Kombajny zbożowe Claas Lexion są oferowane od 1995 roku. Przez lata dokonywano w nich szeregu zmian. Producent z Harsewinkel wprowadza drugą generację Lexiona. Ich premiera odbyła się w połowie lipca w miejscowości Crucheray nieopodal Le Mans we Francji.

Największe zmiany

Największych zmian konstrukcyjnych dokonano w systemie omłotowym, który nazwano APS Synflow Walker dla maszyn z wytrząsaczami. Z kolei te, które wykorzystują rotory, system omłotowy nazwano APS Synflow Hybrid. Ścięty materiał jest podany przenośnikiem pochyłym do układu omłotowego. Trafia on najpierw na bęben przyspieszający. Z niego kierowany jest na główny bęben omłotowy o średnicy 755 mm z 10 cepami na obwodzie. W poprzedniej generacji bęben omłotowy miał średnicę 600 mm i osiem cepów. W kombajnach z wytrząsaczami, materiał z bębna głównego jest dalej kierowany na bęben separujący o średnicy 600 mm, potem na odrzutnik. Nowa, konstrukcja całego układu omłotowo-separującego oraz czyszczenia, pozwala na zwiększenie przepustowości o 25%.

Przy zbiorze np. jęczmienia celem dokładnego usunięcia ości można zasłonić powierzchnię pod bębnem wstępnym, a gdyby to nie przyniosło pożądanego rezultatu to zastosowano pomiędzy bębnem wstępnym, a głównym hydraulicznie regulowaną listwę domłacającą. Klepiska pod bębnami są łatwo wymienne, gdy trzeba będzie kombajn przezbroić do zbioru np. kukurydzy. Przed bębnem przyspieszającym jest chwytacz kamieni. Szczelinę pod klepiskiem zmienia się synchronicznie. Pod wytrząsaczami umieszczono półkę zwrotną, która transportuje ziarno z zanieczyszczeniami na podsiewacz.

 

Cztery serie kombajnów w drugiej generacji

Druga generacja kombajnów Lexion oferowana jest w serii 5000, 6000, 7000 i 8000. Dwie pierwsze serie różnią się ilością wytrząsaczy w 5000 jest ich pięć, a w 6000 – 6. Seria 5000 obejmuje modele 5300, 5400 i 5500 Terra Trac – na wózkach gąsienicowych. Młocarnia ma szerokość 1420 mm. Zbiorniki na ziarno mają pojemność w dwóch pierwszych modelach 10000 l, a w 5500 Terra Trac -11000 l.

Do napędu zastosowano silniki Mercedes-Benz spełniające normy emisji spalin Stage V. Najmniejszy ma moc 230 kW/313 KM. Średni model 260 kW/354 KM, a największy 300 kW/408 KM. W serii 6000 dostępnych jest siedem modeli. Młocarnia ma szerokość 1700 mm. Maksymalne pojemności zbiorników są następujące, dla najmniejszego modelu 6600 jest ona określona na 10000 l, 6700    11000 l. Model 6800 ma zbiornik o pojemności 12500 l, a największy 6900 – 13500 l. Napędza go silnik MAN o mocy 373 kW/507 KM. W pozostałych pracuje jednostka napędowa Mercedes-Benz.

Seria 7000 to modele 7400, 7500, 7600 i 7700. Mają one układ omłotowy o szerokości 1420 mm. Z kolei seria 8000 z modelami 8700, 8800 i 8900 wykorzystują młocarnię o szerokości 1700 mm. Flagowy model ma zbiornik o pojemności 18000 l. Do jego napędu zastosowano silnik MAN o mocy 581 kW/790 KM. Prędkość wyładunku jest określona na 180 l/s.

 

Wydajne chłodzenie

Silniki są chłodzone cieczą, a system odpowiedzialny za utrzymywanie właściwej temperatury pracy jednostki napędowej nazwano Dynamic Coolong. W jednej obudowie zgromadzono leżące chłodnicę silnika, intercooler, chłodnicę oleju, klimatyzacji i paliwa. Całość jest zabezpieczona od góry siatką, a od spodu pracuje dużej średnicy wentylator napędzany silnikiem hydraulicznym.

 

Szybki na drodze

Lepsze wykorzystanie kombajnów w czasie żniw zapewni również możliwość ich szybszego poruszania się z pola na pole. Prędkość maksymalna wynosi 40 km/h. Dla wersji kołowych na przedniej osi można zamontować koła o wysokości 2,15 m, a na tylnej 1,75 m. Konstruktorzy przebudowali układ napędowy. W nowej serii kołowej jest on teraz przed osią. Dodatkowo zamontowano blokadę mechanizmu różnicowego oraz automatycznie załączający się hamulec postojowy. Zmianę prędkości napędu zespołu żniwnego dokonuje się również z kabiny. Wysoka prędkość obrotowa wykorzystywana jest przy zbierze zbóż, a niska w przypadku kukurydzy. Operator pracuje w większej i jeszcze bardziej komfortowej kabinie. Dla wygody i lepszego obserwowania końcówki rury wyładowczej zwiększono kąt jej wychyłu ze 101 stopni do 105 stopni. Przy włączaniu młocarni nie słychać teraz charakterystycznego dotychczas pisku pasa napędowego z uwagi na zastosowanie nowego systemu napędowego.

 

CEMOS Automatic

Ustawienia kombajnu są realizowane z komputera Cebis. Opcjonalnym wyposażeniem ułatwiającym pracę operatorowi jest system CEMOS AUTOMATIC. W jego skład wchodzi szereg czujników umieszczonych na przenośniku pochyłym, silniku, sitach, wytrząsaczach, klepisku, układzie czyszczenia i omłotowym oraz przenośnikach ziarna i niedomłotów. Ustawiając strategię wydajności przy mniejszym plonie kombajn automatycznie przyspieszy, a gdy zboża będzie więcej automatycznie zwolni. Na wyposażeniu tego systemu jest grain quality kamera zamontowana na końcu przenośnika ziarnowego. Wykonuje ona kilka zdjęć na sekundę i wychwytuje ilość uszkodzonego ziarna i ile jest innych rzeczy niż ziarno np. plewy czy resztki kłosów. Jeżeli zanieczyszczeń jest zbyt dużo to w komputerze można zmienić priorytet w czterech pozycjach na czystość ziarna, a zespoły robocze za to odpowiedzialne się same ustawią do oczekiwań operatora. | KG