czwartek, 9 maja, 2024
spot_imgspot_img

Ukraina może obsługiwać 8 statków dziennie przez własny korytarz zbożowy

spot_img

W niedzielę 1 października 2023 roku wzdłuż wybrzeża Odessy przepłynęło jednocześnie 8 statków – rano 3 załadowane statki opuściły porty Piwdennyj i Czornomorsk, a kolejnych 5 statków wpłynęło do portów Wielkiej Odessy w celu załadunku – podaje Instytut Badań Strategicznych Morza Czarnego.

Z portów wypłynęły następujące statki (o łącznej nośności 134 229 tys. ton):

  • YING HAO 01 – armator z Chin;
  • ENEIDA – armator panamski;
  • AZARA – armator z Polski.

W tym samym czasie wpłynęły statki (o łącznej nośności 126 376 tys. ton):

  • NEW LEGACY – armator Wysp Marshalla;
  • IDA – armator z Niemiec;
  • FORZA DORIA – armator z Liberii;
  • OLGA – armator z Niemiec;
  • DANNY BOY – armator z Grecji.

W okresie stabilnej pracy „korytarza zbożowego” we wrześniu – październiku 2022 r. do portów Wielkiej Odessy wpływało także 5 statków dziennie, dlatego teraz dla Ukrainy bardzo ważne jest osiągnięcie tych samych wskaźników i wykazanie się zdolnością do samodzielnego zapewnienia bezpiecznej trasy dla podobnej liczby statków.

Umowy zawarte z towarzystwami ubezpieczeniowymi przyczyniły się do wzrostu liczby armatorów, którzy zgodzili się na korzystanie z czarnomorskich portów Ukrainy. Tym samym brytyjski broker ubezpieczeniowy i reasekuracyjny Miller we współpracy z firmą technologiczną Clearwater Dynamics (CWD) i rządem Ukrainy opracował mechanizm pełnego ubezpieczenia ryzyk wojskowych statków na Morzu Czarnym. W tym celu wykorzystana zostanie technologia CWD, która umożliwia połączenie zaawansowanego śledzenia statków z całodobowym monitorowaniem sytuacji operacyjnej i raportowaniem statków zarówno w podróży, jak i w porcie, zapewniając ubezpieczycielom i armatorom dodatkowy poziom bezpieczeństwa.

Szef Direct Marine w firmie Miller, Nick Summers, powiedział: „Korzystając z technologii i wsparcia operacyjnego CWD, możemy zapewnić ubezpieczycielom informacje potrzebne do ubezpieczenia statków podróżujących przez korytarz czarnomorski. Jesteśmy otwarci na wszelkie prośby i postaramy się pomóc Ukrainie w przywróceniu ważnych szlaków międzynarodowych do transportu zboża.”

Źródło: Ukraińska Giełda Zbożowa

Andrzej Bąk
Andrzej Bąk
Pochodzę ze wsi położonej na Lubelszczyźnie. Wykształcenie zdobyłem na studiach rolniczych w Olsztynie i Lublinie (ekonomika rolnictwa), oraz w Wyższej Szkole Menedżerów (doradztwo inwestycyjne i analiza finansowa). Pracowałem przy tworzeniu Warszawskiej Giełdy Towarowej S.A. (WGT S.A.) przy udziale ekspertów z giełdy w Chicago. Aktualnie prowadzę portal internetowy e-WGT - Internetowa Giełda Rolna należący do WGT S.A. Na co dzień zajmuję się analizą rynków rolnych i paliw.

Napisz komentarz

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Podobne artykuły

Bieżący Agro Profil

spot_img

Śledź nas

Ostatnie artykuły

Pogoda dla rolników

0
Would love your thoughts, please comment.x