Brazylia zwiększy przepływ Amazonki, aby umożliwić całoroczny eksport soi i kukurydzy

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img
Advertisement

Brazylia planuje przekształcić część dorzecza Amazonki w całoroczną arterię transportową dla swoich kluczowych produktów rolnych – soi i kukurydzy. Jak donosi agencja Reuters, krajowe organy regulacyjne dały zielone światło na budowę kanału o długości 35 kilometrów, który umożliwi żeglugę przez dotąd niedostępny, skalisty odcinek rzeki.

Nowa droga wodna dla brazylijskiego eksportu

Projekt otwarcia szlaku rzecznego Araguaia–Tocantins ma strategiczne znaczenie dla brazylijskiego rolnictwa. Umożliwi transport nawet 20 milionów ton soi i kukurydzy rocznie do północnych portów rzecznych, skracając czas dostaw i ograniczając emisje związane z przewozem drogowym. Dzięki temu brazylijski eksport może skutecznie konkurować z amerykańskim systemem transportu rzeczą Missisipi, który dotąd pozostawał kluczowym kanałem dla eksportu zboża z USA.

Kontrowersje i sprzeciw ekologów

Inwestycja, której wartość szacuje się na 7,3 miliarda dolarów, budzi jednak kontrowersje. Projekt zakłada nie tylko przekopanie 35 kilometrów skalistego odcinka, ale również pogłębienie kolejnych 110 mil koryta rzeki. Federalni prokuratorzy wnoszą apelacje do sądów, domagając się dokładniejszej oceny wpływu przedsięwzięcia na lokalne społeczności i ekosystem.

Podczas rozprawy terenowej pod koniec września, miejscowi rybacy ostrzegali sędziów, że zwiększony ruch statków może zniszczyć tradycyjne łowiska i zagrozić bezpieczeństwu mieszkańców regionu.

Rekordowy eksport soi

Brazylia już teraz jest największym eksporterem soi na świecie, a jej wyniki w 2025 roku przewyższają prognozy. W pierwszych dziesięciu miesiącach bieżącego roku kraj wysłał za granicę 102 miliony ton soi, wobec 93,49 miliona ton w analogicznym okresie 2024 roku.
Rząd w Brasílii liczy, że nowa trasa rzeczna wzmocni pozycję kraju jako globalnego lidera w handlu zbożem, jednocześnie otwierając nowe szanse rozwoju dla północnych regionów Amazonii.

spot_img
Andrzej Bąk
Andrzej Bąk
Pochodzę ze wsi położonej na Lubelszczyźnie. Wykształcenie zdobyłem na studiach rolniczych w Olsztynie i Lublinie (ekonomika rolnictwa), oraz w Wyższej Szkole Menedżerów (doradztwo inwestycyjne i analiza finansowa). Pracowałem przy tworzeniu Warszawskiej Giełdy Towarowej S.A. (WGT S.A.) przy udziale ekspertów z giełdy w Chicago. Aktualnie prowadzę portal internetowy e-WGT - Internetowa Giełda Rolna należący do WGT S.A. Na co dzień zajmuję się analizą rynków rolnych i paliw.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Strefa wiedzy

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x