sobota, 23 listopada, 2024
spot_img

Zapowiedź zmian dla grup producentów. Co planuje resort?

spot_img

Krajowa Rada Izb Rolniczych (KRIR) zgłosiła wniosek do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi (MRiRW) o zmianę w Planie Strategicznym dotyczącym wsparcia dla organizacji producentów rolnych. Resort rolnictwa przedstawił pismem z 25 kwietnia 2024 r. informację, że przychyla się do wnioskowanych zmian. Co w takim razie ulegnie zmianie?

Nowe warunki dla grup producentów rolnych

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi (MRiRW) w ostatnim komunikacie z 25 kwietnia 2024 r. ogłosiło swoje stanowisko w odpowiedzi na wystąpienie Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych z 22 marca 2024 r., dotyczące długości okresu zobowiązań dla beneficjentów interwencji I.13.2 „Tworzenie i rozwój organizacji producentów i grup producentów rolnych” w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 (PS WPR 2023-2027).

Dotychczasowy okres zobowiązań obejmujący pięć lat realizacji planu biznesowego oraz wypłaty pomocy, a także trzy lata obowiązku posiadania statusu grupy producentów rolnych (GPR) i organizacji producentów (OP), wzbudził obawy o zniechęcenie potencjalnych beneficjentów do uczestnictwa w tym programie, szczególnie w kontekście niepewności na rynkach rolnych.

W odpowiedzi na te obawy, MRiRW zaprezentowało projekt zmiany warunków interwencji I.13.2, mający na celu zwiększenie elastyczności i dostosowanie do aktualnych potrzeb sektora rolniczego.

Zgodnie z proponowanymi zmianami, beneficjenci będą zobowiązani do utrzymania statusu uznania za grupę producentów rolnych lub organizację producentów jedynie przez okres minimum jednego roku od otrzymania ostatniej płatności, zamiast dotychczasowych trzech lat. Ponadto, wsparcie będzie musiało być wydatkowane do końca pierwszego roku działalności beneficjenta po otrzymaniu ostatniej płatności, a nie jak dotąd do końca trzeciego roku.

Oczekuje się, że te zmiany zwiększą zainteresowanie potencjalnych beneficjentów programem, eliminując część obciążeń administracyjnych i umożliwiając szybsze dostosowanie się do zmieniających się warunków rynkowych.

źródło: KRIR

spot_imgspot_img
Maria Chmal
Maria Chmal
Maria Chmal jest absolwentką ogrodnictwa na Uniwersytecie Przyrodniczym, specjalizującą się w content marketingu. Z pasją popularyzuje wiedzę na temat rolnictwa ekologicznego, ekonomii rynków oraz innowacji w produkcji żywności. Dzięki umiejętnemu wykorzystaniu narzędzi marketingowych, skutecznie zwiększa świadomość społeczną na temat znaczenia rolnictwa. Jej misją jest edukacja społeczeństwa w zakresie zrównoważonego rolnictwa oraz wspieranie inicjatyw na rzecz zdrowego i ekologicznego stylu życia.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Strefa wiedzy

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x