piątek, 22 listopada, 2024
spot_img

Rosną prognozy zbiorów na Ukrainie

spot_img

Ukraiński Związek Zbożowy (UZA) zaktualizował szacunki zbiorów w 2023 r., zwiększając je o 7,8 mln ton do 76,8 mln ton zbóż i nasion oleistych. Dla porównania w 2022 roku według UZA zbiory wyniosły 73,8 mln ton zbóż i roślin oleistych.

Wzrost prognozy tegorocznych zbiorów wynika z korzystnych warunków pogodowych i lepszych od oczekiwań plonów, choć powierzchnia zasiewów jest o 2,2 mln ha mniejsza niż przed rokiem. W tych warunkach eksport z Ukrainy w nowym sezonie (2023/2024) może wynieść blisko 48 mln t.

W ostatnim sezonie (zakończonym 30 czerwca 2023 r.) według UZA eksport sięgnął 58 mln t, a przychody Ukrainy z eksportu zboża, nasion oleistych i oleju osiągnęły w ubiegłym roku gospodarczym około 20 miliardów dolarów.

UZA szczególnie podkreśla, że generalnie eksport zboża i roślin oleistych w nowym sezonie (2023/2024) osiągnie wskazany poziom (48 mln ton), jeśli Ukraina będzie mogła eksportować przez swoje porty czarnomorskie, a także pod warunkiem poprawy i tańszej logistyki alternatywnych tras, w szczególności trasy przez Dunaj.

Jedyny sposób na szybkie i sprawne dostarczenie

Świat przekonał się już, że eksport zboża przez ukraińskie porty i zapewnienie bezpieczeństwa żeglugi na Morzu Czarnym to jedyny sposób na szybkie i sprawne dostarczenie ukraińskiego zboża do krajów, które go rozpaczliwie potrzebują.

Jednak w obliczu rosyjskiej blokady żeglugi na Morzu Czarnym i ataku na infrastrukturę portową niezwykle ważne jest, aby alternatywne szlaki eksportowe były zbliżone do kosztów logistyki morskiej.

W tym celu UZA zaapelowała do Komisji Europejskiej o wprowadzenie odszkodowań dla europejskich przewoźników za transport ukraińskiego zboża od granicy Ukrainy do europejskich portów.

Dużo droższa logistyka

Pozwoli to ukraińskim producentom na pozostawienie marginesu, który teraz zmuszeni są przeznaczyć na dużo droższą logistykę. Pomysł UZA był aktywnie wspierany przez europejskie stowarzyszenie COCERAL, które również zwróciło się do Komisji Europejskiej z listem poparcia dla propozycji UZA.

Ponadto, jak niedawno zauważył prezydent UZA Mykoła Gorbaczow, Rumunia potwierdziła utworzenie na swoich wodach terytorialnych kotwicowisk do przeładunku ukraińskiego zboża z barek na większe statki Handysize i Panamax, co usprawni logistykę na Dunaju.

Źródło: Agro Perspektywa

spot_imgspot_img
Andrzej Bąk
Andrzej Bąk
Pochodzę ze wsi położonej na Lubelszczyźnie. Wykształcenie zdobyłem na studiach rolniczych w Olsztynie i Lublinie (ekonomika rolnictwa), oraz w Wyższej Szkole Menedżerów (doradztwo inwestycyjne i analiza finansowa). Pracowałem przy tworzeniu Warszawskiej Giełdy Towarowej S.A. (WGT S.A.) przy udziale ekspertów z giełdy w Chicago. Aktualnie prowadzę portal internetowy e-WGT - Internetowa Giełda Rolna należący do WGT S.A. Na co dzień zajmuję się analizą rynków rolnych i paliw.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Strefa wiedzy

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x