W drugiej połowie br. pojawi się na rynku nowa seria ciągników Kubota M6002. zastosowano w niej rozwiązania, które są odpowiedzią na rosnące potrzeby współczesnych rolników. 

Oficjalna premiera nowej serii ciągników Kubota M6002 odbyła się w Saragossie, w Hiszpanii podczas targów FIMA 2020. Odbywały się one w dniach 25-29 lutego. Warto dodać, że nowa seria została w całości opracowana przez inżynierów firmy Kubota. Cel jaki im przyświecał to zbudowanie ciągników i zastosowanie w nich rozwiązań, które mają zaspokoić rosnące potrzeby gospodarstw o profilu mieszanym.

Trzy modele

W skład nowej serii ciągników Kubota M6002 wchodzą trzy modele. Na ich maskach będą widniały oznaczenia M6122, M6132 i M6142. Do ich napędu zastosowano 4-cylindrowy silnik Kubota 6108 o mocy odpowiednia 121 KM, 131 KM oraz 141 KM. Jednostka napędowa spełnia normę emisji spalin Stage V. Warto wspomnieć, że silniki mają również funkcję Power Boost, która zwiększa chwilowo moc o 20 KM w pracach transportowych. Za oczyszczania spalin odpowiedzialny jest filtr cząstek stałych DPF. Jego eksploatację producent wydłużył dzięki zwiększeniu minimalnego okresu czyszczenia z 3000 do 6000 godzin pracy silnika. Długie godziny pracy bez postoju na tankowanie zapewnia 230-litrowy zbiornik paliwa.

Układ przeniesienia napędu

Nowa seria ciągników wykorzystuje całkowicie nowy układ przekazania napędu. Traktory mają skrzynię biegów powershift. Dysponuje ona 8 przełożeniami, które są zmieniane pod obciążeniem. Przekładnię zaprojektowano z myślą o ciężkich pracach polowych i zadaniach transportowych. Skoro mowa o transporcie to maksymalną prędkość 40 km/h ciągnik uzyskuje przy 1640 obr./min wału korbowego silnika. Funkcja nadbiegu zapewniająca niski poziom hałasu i zużycia paliwa. We wszystkich modelach dostępna jest nowa funkcja Xpress Restart. Pozwala ona na bezpośrednie sterowanie sprzęgłem głównym za pomocą pedału hamulca. Jest to bardzo przydatne w wielu pracach np. z prasą zwijającą czy przy wykorzystaniu ładowacza czołowego, w tym zakresie producent oferuje do wyboru aż pięć modeli. Operator może zatrzymać w każdej chwili ciągnik bez używania pedału sprzęgła.

 

Miejsce pracy

Do nowej serii zaprojektowano dużą kabinę z szerokim szyberdachem i mechaniczną amortyzacją. W jej wnętrzu zamontowano nowy podłokietnik z wielofunkcyjnym dżojstikiem. Umożliwia on zmianę kierunku jazdy, zarządzanie pamięcią obrotów silnika, sterowanie podnośnikiem oraz aktywowanie funkcji automatycznej pracy przekładni. W standardzie ciągnik ma zamontowanych 10 ledowych reflektorów roboczych, a opcjonalnie 6 dodatkowych reflektorów roboczych LED pozwala oświetlić otoczenie pod kątem 360 stopni. Z kolei w kabinie można zamontować również 7-calowy wyświetlacz ISOBUS K-Monitor oraz automatyczny układ prowadzenia (Autosteer).

Mały promień zawracania

Warto wspomnieć o dostępnym w standardzie systemie Bi-Speed firmy Kubota, który zapewnia 4,5-metrowy promień zawracania. Układ hydrauliczny zasila pompa CCLS o wydatku 115 l/min. Tylny podnośnik ma udźwig 7000 kg. W standardzie WOM ma 4 prędkości obrotowe: 540/540E/1000/1000E. Pracę operatorowi ułatwi tryb automatycznej pracy WOM ułatwiający wykonywanie uwroci. Oprócz tego jest możliwość regulacji płynności załączania WOM z poziomu 7-calowego wyświetlacza K-Monitor i możliwość załączenia WOM z poziomu podłokietnika lub na zewnątrz ciągnika poprzez przycisk umieszczony na tylnym błotniku.

Opracował Krzysztof Grzeszczyk 

 

Kubota przedstawia „Ciągnik Marzeń”