Przyszłość unijnej polityki promocji produktów rolno-spożywczych jest obecnie przedmiotem poważnego przeglądu, który ma zapewnić, że taka polityka będzie mogła być zgodna z celami Europejskiego Zielonego Ładu i strategii „od pola do stołu”, przy jednoczesnym zachowaniu jej celów konkurencyjności.
Jak przekazuje Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych, która jest członkiem unijnej organizacji rolników Copa-Cogeca, rozważane są trzy opcje zmian:
- utrzymanie obecnej formuły, czyli wypracowywanie co roku planu prac podczas, którego Komisja Europejska we współpracy z krajami członkowskimi będzie określała priorytety działań promocyjnych,
- rozdzielenie działań promocyjnych wewnątrz Unii Europejskiej oraz poza nią, a co za tym idzie rozdzielenie budżetu oraz stosowanie innych kryteriów podziału pieniędzy,
- wykluczenia niektórych produktów rolnych takich jak mięso i wina z promocji, a potem kolejnych produktów pochodzenia zwierzęcego.
Do końca listopada tego roku Komisja Europejska powinna opracować analizę wpływu (impact assessment) dla tych trzech opcji. Z kolei w pierwszym kwartale2022 r. KE przedstawi konkretne propozycje legislacyjne i wtedy ruszą właściwe negocjacje w ramach trilogów. W opinii Jerzego Wierzbickiego eksperta Federacji Branżowych Związków Producentów Rolnych i przewodniczącego grupy roboczej „Promocja” Copa-Cogeca, unijna polityka promocji powinna wspierać zrównoważoną transformację szczególnie w produkcji zwierzęcej.
„Copa-Cogeca całkowicie popiera pierwszą opcję. Uważamy że pomysły, aby eliminować mięso czy inne produkty rolne z polityki promocji są nieuzasadnione. Jej celem jest bowiem poprawa konkurencyjności europejskiego rolnictwa” –powiedział.
Nowa polityka ma na zadaniu walkę z rakiem
Jednym z argumentów podnoszonych podczas dyskusji jest wpływ polityki promocji na strategię walki z rakiem. Zdaniem Copa-Cogeca takie działanie mają już miejsce. Na ten przykład można przytoczyć promocję spożycia owoców i warzyw, która była finansowana ze specjalnych funduszy. Zdaniem Jerzego Wierzbickiego polityka walki z rakiem jest bardzo ważna i powinny iść na ten cel duże unijne środki, ale nie z funduszy polityki promocji.
W tym roku Komisja Europejska wyda 182,9 mln euro na promocję produktów rolno-spożywczych w Europie i poza nią. Z tej kwoty 86 mln euro zostanie przeznaczone na promowanie produktów ekologicznych , zrównoważonego rolnictwa i roli rolno-spożywczej w odniesieniu do działań na rzecz klimatu i środowiska.
Źródło: fbzpr.org.pl