W niedzielę 1 października 2023 roku wzdłuż wybrzeża Odessy przepłynęło jednocześnie 8 statków – rano 3 załadowane statki opuściły porty Piwdennyj i Czornomorsk, a kolejnych 5 statków wpłynęło do portów Wielkiej Odessy w celu załadunku – podaje Instytut Badań Strategicznych Morza Czarnego.
Z portów wypłynęły następujące statki (o łącznej nośności 134 229 tys. ton):
- YING HAO 01 – armator z Chin;
- ENEIDA – armator panamski;
- AZARA – armator z Polski.
W tym samym czasie wpłynęły statki (o łącznej nośności 126 376 tys. ton):
- NEW LEGACY – armator Wysp Marshalla;
- IDA – armator z Niemiec;
- FORZA DORIA – armator z Liberii;
- OLGA – armator z Niemiec;
- DANNY BOY – armator z Grecji.
W okresie stabilnej pracy „korytarza zbożowego” we wrześniu – październiku 2022 r. do portów Wielkiej Odessy wpływało także 5 statków dziennie, dlatego teraz dla Ukrainy bardzo ważne jest osiągnięcie tych samych wskaźników i wykazanie się zdolnością do samodzielnego zapewnienia bezpiecznej trasy dla podobnej liczby statków.
Umowy zawarte z towarzystwami ubezpieczeniowymi przyczyniły się do wzrostu liczby armatorów, którzy zgodzili się na korzystanie z czarnomorskich portów Ukrainy. Tym samym brytyjski broker ubezpieczeniowy i reasekuracyjny Miller we współpracy z firmą technologiczną Clearwater Dynamics (CWD) i rządem Ukrainy opracował mechanizm pełnego ubezpieczenia ryzyk wojskowych statków na Morzu Czarnym. W tym celu wykorzystana zostanie technologia CWD, która umożliwia połączenie zaawansowanego śledzenia statków z całodobowym monitorowaniem sytuacji operacyjnej i raportowaniem statków zarówno w podróży, jak i w porcie, zapewniając ubezpieczycielom i armatorom dodatkowy poziom bezpieczeństwa.
Szef Direct Marine w firmie Miller, Nick Summers, powiedział: „Korzystając z technologii i wsparcia operacyjnego CWD, możemy zapewnić ubezpieczycielom informacje potrzebne do ubezpieczenia statków podróżujących przez korytarz czarnomorski. Jesteśmy otwarci na wszelkie prośby i postaramy się pomóc Ukrainie w przywróceniu ważnych szlaków międzynarodowych do transportu zboża.”
Źródło: Ukraińska Giełda Zbożowa