 1 grudnia 2022 roku, jednak później został przesunięty na 31 stycznia tego roku. Złożono wtedy wstępne oferty od czterech różnych konsorcjów. Niestety, procedura przetargowa została przedłużona, a ostateczne otwarcie ofert zaplanowano na 20 września 2023 roku. 

“Na wniosek dwóch oferentów Komisja Przetargowa dokonała przesunięcia terminu składania ofert, uznając, że dodatkowy czas na przygotowanie ofert ostatecznych może przyczynić się do podniesienia poziomu konkurencyjności ofert” – powiedział Aleksander Wicka, kierownik Działu Marketingu Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Kto zgłosił się do przetargu o terminal zbożowy?

Wśród podmiotów składających wstępne oferty znajduje się kilka znaczących graczy. Obecny tymczasowy dzierżawca, firma Mondry w partnerstwie z przedsiębiorstwem Chemirol i dystrybutorem płodów rolnych Agrolok, jest jednym z uczestników przetargu. Dodatkowo, OT Port Gdynia, które już zarządza jednym z terminali w Gdyni, również wyraziło swoje zainteresowanie. Szczecin Bulk Terminal, we współpracy z warszawskimi firmami doradczymi Tapini i Ribera, również złożył ofertę. W konkursie bierze także udział konsorcjum składające się z lokalnych firm z Gdyni, takich jak Speed, Astar i NTA, a także Tridente z Warszawy, które wyraziły zainteresowanie przeładunkiem zboża w Gdyni.

Rekordowe wyniki przeładunku

W pierwszym półroczu 2023 roku Port Gdynia przeładował ogromne 3,3 miliona ton produktów rolnych, obejmujących zboża i pasze. Ten wynik oznacza znaczący wzrost na poziomie około 50% w porównaniu do analogicznego okresu w ubiegłym roku, kiedy przeładowano 2,2 miliona ton. Warto zaznaczyć, że głównie eksportowane są zboża, takie jak pszenica i kukurydza, podczas gdy w relacji importowej dominuje przede wszystkim śruta sojowa.

Jeśli spojrzymy na przeładunki zboża w relacji eksportowej, to pierwsze półrocze 2023 roku przyniosło ogromny skok o 130% w porównaniu do pierwszego półrocza 2022 roku, osiągając poziom 2,1 miliona ton w porównaniu do 0,9 miliona ton.

To jasno pokazuje, że ruch w porcie jest obecnie bardzo intensywny, a nadwyżka zbóż jest znacząca. Przed nami został tylko tydzień do planowanego otwarcia przetargu na dzierżawę terminala zbożowego. Czy proces ten zostanie zakończony sukcesem? Tego dowiemy się wkrótce.

źródło: rp.pl

spot_imgspot_img
Maria Chmal
Maria Chmal
Maria Chmal jest absolwentką ogrodnictwa na Uniwersytecie Przyrodniczym, specjalizującą się w content marketingu. Z pasją popularyzuje wiedzę na temat rolnictwa ekologicznego, ekonomii rynków oraz innowacji w produkcji żywności. Dzięki umiejętnemu wykorzystaniu narzędzi marketingowych, skutecznie zwiększa świadomość społeczną na temat znaczenia rolnictwa. Jej misją jest edukacja społeczeństwa w zakresie zrównoważonego rolnictwa oraz wspieranie inicjatyw na rzecz zdrowego i ekologicznego stylu życia.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Strefa wiedzy

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x