poniedziałek, 20 maja, 2024
spot_imgspot_img

Ceny zbóż i oleistych rosną po kolejnych atakach Rosjan na ukraińskie porty

spot_img

Kontrakty terminowe na zboża i nasiona oleiste odnotowały w środę odbicie po nocnych atakach rosyjskich dronów na ukraińskie porty.

Światowe rynki zbóż pozostają wrażliwe na wszelkie informacje na temat ukraińskiego eksportu zbóż. Władze ukraińskie poinformowały, że Rosja przeprowadziła w nocy z wtorku na środę ataki dronami na ukraińskie porty w południowym obwodzie odeskim i na Dunaju, w wyniku czego zapalił się jeden magazyn zboża. Jednak ogień udało się szybko opanować. W trakcie ataku zniszczono dziewięć dronów, a raporty sugerują, że podczas incydentu zestrzelono łącznie 11 z 20 rosyjskich dronów.

Była to ósma fala ataków na ukraińską infrastrukturę portową od czasu, gdy Rosja wycofała się z umowy zbożowej wynegocjowanej przez ONZ.

Ile zboża opuszcza Ukrainę?

W pierwszym miesiącu tego sezonu (lipiec 2023) Ukraina wyeksportowała 821,3 tys. ton pszenicy i 1,152 mln ton kukurydzy. Oznaczało to, że eksport pszenicy wzrósł o 118% w porównaniu z lipcem 2022 r., chociaż eksport kukurydzy w tym miesiącu spadł o prawie 2%. Jednak do 17 lipca Ukraina w dalszym ciągu korzystała z korytarza eksportu zbóż przez Morze Czarne, dlatego bardziej interesujące są wyniki ile wyeksportowano od wygaśnięcia umowy.

Według UKrAgroConsult, w sierpniu (do 16 sierpnia)  Ukrainę opuściło 577,5 tys. ton pszenicy. Choć w ubiegłym roku nie ma dokładnego porównania tych dat, w całym sierpniu 2022 r. eksport pszenicy wyniósł 883 tys. ton. W przypadku kukurydzy sierpniowy (do 16 sierpnia) ukraiński eksport wyniósł 475,8 tys. ton. Dla porównania w całym sierpniu 2022 r. eksport kukurydzy wyniósł 1,544 mln ton.

Sugeruje to, że eksport kukurydzy pozostaje w tyle w porównaniu z ubiegłym rokiem, ale wysyłki pszenicy są szybsze niż rok temu.

Od czasu wygaśnięcia wspieranej przez ONZ Inicjatywy Czarnomorskiej Ukraina szuka alternatywnych szlaków eksportu swoich towarów rolnych. W ciągu ostatnich kilku miesięcy nastąpiła zmiana w przepływach eksportowych, a głównymi trasami są obecnie porty i linie kolejowe na Dunaju.

Ukraina rozważa również wykorzystanie nowo utworzonego „korytarza humanitarnego” również do dostaw zboża. Istnieją doniesienia, że ​Ukraina finalizuje plan ze światowymi ubezpieczycielami dotyczący ubezpieczenia statków ze zbożem na Morzu Czarnym korzystających z tej trasy, po tym jak w zeszłym tygodniu pierwszy statek (kontenerowiec) pomyślnie opuścił Odessę.

Źródło: e-WGT, UkrAgroConsult

Andrzej Bąk
Andrzej Bąk
Pochodzę ze wsi położonej na Lubelszczyźnie. Wykształcenie zdobyłem na studiach rolniczych w Olsztynie i Lublinie (ekonomika rolnictwa), oraz w Wyższej Szkole Menedżerów (doradztwo inwestycyjne i analiza finansowa). Pracowałem przy tworzeniu Warszawskiej Giełdy Towarowej S.A. (WGT S.A.) przy udziale ekspertów z giełdy w Chicago. Aktualnie prowadzę portal internetowy e-WGT - Internetowa Giełda Rolna należący do WGT S.A. Na co dzień zajmuję się analizą rynków rolnych i paliw.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x