Główny Urząd Statystyczny dokonał rocznego podsumowania stanu polskiego rynku eksportowego dla branży rolno – spożywczej. Analizowano dane handlowe za rok 2019.
Główni odbiorcy – Unia i Niemcy
Z badań tych wynika, że głównymi odbiorcami polskich produktów rolno-spożywczych w roku 2019 były kraje Unii Europejskiej, z udziałem ok. 81 proc. (a wartościowo 25,6 mld EUR). Natomiast najważniejszym partnerem handlowym dla polskiego eksportu rolnego były Niemcy (ponad 24 proc. udziału), które zakupiły polskie produkty rolno- spożywcze na ogólną kwotę 7,6 mld EUR (czyli o około 5 proc. więcej niż w roku 2018). Ważnymi odbiorcami polskich produktów były również: Wielka Brytania (8,9 proc. udziału), Holandia (6,4 proc. udziału), Francja i Włochy (po 5,4 proc.) oraz Czechy (4,8 proc. udziału).
Prawie 6 miliardów poza UE
Eksport do krajów spoza Unii osiągnął wartość 5,9 mld EUR wobec 5,2 mld EUR w 2018 r. W tym, do krajów Wspólnoty Niepodległych Państw wywieziono produkty o wartości 1,6 mld EUR (czyli o około 17 proc. większej niż dwa lata temu). Ukraina kupiła produkty za ok. 600 mln EUR, Federacja Rosyjska za ok. 565 mln EUR, natomiast Białoruś za ok. 269 mln EUR. Do pozostałych krajów spoza UE sprzedano polskie produkty rolno-spożywcze za ok. 4,3 mld EUR (o ok. 12 proc. więcej). Do USA wywieziono produkty za ok. 551 mln EUR, do Arabii Saudyjskiej za ok. 302 mln EUR, do Izraela za ok. 245 mln EUR i do Chin za ok. 207 mln EUR. W ogólnym podsumowaniu, w 2019 r., w strukturze wartości polskiego eksportu, eksport produktów rolno-spożywczych stanowił (podobnie jak w 2018 r.), 12,8 procent całkowitej jego wartości. Natomiast dla importu 8,4 proc. (wobec 8,0 proc. w 2018 r.).
Ponad 10 miliardów euro na plus!
Ponadto, całkowita wartość eksportu produktów rolno-spożywczych w 2019 r. osiągnęła 31,4 mld EUR i była wyższa o 5,8 proc. niż w 2018 r. Natomiast wartość importu wyniosła 21,1 mld EUR, czyli wzrosła o 5,2 proc. w stosunku do stanu sprzed dwóch lat.
W rezultacie, całość wymiany handlowej dla produktów rolno spożywczych zamknęła się dodatnim saldem w wysokości 10,3 mld EUR. Wielkość obrotów w handlu zagranicznym dla polskich produktów rolno-spożywczych była większa o 3,5 proc. w porównaniu do 2018 r. A w strukturze wartościowej eksportu dominowały (ponad 80 proc. udziału), podobnie jak w latach poprzednich, produkty przetworzone (w 2018 r. – 75,6 proc.).
Polska w eksportowej czołówce
Do naszych sukcesów należy to, że w skali UE Polska utrzymała się na 3 pozycji w produkcji i eksporcie mrożonych warzyw, po Belgii i Hiszpanii. Mrożonki miały też dominującą pozycję w przetworach z udziałem ok. 53 proc. Dodajmy, że Polska jest też liderem w eksporcie zagęszczonego soku jabłkowego (2 miejsce po Chinach), mrożonych owoców i zagęszczonych soków z owoców miękkich – (3 miejsce po USA i Chinach). Nasz kraj zajmuje też 5 miejsce w produkcji mrożonych warzyw (szacunkowo ok. 650 tys. ton).
Jak będzie teraz?
Podsumowując swój raport GUS stwierdza, że w 2019 r., w wyniku zmian modernizacyjnych i rozwoju swobodnej wymiany towarowej, wzmocniła się również handlowa pozycja Polski na rynku europejskim i światowym. To bardzo pozytywne informacje. Nie mniej jednak, w roku 2019 Polska, UE i Świat, nie doświadczyły jeszcze problemów gospodarczych związanych z pandemią koronowirusa, potęgującym się zagrożeniem ASF czy dręczącą Polskę m.in. na początku bieżącego roku, ptasią grypą. Dlatego istnieją uzasadnione obawy, że przyszłoroczne podsumowanie GUS nie będzie już tak optymistyczne.
Tekst przygotował: Robert Gorczyński
Źródło: Raport GUS „Rolnictwo 2019”
Foto: Pixabay