Co znajdziesz w artykule?
Grupa Azoty otrzymała od Unii Europejskiej dofinansowanie w wysokości ponad 33 mln euro na rozwój infrastruktury portowej w Policach. Projekt został wyróżniony w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) na lata 2021-2027.
33 mln euro na rozwój portu w Policach i infrastruktury kolejowe
Wiceprezes Grupy Azoty S.A. i prezes Grupy Azoty Police, Andrzej Dawidowski, podkreśla, że inwestycja ta otwiera nowe perspektywy dla sektora chemicznego oraz potencjalnych partnerów biznesowych.
Port w Policach, dzięki swojemu strategicznemu położeniu i możliwości obsługi statków o zanurzeniu do 11 metrów, stanie się istotnym elementem logistycznym nie tylko dla Grupy Azoty, ale także dla rozwoju farm wiatrowych w Europie.
Realizacja planowanych inwestycji, takich jak budowa bocznicy kolejowej, zwiększy zdolności przeładunkowe materiałów masowych i produktów płynnych. Obecnie trwają także rozmowy z inwestorami, którzy chcą ulokować swoje bazy przeładunkowe w pobliżu portu, co wpłynie na obniżenie kosztów transportu surowców.
Plan na nadchodzące lata
Inwestycja w Policach realizowana jest we współpracy z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Obie strony odpowiadają za finansowanie swoich części projektu. Grupa Azoty korzysta z unijnych funduszy, natomiast PKP PLK ze środków budżetu państwa. Wspólnie ogłoszono przetarg na wykonanie prac budowlanych.
Do 2028 roku Zarząd Morskiego Portu Police ma zrealizować budowę węzła kolejowego oraz infrastruktury technicznej, co obejmuje m.in. 6 km torów i prawie 3 km dróg wewnętrznych. Projekt przewiduje także budowę systemu sterowania ruchem kolejowym, modernizację infrastruktury przeciwpożarowej i zabezpieczeń przeciw zalaniom.
Police staną się ważnym węzłem logistycznym
Dariusz Budzik, prezes Zarządu Morskiego Portu Police, zwraca uwagę, że rozwój infrastruktury kolejowej znacząco podniesie rangę portu, a w połączeniu z planowaną Zachodnią Obwodnicą Szczecina, Police staną się ważnym węzłem logistycznym, łączącym różne formy transportu. Decyzja Komisji Europejskiej o przyznaniu wsparcia dla tego projektu podkreśla jego znaczenie zarówno dla Grupy Azoty, jak i dla całej polskiej gospodarki.
Po raz pierwszy będzie możliwy bezpośredni kolejowy transport towarów do portu
Dzięki inwestycji, po raz pierwszy będzie możliwy bezpośredni kolejowy transport towarów do portu, co znacząco poprawi efektywność przewozów surowców i zwiększy konkurencyjność portu. Projekt ten wspiera także rozwój ekologicznych form transportu, takich jak kolej.
W 2022 roku Grupa Azoty otrzymała również 1,74 mln euro na prace studyjne, obejmujące przygotowanie projektu budowy węzła kolejowego oraz poprawę dostępu do terminalu lądowego i budowę nowoczesnych nabrzeży w Policach.
źródło: Grupa Azoty