Kontrakty terminowe na zboża i nasiona oleiste odnotowały w środę odbicie po nocnych atakach rosyjskich dronów na ukraińskie porty.
Światowe rynki zbóż pozostają wrażliwe na wszelkie informacje na temat ukraińskiego eksportu zbóż. Władze ukraińskie poinformowały, że Rosja przeprowadziła w nocy z wtorku na środę ataki dronami na ukraińskie porty w południowym obwodzie odeskim i na Dunaju, w wyniku czego zapalił się jeden magazyn zboża. Jednak ogień udało się szybko opanować. W trakcie ataku zniszczono dziewięć dronów, a raporty sugerują, że podczas incydentu zestrzelono łącznie 11 z 20 rosyjskich dronów.
Była to ósma fala ataków na ukraińską infrastrukturę portową od czasu, gdy Rosja wycofała się z umowy zbożowej wynegocjowanej przez ONZ.
Ile zboża opuszcza Ukrainę?
W pierwszym miesiącu tego sezonu (lipiec 2023) Ukraina wyeksportowała 821,3 tys. ton pszenicy i 1,152 mln ton kukurydzy. Oznaczało to, że eksport pszenicy wzrósł o 118% w porównaniu z lipcem 2022 r., chociaż eksport kukurydzy w tym miesiącu spadł o prawie 2%. Jednak do 17 lipca Ukraina w dalszym ciągu korzystała z korytarza eksportu zbóż przez Morze Czarne, dlatego bardziej interesujące są wyniki ile wyeksportowano od wygaśnięcia umowy.
Według UKrAgroConsult, w sierpniu (do 16 sierpnia) Ukrainę opuściło 577,5 tys. ton pszenicy. Choć w ubiegłym roku nie ma dokładnego porównania tych dat, w całym sierpniu 2022 r. eksport pszenicy wyniósł 883 tys. ton. W przypadku kukurydzy sierpniowy (do 16 sierpnia) ukraiński eksport wyniósł 475,8 tys. ton. Dla porównania w całym sierpniu 2022 r. eksport kukurydzy wyniósł 1,544 mln ton.
Sugeruje to, że eksport kukurydzy pozostaje w tyle w porównaniu z ubiegłym rokiem, ale wysyłki pszenicy są szybsze niż rok temu.
Od czasu wygaśnięcia wspieranej przez ONZ Inicjatywy Czarnomorskiej Ukraina szuka alternatywnych szlaków eksportu swoich towarów rolnych. W ciągu ostatnich kilku miesięcy nastąpiła zmiana w przepływach eksportowych, a głównymi trasami są obecnie porty i linie kolejowe na Dunaju.
Ukraina rozważa również wykorzystanie nowo utworzonego „korytarza humanitarnego” również do dostaw zboża. Istnieją doniesienia, że Ukraina finalizuje plan ze światowymi ubezpieczycielami dotyczący ubezpieczenia statków ze zbożem na Morzu Czarnym korzystających z tej trasy, po tym jak w zeszłym tygodniu pierwszy statek (kontenerowiec) pomyślnie opuścił Odessę.
Źródło: e-WGT, UkrAgroConsult