Co znajdziesz w artykule?
Podczas spotkania zorganizowanego 9 maja w stadninie koni SALIO EQUISPORT RESORT w centrum Polski firma Claas zaprezentowała najmocniejszą gamę ciągników. Naszą szczególną uwagę przykuł najnowszy model Xerion 12.650 zaprezentowany o zmroku i w blasku świateł oraz fleszy. Wizja Helmuta Claasa to obecnie 25 lat produkcji tego modelu. Nowa koncepcja to siła trakcji, komfortu, zysku i wsparcia.
Nowy Xerion wyróżniany i nagradzany
W przeciągu krótkiej kariery Xerion 12 zdążył zebrać już wiele pochlebnych opinii. W listopadzie na znanych i prestiżowych targach w Hanowerze otrzymał Srebrny Medal Agritechnica 2023 oraz został wyróżniony tytułem Tractor of the Year 2024. Ciągnik docenili także za Oceanem, gdzie w lutym 2024 roku Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierii Rolniczej i Biologicznej przyznało tytuł AE50 Award. Najnowsze wyróżnieniem jest natomiast tytuł „iF Design Award 2024”.
Niezwykle niskie spalanie
Claas Xerion serii 12.650 zaliczył swoje tournee w Polsce jesienią 2023 roku. Walory ciągnika doceniło wielu testujących rolników, w tym ten najważniejszy jakim jest spalanie. Przy pracy agregatem uprawowym o szerokości 9 m i głębokości 15-18 cm (wydajność 9 –11 ha/h) średnie spalanie wyniosło 9-13 litrów ON/ha. Przy głębszym spulchnieniu rzędu 25-33 cm wydajność sięgała od 7 do ok. 9 ha/h, a spalanie wahało się w granicach 11,5-15,5 litrów ON/ha. W warunkach gleb gliniastych oraz po zebranym buraku cukrowym spalanie wyniosło natomiast 21 l ON/ha przy wydajność 5 ha/h w pracy agregatem 6 m ustawiony na 35 cm głębokości.
Unikatowa koncepcja Xeriona
W ciągu sześciu lat przed oficjalną prezentacją nowej serii ciągników Claas Xerion 12 (modele 12.590 i 12.650), testowano je intensywnie na roli w Europie i Ameryce Północnej. Konstrukcja ciągnika kryje w sobie m.in. koncepcję niskiej prędkości obrotowej i wydajnie pracującej przy tym hydraulice, czy solidną i łatwą w obsłudze przekładnię bezstopniową CMATIC. Zadbano także o komfort użytkownika. Przestronna kabina pozwala operatorowi mieć niemalże idealną widocznością na wszystkie strony.
Siła trakcji, komfortu, zysku i wsparcia
Za osiągi w zakresie trakcji odpowiada dopracowana sztywna rama, dwie skrętne osie, skrzynia bezstopniowa CMATIC oraz dwa rodzaje podwozia. W Europie występuje on wyłącznie na wózkach gąsienicowych TERRA TRAC, ze względu na szerokość maszyny. Każdy wózek wyposażony jest w odrębny układ smarowania i układ tłumienia drgań. Prędkość jazdy na podwoziu gąsienicowym to maks. 40 km/h przy 1400 obr./min.
Za komfort odpowiada największa na rynku kabina amortyzowana w czterech punktach, która jest w pełni oszklona – z minimalnym udziałem słupków nośnych. Fotel operatora jest pneumatycznie amortyzowany i wentylowany, z możliwością obrotu w prawo o 45 stopni. Wbudowane podłokietniki, monitory i wielofunkcyjny joystick CMOTION zapewniają doskonały komfort podczas wielogodzinnej intensywnej pracy.
Za siłę zysku odpowiada 6-cylindrowy silnik marki Mercedes-Benz, który w dolnym zakresie prędkości obrotowej oferuje moment obrotowy rzędu 3100 Nm. Pełna moc silnika jest osiągana przy minimalnym zużyciu oleju napędowego i 1600 obrotach/min. Opcjonalne trzy pompy hydrauliczne tłoczą do 537 litrów na minutę.
Za siłę wsparcia odpowiada natomiast system telemetryczny Claas Machine Connect, który pozwala właścicielowi na kontrolę poziomu paliwa, lokalizacji, liczby godzin pracy i terminów przeglądów. System Cemos podpowiada dodatkowo jak najlepiej zbalastować i ustawić ciągnik do pracy z daną maszyną roboczą. Systemy elektroniczne sprzężone są z GPS Pilot i terminalem Cemis 1200. Elektroniczne wsparcie jest w stanie zdiagnozować podzespoły maszyny, zawiadamiając właściciela i pobliskiego dealera o konieczności serwisu czy ewentualnej wymianie konkretnej części.
Autonomiczny Xerion
W pełni autonomiczny Xerion 12.590 Terra Trac został pokazany po raz pierwszy na targach Agritechnica 2023 w Hanowerze. Posiada on funkcję Autonomy Connect i jest wyposażony w systemy automatyzacji (Autonomy Co-Pilot) oraz autonomii (Autonomy Pilot).
Powyższe rozwiązania można wykorzystać między innymi w ciągu dnia, gdy ciągnik wraz z operatorem wykonują prace transportowe lub pracę na mniejszych areałach i wymagających uwrociach, przy częstym manewrowaniu. W nocy ciągnik pracuje autonomicznie, czyli bez operatora pozwalając przejąć uprawę gleby na dużych obszarach.
Nowy Xerion to maksimum korzyści
Podsumowując, seria Xerion w wersji standardowej i autonomicznej została pomyślana tak, aby czynić pracę rolników jeszcze bardziej wydajną, produktywną, opłacalną i komfortową. Maszyna, dzięki mocnej sztywnej ramie z dwiema osiami kierowanymi zapewnia precyzję kierowania, ekstremalną wytrzymałość i zrównoważony rozkład masy. To przekłada się na bezkompromisową trakcję i maksymalną ochronę gleby. Dodajmy, przy niskim zapotrzebowaniu na prace serwisowe i bardzo niskiemu spalaniu, a w efekcie dba o zysk rolnika.