Co znajdziesz w artykule?
Rekordowe w tym roku modelowe marże stacji paliw sprawiają, że ceny bardzo mocno różnią się między poszczególnymi stacjami. Zatem kierowcy mogą dużo oszczędzić, szukając tych najtańszych stacji. Ceny paliw na najdroższych i najtańszych stacjach często różnią się o 10% i więcej. Dodatkowo widoczne są też spore różnice cen w poszczególnych województwach.
Tankując na przypadkowej stacji paliw musimy najczęściej zapłacić powyżej 6 zł za dwa główne paliwa, przy czym diesel jest zwykle o 10-20 groszy droższy od popularnej benzyny 95 oktanów. Szukając tańszych stacji zapłacimy znacznie poniżej 6 zł/litr ON, i jeszcze mniej za benzynę 95 oktanów.
O ile ceny paliw (benzyna i diesel) rosły delikatnie w ostatnich tygodniach, to mocno drożał LPG, ponieważ hurtownicy musieli przestawić się na dostawy z kierunku wschodniego (Białoruś) na zachodni, przy jednoczesnym skokowym osłabieniu złotego.
Benzyna droższa w hurcie w skali tygodnia
Hurtowe ceny paliw Orlen – W skali tygodnia kończącego się 13-go grudnia 2024, cena netto litra Pb95 wzrosła o 4 grosze (-4 grosze tydzień wcześniej) i sięga 4,652 zł/l (bez VAT). W tym samym czasie diesel nie zmienił swojej ceny (-9 grosz tydzień wcześniej) i kosztował 4,821 zł/l (bez VAT).
Różnica w wycenie ON (jest droższy) i Pb95 spadła do 21 groszy na litrze (z VAT) – cennik z 13.12.2024 z 26 groszy tydzień wcześniej.
Na wyższe ceny ON w stosunku do benzyny ma wpływ sezon grzewczy i fakt, że udział importowanego diesla sprzedawanego na krajowym rynku jest większy niż benzyny, czyli cena tego paliwa jest bardziej zależna od kursów walut.
W skali grudnia benzyna 95 drożeje w hurcie o 3 grosze, ale diesel tanieje o 5 groszy na litrze.
Od początku 2024 roku benzyna w hurcie jest tańsza o 5 gr/l (Pb95). Jednocześnie o 14 groszy tańszy jest również diesel (bez VAT).
Notowania ropy pozostają stabilne, a zmienność słabnie
Od połowy października notowania ropy Brent oscylują wokół 73 usd/b, a skala zmienności powoli się obniża. W piątkowe popołudnie (13.12.2024) kontrakt najbliższy na ropę Brent wyceniany jest na 73,4 usd/b, czyli na poziomie bardzo zbliżonym do notowań sprzed tygodnia.
W listopadzie i grudniu dominującym czynnikiem dla cen surowców, w tym ropy, jest wzrost wartości dolara w stosunku do głównych walut po wygranych wyborach prezydenckich przez Donalda Trumpa. W USA panuje przekonanie, że nowy prezydent może płynnie kontrolować przepływy energii (też ropy) i jej ceny. Z drugiej strony OPEC+ stara się podnosić ceny surowca poprzez sterowanie podażą z krajów należących do kartelu.
Na spotkaniu z 5.12.2024 kartel przedłużył cięcia produkcji o dodatkowe 3 miesiące do kwietnia 2025 r. Oczekiwana decyzja nie pozwoliła baryłce ropy Brent wyjść poza przedział 71–74 USD w którym cena pozostaje w grudniu.
Spadkowo na ceny wpływała też słabnąca gospodarka Chin, ale tu widać pierwsze objawy ożywienia. Na Bliskim Wschodzie rozejm między Izraelem a wspieranym przez Iran Hezbollahem zaczął obowiązywać, co obniżyło skalę wahań na rynku ropy.
Niestety dla kierowców złoty ciągle pozostaje słaby
Notowania USD/PLN w piątkowe popołudnie (13-go grudnia) spadły nieco poniżej 4,06 złotego za dolara, a w grudniu pozostają w przedziale wahań 4,033 – 4,085 złotego za dolara. Wcześniej, bo 22 listopada kurs usd/pln ustanowił roczny szczyt powyżej 4,16 zł/usd. Złoty osłabiał się od października, gdy rynek oczekiwał, że Donald Trump wygra wybory, a później dalsze osłabienie złotego nastąpiło po zrealizowaniu się tego scenariusza.
