Co znajdziesz w artykule?
Pierwsze dni stycznia przyniosły kosmetyczne zmiany na krajowym rynku paliw. W skali tygodnia (kończącego się 03.01.2024) ceny średnie na stacjach spadły o kilka groszy, podczas gdy w hurcie było nieco drożej. Notowania giełdowe ropy utrzymują się na stosunkowo wysokim poziomie, ale mimo dużych wahań ich dzisiejszy (04.01.2024) poziom jest zbliżony do tego z 28-go grudnia. Jednocześnie, najniższy od ponad dwóch lat kurs dolara wobec złotego wzrósł o 4-5 groszy w końcówce 2023 roku, zbliżając się do 4 zł.
W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 4-go stycznia 2024, cena średnia netto diesla zwiększyła się o symboliczne 2 grosze na litrze, a benzyny o 3 grosze. Oznacza to drugi z rzędu tydzień stabilizacji po kilkunastogroszowym odbiciu. Nieco wyższe ceny w hurcie mogą wynikać z osłabienia złotego względem dolara, ale też ze wzrostu opłaty paliwowej od początku 2024 roku.
Wspomniany podatek, wchodzi w cenę paliwa i zależy od wskaźnika inflacji, wzrósł o 13,2% (+13% rok wcześniej), co powinno przełożyć się na 3-5 groszowe podwyżki cen dwóch głównych paliw. W grudniu przecena w hurcie sięgnęła 9 groszy za litr Bb95 i 20 groszy dla diesla (bez VAT).
W skali całego 2023 roku benzyna w hurcie potaniała o 54 gr/l (Pb95), a diesel stracił w tym czasie na wartości 1,09 złotego za litr (bez VAT).
Na stacjach ceny lekko spadły
Według e-Petrol.pl w połowie 1-go tygodnia 2024 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,25 zł/l i 6,45 zł/l. Oznacza to, że cena dwóch głównych paliw spadła o 3-4 grosze na litrze w skali tygodnia. Jednocześnie LPG potaniał w tym czasie średnio o 2 grosze do 2,91 zł/l. Niższe ceny wynikają z konkurencji między sieciami stacji, które chcąc przyciągnąć klientów, tną bardzo wysokie marże.
Ceny średnie paliw w detalu: 03-01-2024 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
• Pb98: 6,86 zł/l (-4 gr/l);
• Pb95: 6,25 zł/l (-3 gr/l);
• ON: 6,45 zł/l ( -4 gr/l);
• LPG: 2,91 zł/l (-2 gr/l).
Ceny hurtowe i detaliczne paliw w kraju (w ujęciu tygodniowym):
Dla porównania notowania ropy Brent na tle zmian kursu USD/PLN:
Krajowe paliwa są tańsze niż przed rokiem
Na szczęście paliwa są ciągle dużo tańsze na stacjach w stosunku do swoich historycznych maksimów z 2023 roku (8,08 zł/l ON z października i 7,95 zł/l Pb-95 z czerwca 2023). Jednocześnie diesel kosztuje na stacjach o 16% mniej niż przed rokiem, ale cena Pb95 jest o tylko o 4% niższa w skali roku.
Marże stacji paliw były w połowie grudnia na przynajmniej rocznych poziomach
W połowie 1-go tygodnia 2024 uśredniona marża modelowa stacji paliw sięga 32 gr/l dla ON (28 gr/l tydzień wcześniej i 45 gr/l dla Pb95 (tydzień wcześniej było to 48 gr/l).
W połowie grudnia analogiczne marże sięgały rekordowe dla 2023 roku: 68 gr/l benzyny i 40 gr/l diesla.
Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych wcześniej poszczególnym odbiorcom (stacjom paliw), ale też nie uwzględniały upustów wakacyjnych stosowanych przez różne sieci stacji.
Marże modelowe stacji paliw w 2022-2024 ujęciu tygodniowym:
W 2023 roku stacje paliw czerpały ponadprzeciętne zyski ze sprzedaży paliw
W zakończonym 2023 roku średnia marża modelowa stacji paliw wyniosła 20 groszy/l (+2 gr/l powyżej średniej z 5 lat) dla benzyny 95-oktanów i 17 groszy/l (+7 gr/l w stosunku do średniej z 5-lat) dla oleju napędowego. O ile marża na sprzedaży benzyny jest w tym roku nieco wyższa od średniej wieloletniej, to w przypadku ON jest ona w 2023 roku dużo wyższa od średniej.
W skali całego 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw na sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Są to poziomy dużo niższe niż w poprzednich latach.
Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej:
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com, KE