Ukraiński Związek Zbożowy (UZA) zaktualizował szacunki zbiorów w 2023 r., zwiększając je o 7,8 mln ton do 76,8 mln ton zbóż i nasion oleistych. Dla porównania w 2022 roku według UZA zbiory wyniosły 73,8 mln ton zbóż i roślin oleistych.
Wzrost prognozy tegorocznych zbiorów wynika z korzystnych warunków pogodowych i lepszych od oczekiwań plonów, choć powierzchnia zasiewów jest o 2,2 mln ha mniejsza niż przed rokiem. W tych warunkach eksport z Ukrainy w nowym sezonie (2023/2024) może wynieść blisko 48 mln t.
W ostatnim sezonie (zakończonym 30 czerwca 2023 r.) według UZA eksport sięgnął 58 mln t, a przychody Ukrainy z eksportu zboża, nasion oleistych i oleju osiągnęły w ubiegłym roku gospodarczym około 20 miliardów dolarów.
UZA szczególnie podkreśla, że generalnie eksport zboża i roślin oleistych w nowym sezonie (2023/2024) osiągnie wskazany poziom (48 mln ton), jeśli Ukraina będzie mogła eksportować przez swoje porty czarnomorskie, a także pod warunkiem poprawy i tańszej logistyki alternatywnych tras, w szczególności trasy przez Dunaj.
Jedyny sposób na szybkie i sprawne dostarczenie
Świat przekonał się już, że eksport zboża przez ukraińskie porty i zapewnienie bezpieczeństwa żeglugi na Morzu Czarnym to jedyny sposób na szybkie i sprawne dostarczenie ukraińskiego zboża do krajów, które go rozpaczliwie potrzebują.
Jednak w obliczu rosyjskiej blokady żeglugi na Morzu Czarnym i ataku na infrastrukturę portową niezwykle ważne jest, aby alternatywne szlaki eksportowe były zbliżone do kosztów logistyki morskiej.
W tym celu UZA zaapelowała do Komisji Europejskiej o wprowadzenie odszkodowań dla europejskich przewoźników za transport ukraińskiego zboża od granicy Ukrainy do europejskich portów.
Dużo droższa logistyka
Pozwoli to ukraińskim producentom na pozostawienie marginesu, który teraz zmuszeni są przeznaczyć na dużo droższą logistykę. Pomysł UZA był aktywnie wspierany przez europejskie stowarzyszenie COCERAL, które również zwróciło się do Komisji Europejskiej z listem poparcia dla propozycji UZA.
Ponadto, jak niedawno zauważył prezydent UZA Mykoła Gorbaczow, Rumunia potwierdziła utworzenie na swoich wodach terytorialnych kotwicowisk do przeładunku ukraińskiego zboża z barek na większe statki Handysize i Panamax, co usprawni logistykę na Dunaju.
Źródło: Agro Perspektywa