Wahania kursu USD/PLN zależą od aktualnego kierunku zmian notowań głównej pary walutowej świata, czyli EUR/USD. W sytuacji, gdy dolar osłabia się do euro, to złoty zyskuje do obu walut (wtorek i środa) i na odwrót. Eurodolar oscyluje od już od trzech tygodni wokół 1,05 usd za euro. Osłabieniu euro sprzyjają ostatnie cięcia stóp procentowych przez Europejski Bank Centralny (łącznie o 1%), podczas gdy Fed powinien podjąć decyzję o kolejnym cięciu stóp w przyszłym tygodniu.
Zdaniem analityków w dłuższej perspektywie złoty powinien odzyskiwać straty, ponieważ wysokie stopy procentowe w Polsce pozostaną z nami na dłużej w obliczu powrotu inflacji na ścieżkę wzrostową. Zachęcać to powinno międzynarodowy kapitał do inwestowania w polskie obligacje (kupowane za złotówki). Do tego, do Polski będą wpływać kolejne transze euro w ramach wypłat środków z KPO, które będą wymieniane na złotówki. Oczywiście warunkiem umacniania złotego jest zatrzymanie spadków euro/dolara.
Na stacjach ceny paliw zmieniły się w niewielkim zakresie w skali tygodnia
Według e-Petrol.pl w połowie 50-go tygodnia 2024 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,06 i 6,14 zł/l. Oznacza to, że cena średnia benzyny spadła o 1 grosz, a diesla o 4 grosze na litrze w skali tygodnia. Jednocześnie cena średnia autogazu obniżyła się o symboliczny grosz do 3,18 zł/l. Na ceny LPG, w olbrzymiej większości importowanego z Zachodu, negatywnie wpływa wysoki kursu dolara.
Aktualne ceny paliw na stacjach
Cena średnia paliw w detalu: 11-12-2024 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):
• Pb98: 6,85 zł/l (-4 gr/l);
• Pb95: 6,06 zł/l (-1 gr/l);
• ON: 6,14 zł/l (-4 gr/l);
• LPG: 3,18 zł/l (-1 gr/l).
Aktualne ceny paliw są dużo niższe od swoich historycznych maksimów z 2023 roku (8,08 zł/l – ON z października i 7,95 zł/l – Pb95 z czerwca 2023).
Po ostatnich zmianach aktualne ceny paliw (ON i Pb95) są niż przed rokiem o 15-24 gr/l w hurcie i o 36-42 gr/l w detalu (tabela poniżej).
Ceny paliw – zmiany w skali roku (tabela)
Hurtowe ceny paliw Orlen i ceny paliw na krajowych stacjach (wykres)
Dla porównania, notowania ropy Brent(usd/b) na tle zmian kursu USD/PLN
Marże modelowe stacji paliw są rekordowe w skali roku
W połowie 49 tygodnia 2024 uśredniona marża modelowa stacji paliw wzrosła do 22 gr/l dla ON (+10 gr/l w skali tygodnia), a w przypadku benzyny (Pb95) wzrosła o 6 groszy i sięga 40 groszy na litrze.
W tym roku marża modelowa ze sprzedaży benzyny (29,5 gr/l) jest o blisko 5 groszy wyższa od rekordu z 2020 roku, a w przypadku ON (25,4 gr/l) przewyższa o ponad 1 grosz rekordową marżę z 2020 roku. Warto przypomnieć, że w okresie pandemii Covid-19 drastycznie ograniczona była sprzedaż paliw, a stacje próbowały częściowo zrekompensować to wysokimi marżami.
Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych poszczególnym odbiorcom (stacjom paliw), ale też nie uwzględniały upustów wakacyjnych stosowanych przez różne sieci stacji.
Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej (wykres)
W 2023 roku średnia marża modelowa stacji paliw wyniosła 20 groszy/l (2 gr/l powyżej średniej z 5 lat) dla benzyny 95-oktanów i 17 grosz/l (+7 gr/l w stosunku do średniej z 5-lat) dla oleju napędowego. O ile marża na sprzedaży benzyny jest w tym roku nieco wyższa od średniej wieloletniej, to w przypadku ON była ona w 2023 roku dużo wyższa od średniej.
W skali 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw ze sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Były to poziomy dużo niższe niż w poprzednich latach.
Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com