Co znajdziesz w artykule?
Według Światowej Organizacji Handlu (WTO) w ciągu ostatnich dwóch tygodni (I połowa stycznia) większa liczba statków została przekierowana, aby ominąć Kanał Sueski w związku ze zwiększonym zagrożeniem bezpieczeństwa. W konsekwencji notowany jest prawie 40% (rok do roku) spadek dostaw pszenicy przez kanał, do około 0,5 miliona ton.
Blisko 1/5 światowego handlu towarami korzysta z Kanału Sueskiego
WTO szacuje, że około 76 milionów ton zbóż, nasion oleistych i produktów oleistych jest wysyłanych rocznie z Unii Europejskiej, Federacji Rosyjskiej i Ukrainy do Azji i Afryki Wschodniej, co stanowi 17% światowego handlu towarami.
Ponad 40% europejskich dostaw pszenicy do Azji i Afryki Wschodniej omija Kanał Sueski
W grudniu 2023 r. około 8% przesyłek pszenicy z UE, Federacji Rosyjskiej i Ukrainy do wybranych krajów azjatyckich i Afryki Wschodniej zostało dostarczonych trasami innymi niż Kanał Sueski. W porównaniu ze średnią 3% przed grudniem. Szacuje się, że w pierwszej połowie stycznia udział przesyłek korzystających z alternatywnych tras wzrósł do 42%.
Przesyłki pszenicy z UE na trasach innych niż Kanał Sueski wyniosły 330 000 ton metrycznych od początku grudnia do połowy stycznia (w porównaniu do 50 000 ton metrycznych w tym samym okresie ubiegłego roku).
Około 190 000 ton pszenicy zostało przekierowanych alternatywnymi trasami z Federacji Rosyjskiej w tym samym okresie (w porównaniu do zera rok temu). Jednak wszystkie przesyłki z Ukrainy do krajów Azji i Afryki Wschodniej, o których mowa powyżej, nadal przepływały przez Kanał Sueski w grudniu i styczniu.
W ostatnich miesiącach spowolnił przewóz morki pszenicy
Nowe dane wskazują również na pewne spowolnienie w światowym przywozie morskim pszenicy w ostatnich miesiącach w porównaniu z poprzednim rokiem, przy czym skumulowana wielkość wynosi w połowie stycznia nieznacznie niżej rok do roku. W porównaniu ze wzrostem o 17% rok do roku od końca sierpnia do 2023 r. i 6% wzrostem od końca października.
Ogólnie rzecz biorąc, światowy handel pszenicą okazał się odporny w obliczu ostatnich wstrząsów rynkowych, w tym pandemii COVID-19 i działań wojennych na Morzu Czarnym, bez większych zakłóceń w dostawach masowych drogą morską.
Źródło: WTO