niedziela, 8 września, 2024
spot_img

Zapotrzebowanie na ziarno przewyższa dostępność [CENY W SKUPACH 2024]

Na krajowym rynku zbóż nadal trudno dostrzec zauważalny wzrost podaży. Większość młynów i wytwórni pasz wciąż opiera się na wcześniejszych kontraktach i zapasach, co stawia ich w sytuacji, gdzie muszą działać na zasadzie przewidywania zapotrzebowania. Jednakże, niektóre wytwórnie, nieposiadające dużej rezerwy surowca, zmuszone są do dokonywania bieżących zakupów, co skutkuje koniecznością oferowania wyższych cen, szczególnie w kontekście ograniczonej podaży na rynku.

 Wzrost cen pszenicy w portach

Perspektywa wprowadzenia przez Radę Ministrów nowych dopłat do sprzedanego ziarna zbóż sprawia, że rolnicy mających magazynowane ziarno będą prawdopodobnie skłonni je sprzedać przed końcem maja, aby skorzystać z rządowych zachęt.

Eksporterzy, z kolei, prowadzą znaczne zakupy pszenicy, reagując na wzrost cen na rynkach światowych oraz rosnącą popyt. Wzrost cen pszenicy w portach skutkuje również większą sprzedażą tego zboża na eksport, nawet z regionów kraju oddalonych od portów, gdzie niskie koszty transportu stają się czynnikiem zachęcającym.

Ceny zbóż oferowane przez przetwórców w zależności od regionu kraju w maju/czerwcu br. zebrane i przedstawione przez Izbę Zbożowo-Paszową wyglądają następująco (stan na 10 maja br.):

  • Pszenica konsumpcyjna (12.5/76/250): 850-930 PLN/t,
  • Pszenica paszowa: 750-870 PLN/t,
  • Żyto konsumpcyjne: 560-630 PLN/t,
  • Żyto paszowe: 520-590 PLN/t,
  • Pszenżyto: 630-700 PLN/t,
  • Jęczmień paszowy: 660-750 PLN/t,
  • Owies paszowy: 760-880 PLN/t,
  • Kukurydza: 750-850 PLN/t,
  • Rzepak: 1950-2030 PLN/t.

Eksporterzy w dalszym ciągu koncentrują się głównie na zakupie pszenicy, podczas gdy dostępność kukurydzy na eksport pozostaje ograniczona.

Izba Zbożowo-Paszowa przewiduje, że wywóz pszenicy z kraju w całym sezonie 2023/24 będzie bliski rekordu i może ukształtować się powyżej 5,5 mln ton, a kukurydzy wynieść ok. 4 mln ton.

spot_imgspot_img
Maria Chmal
Maria Chmal
Maria Chmal jest absolwentką ogrodnictwa na Uniwersytecie Przyrodniczym, specjalizującą się w content marketingu. Z pasją popularyzuje wiedzę na temat rolnictwa ekologicznego, ekonomii rynków oraz innowacji w produkcji żywności. Dzięki umiejętnemu wykorzystaniu narzędzi marketingowych, skutecznie zwiększa świadomość społeczną na temat znaczenia rolnictwa. Jej misją jest edukacja społeczeństwa w zakresie zrównoważonego rolnictwa oraz wspieranie inicjatyw na rzecz zdrowego i ekologicznego stylu życia.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Strefa wiedzy

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x