Co znajdziesz w artykule?
Już trzeci rok z rzędu Amerykańska Agencja Ochrony Środowiska (EPA) zatwierdziła awaryjne pozwolenie na sprzedaż E-15 (czyli mieszanki benzyny zawierającej do 15 procent etanolu) tego lata.
Decyzja została podjęta w połowie kwietnia, przed ostatecznym terminem 1 maja, który wstrzymałby sprzedaż. Wydłużenie, chociaż nadal awaryjne, zostało przyjęte z zadowoleniem przez grupy rolników i grupy biopaliwowe, które twierdzą, że E-15 jest o 25 centów tańsza za galon (3,78 litra) niż E-10, najpopularniejsza mieszanka spotykana w USA.
Większy udział bioetanolu w benzynie ma zwiększyć krajową i globalną globalną podaż paliw
W oświadczeniu EPA stwierdziła, że udzieliła odstępstwa w odpowiedzi na trwające napięcia geopolityczne, zwłaszcza na Ukrainie i Bliskim Wschodzie.
Decyzja ta ma wzmocnić niezależność energetyczną USA w sytuacji ograniczenia podaży ropy na świecie.
Emily Score, dyrektor naczelna Stowarzyszenia Producentów Energii i Handlu Etanolem, twierdzi, że decyzja EPA będzie stanowić osłonę przed zmiennymi kosztami paliwa i pomoże ciężko pracującym rodzinom czerpać korzyści cenowe z używania paliwa E-15, które są zdecydowanie tańsze (10–30 centów na galonie).
W odpowiedzi na potencjalne obawy dotyczące środowiska, EPA twierdzi, że stosowanie E-15 w miesiącach letnich nie ma znaczącego wpływu na jakość powietrza.
Potwierdza to kolejna niedawna decyzja popierana przez agencję, która umożliwi stałą, całoroczną sprzedaż paliwa w 8 stanach Środkowego Zachodu, począwszy od 2025 roku.
W przypadku biopaliw zwolennicy obu tych decyzji zauważają natychmiastowe korzyści, ale zagmatwana mozaika regulacyjna dotycząca paliw pozostaje długoterminową przeszkodą.
Benzyna E-15 jest w USA znacznie tańsza od pozostałych
Jeff Cooper, prezes ds. paliw odnawialnych, uważa, że Kongres musi podjąć działania, ponieważ rynek potrzebuje długoterminowego bezpieczeństwa na drogach. Kierowcy jeżdżący na paliwie E-15 coraz częściej przekonują się do tego paliwa, a sprzedaż wzrosła ponad dwukrotnie od 2020 r.
Harold Wolle z Krajowego Stowarzyszenia Plantatorów Kukurydzy twierdzi, że decyzja EPA jest korzystna dla plantatorów kukurydzy i obszarów wiejskich Ameryki.
Dane USDA pokazują, że w Stanach Zjednoczonych aż 35% zebranej kukurydzy zostanie przetworzone w tym sezonie na bioetanol.
Mieszanki benzyny z etanolem są coraz bardziej popularne na świecie
Benzyna E10 jest już szeroko stosowana na całym świecie, w tym w Europie, Stanach Zjednoczonych i Australii. Od 2016 r. jest również paliwem wzorcowym, na którym nowe samochody są testowane pod kątem emisji i osiągów. Zgodnie z raportem organizacji zajmującej się wykorzystaniem biokomponentów ePure bioetanol ma mniejszy ślad węglowy – średnio o ok. 70% w porównaniu z paliwami kopalnymi takimi jak benzyna silnikowa pochodząca z przeróbki ropy naftowej.
Polska jest 18 krajem w UE, który wprowadził paliwo E10. Paliwo to jest już dostępne w Austrii, Belgii, Bułgarii, Danii, Estonii, Finlandii, Francji, Niderlandach, Hiszpanii, Irlandii, Litwie, Łotwie, Luksemburgu, Niemczech, Rumunii, Słowacji, Węgrzech. Dodatkowo w Europie E10 jest dostępna także m.in. w Wielkiej Brytanii i Norwegii.
Zastosowanie bioetanolu w benzynie E10 nie jest samo w sobie rewolucyjne – bioetanol jest już obecny w ogólnodostępnych benzynach silnikowych 95 i 98. Szacuje się, że zwiększenie zawartości bioetanolu w benzynie jedynie w niewielkim stopniu wpłynie na wzrost zużycia paliwa (rzędu 1 do 2%), co jest trudne do wyodrębnienia z innych czynników wpływających na zużycie paliwa, takich jak np. styl jazdy czy ciśnienie w opon
Źródło: USDA, Krajowa Izba Biopaliw